actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2013, 06:50
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Holebi's in Rhode Island mogen trouwen

Holebi's in Rhode Island mogen trouwen

Als tiende Amerikaanse staat maakt Rhode Island het huwelijk tussen homoseksuelen mogelijk. De wet daarover is gisteravond ondertekend door gouverneur Lincoln Chafee. "Dit is echt een historische dag voor onze staat", klonk het.

Eerder op de dag had het parlement in het erg katholieke Rhode Island, een kleine staat in het noordoosten van de VS, het licht op groen gezet voor het homohuwelijk. De wet die een verbintenis tussen twee mensen van hetzelfde geslacht mogelijk maakt, werd er goedgekeurd met 56 stemmen voor en 15 tegen.

In de hoofdstad Providence kwamen honderden holebi-activisten op straat om de goedkeuring van het homohuwelijk te vieren. "Dit is echt een historische dag voor onze staat", sprak gouverneur Chafee hen toe. "Nu hebben jullie eindelijk de vrijheid om te trouwen met de persoon van wie je houdt." De nieuwe wet gaat van kracht op 1 augustus.

Rhode Island is een erg katholieke staat. De katholieke kerk had zich verzet tegen de invoering van het homohuwelijk. Tijdens de debatten in het parlement klonk het bij heel wat parlementsleden dat ze hun religieuze overtuigingen moesten afwegen tegen de wensen van de inwoners.

Rhode Island is de laatste van de zes staten van de regio New England, in het uiterste noordoosten van de Verenigde Staten, om het homohuwelijk toe te staan. De andere zijn Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire en Vermont. Daarnaast kunnen koppels van hetzelfde geslacht ook huwen in New York, Iowa, Maryland en Washington. Ook in de hoofdstad Washington DC is een homohuwelijk wettelijk mogelijk.

Op federaal niveau blijft een huwelijk volgens de wet een verbintenis tussen een man en een vrouw. Het Hooggerechtshof buigt zich momenteel over de vraag of dat grondwettelijk is. Opiniepeilingen suggereren dat de steun voor het homohuwelijk in de VS sterk aan het toenemen is. Heel wat politieke zwaargewichten, onder wie president Barack Obama, vicepresident Joe Biden en Hillary Clinton spraken zich het afgelopen jaar uit voor het homohuwelijk.

Bron: deredactie.be 3/5/2013

Mening: Ik vind het goed dat ook hier het homohuwelijk wordt toegestaan. Het belangrijkste als je gaat trouwen is toch dat je oprecht van elkaar houdt, of dat nu iemand van het andere geslacht is of niet. Het is mooi dat het in Rhode Island is goedgekeurd omdat het toch een vrij katholieke staat is, maar uiteindelijk denk ik dat dit niet te vermijden was. Ik vind het persoonlijk jammer dat het in vele landen en staten nog niet wettelijk is. Je kan een mens toch niet ongelukkig maken door te zeggen dat ze niet mogen trouwen met iemand van hetzelfde geslacht?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2013, 08:29
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Ik ben eigenlijk ook positief om dit te lezen omdat dit vaak belangrijk is voor mensen die van elkaar houden 'het huwelijk'. Het is daarom zo, dat het goed is wanneer een katholieke staat dit goedgekeurd. Wel negatieve eraan is, dat ze denk ik rekening gehouden hebben met het feit wie voor homohuwelijk is. Zoals Obama is natuurlijk een 'grote' man en dan nemen ze vaak hier het voorbeeld van. In mijn ogen hadden ze dit ook zonder 'voorbeeld' moeten doen. Wat nog negatief is, is het feit dat er nog steeds staten zijn waar het verboden is. Dit zou eigenlijk zo snel mogelijk moeten veranderen. Het is raar dat het zo lang duurt voor ze dit toestaan. Normaal is wel, dat sommige mensen nog te hard aan hun geloof hangen en ik denk dan meer aan het geloof van vroeger. Dit zouden ze eigenlijk moeten veranderen en beseffen dat we in een andere periode leven, een periode waar dit wel normaal is. In deze periode moeten we open kunnen staan voor het geluk van iedereen. Zij verdienen evenveel rechten als ons!
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.