actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2016, 20:53
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Regering beslist: leger gaat gevangenissen bewaken

De regering zet het leger in om de situatie in de gevangenissen weer onder controle te krijgen. De beslissing moet toelaten om de situatie van de gevangenen op het vlak van basisrechten te garanderen. Dat meldden regeringsbronnen aan De Morgen en werd bevestigd. Soldaten zullen de politie voortaan bijstaan bij het verzekeren van de bewaking in de gevangenissen waar gestaakt wordt. Het gaat in eerste instantie om zes pelotons van dertig personen.

De aanhoudende stakingen in de gevangenissen in Brussel en Franstalig België leiden tot grote problemen in die gevangenissen met beveiliging en volksgezondheid van de gedetineerden.

"Deze beslissing is noodzakelijk omdat dat de directies, het werkwillig gevangenispersoneel, de politie, de civiele bescherming en het Rode Kruis reeds twaalf dagen stand houden in uiterst moeilijke omstandigheden", klinkt het in een persbericht.

Eerder op de dag zei minister van Justitie Koen Geens (CD&V) dat zijn marge voor onderhandeling "opgebruikt" was. Hij heeft het sociaal conflict op de regeringstafel gelegd. Ministerieel overleg in de loop van de middag heeft tot de beslissing geleid om het leger mee in te zetten. Op die manier krijgt minister Geens wat meer tijd om tot een sociaal akkoord met de bonden van het gevangenispersoneel te komen.

VSOA: "Ook staken"

Sinds 25 april wordt in de Brusselse en Waalse gevangenissen gestaakt tegen de besparingen. Na een dag onderhandelen bereikte minister van Justitie Koen Geens vrijdagavond een protocol met de vakbonden dat de bonden willen verdedigen bij hun achterban. Dat voorstel voorziet onder meer 405 nieuwe aanwervingen in 2016, of 55 meer dan in het eerder verworpen voorstel. Volgens de minister zal met de bijkomende aanwervingen het personeelskader van eind 2015 behouden blijven, dus met ongeveer 7.000 mensen.

Dat compromis werd verworpen door verschillende gevangenissen. De politie neemt de taken van stakende cipiers over, maar daar klinkt het gemor steeds luider.

De vakbond VSOA Politie roept zijn leden ondertussen op om ook te staken indien ze stakende cipiers moeten vervangen. De regering volhardt in de boosheid door politiemensen massaal naar de gevangenis te sturen, terwijl het vervangen van stakende cipiers geen taak van de politie is en het capaciteitstekort bij de politie gigantisch is, aldus VSOA, die stelt dat de toestand onhoudbaar geworden is.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/r...waken-bf0799c0/

Datum: 8/5/2016

Eigen mening: Er wordt al sinds 25 april gestaakt in Brusselse en Waalse gevangenissen tegen besparingen en ik kan zeer goed begrijpen dat het hoog zit bij het gevangenispersoneel, maar staken vind ik geen goed idee. Het gevangenispersoneel staat namelijk in voor de veiligheid binnen de gevangenis, maar door de stakingen moet nu de politie hun werk doen. Zij hebben het al zeer zwaar in deze tijden van terreurdreiging en dan komt dit er ook nog eens bij, terwijl ze bij de politie ook een tekort aan mensen hebben. Nu willen ze ook nog eens het leger inschakelen? Ik denk dat zij op dit moment ook wel hun werk hebben en dan moeten ze het tekort in de gevangenissen gaan opvullen. Ik kan dit echt niet begrijpen. De cipiers zadelen anderen op met meer werk omdat zij willen staken. Ik vind dat je met staken niet veel bereikt. Ik denk dat het eens tijd wordt dat de cipiers gaan nadenken met wat ze bezig zijn. Zij hebben ervoor gekozen om dit werk te doen, dan vind ik dat ze hun verantwoordelijkheid moeten opnemen en terug aan het werk moeten gaan. Ze kunnen beter mee naar een oplossing zoeken voor de besparingen, want nu zijn we verder van huis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.