actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2013, 07:21
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Voor eerst in zeven jaar minder aangiftes van partnergeweld

Voor eerst in zeven jaar minder aangiftes van partnergeweld

Het partnergeweld neemt af. Voor het eerst in zeven jaar telt de federale politie minder aangiftes van partnergeweld dan het jaar voordien. ‘Het beleid werpt zijn vruchten af.’

In 2012 werden 20.263 aangiftes gedaan van fysieke mishandeling tussen partners. Dat waren er acht procent minder dan in het voorgaande jaar. Ook van psychisch geweld waren er acht procent minder meldingen (19.530). Het aantal aangiftes van seksueel en economisch partnergeweld nam ook af met respectievelijk acht en zelfs twintig procent, maar daarvan zijn er veel minder meldingen.

De daling van het aantal aangiftes weerspiegelt volgens Marijke Weewauters van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen (IGVM) ook een daling van het aantal gevallen van partnergeweld. Dat is te danken aan de bijsturing van het beleid de voorbije jaren, die haar vruchten begint af te werpen.'

Bundeling klachten
Er zijn de voorbije jaren regelmatig sensibiliseringscampagnes gevoerd rond partnergeweld. Maar er is vooral ook werk gemaakt van een betere opvolging. De Centra voor Algemeen Welzijnswerk en andere hulpverleners ondersteunen nu koppels die in aanraking kwamen met partnergeweld. Bovendien worden klachten binnen eenzelfde gezin gebundeld in één dossier, waardoor ze beter opgevolgd worden.'

Bron: De Standaard
Datum: 23/10/2013

Mening: Dit is, wat ik noem, goed nieuws. Er staan niet veel positieve berichten in de krant, maar vandaag heb ik het geluk om er één te posten. De Centra voor Algemeen Welzijnswerk en andere hulpverleners hebben er goed aan gedaan de betreffende koppels goed te ondersteunen. Hun werk werpt hun vruchten af. Toch zijn we er nog niet, er zullen altijd mensen zijn die niet voor partnergeweld durven uitkomen. In deze gevallen is het moeilijk om de gezinnen te helpen. In elk geval, ik hoop dat de cijfers nog gaan verbeteren in de toekomst. Zeg nu zelf, een goede thuissituatie is toch zo belangrijk voor een mens.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2013, 09:36
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
In het artikel zegt men dat men de voorbije jaren sensibiliseringscampagnes heeft gevoerd, en dan verbaasd het mij dat er nu ineens zo'n plotse daling is van acht percent. Ik stel mezelf bij zo'n dingen altijd de vraag of er wel echt een daling is van de hoeveelheid partnergeweld en niet enkel van het aantal aangiftes. Ik denk dat we daar nooit helemaal zeker van kunnen zijn, maar ik denk wel dat sensibiliseringscampagnes mishandelde vrouwen en mannen eerder aansporen om aangifte te doen dan afremmen. Zoals Elise ook al aangaf, zullen er jammer genoeg altijd mensen zijn die zulke dingen niet durven te melden, hoeveel moeite bepaalde instanties ook doen. Ik hoop dat de cijfers in de toekomst nog zullen verbeteren, maar ook niet te sterk. Wanneer er na een tijd bijna geen aangiftes meer gedaan worden, dan zullen mensen weer veel geremder worden en zal het partnergeweld weer toenemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2013, 09:06
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Eindelijk nog eens fijn nieuws maar zoals Merel zei, is het inderdaad een vermindering van aangiften en misschien niet vermindering van partnergeweld. Ik denk wel dat mensen die het slachtoffer zijn van partnergeweld nu minder moeite hebben dan voor de sensibiliseringscampagnes maar het valt nog steeds niet te onderschatten wat voor schaamte en andere gevoelens hiermee gepaard gaan. Ik vind dat de taak van deze organisaties ook blijft dat ze blijven sensibiliseren en dat ze in de aandacht blijven staan. Ze voeren al jaren campagne maar ondertussen is dat echt niet meer zoals in het begin en ik denk dat mensen ook gewoon er niet meer aan denken dat ze zulke dingen kunnen aangeven en dat ze daarin begeleidt worden. Nog een ander geval is dat mensen onderling geweld niet zo snel zullen bestempelen als partnergeweld. Aldus moet partnergeweld wel in de media/ collectieve aandacht blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.