actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2011, 12:31
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Verkoop van tabak explodeert

Verkoop van tabak explodeert

De verkoop van sigaretten (+19%) en roltabak (+25%) is de eerste negen maanden van dit jaar enorm toegenomen. Dat schrijft Le Soir. Ons land trekt meer en meer Franse en Britse rokers aan.
Volgens de Belgische federatie van sigarettenfabrikanten stijgt de interne consumptie niet. Integendeel, er is sprake van een daling. De uitzonderlijke groei is te wijten aan het steeds toenemende aantal Fransen en Britten dat zich in ons land komt bevoorraden. Ze doen dat omwille van de prijs.

Terwijl het verschil in prijs tussen Frankrijk en België voor een pakje van 20 sigaretten in 2002 minder dan 50 cent bedroeg, is dat ondertussen al opgelopen tot 1,2 euro. Het verschil met Groot-Brittannië (2,95 euro) is nog een pak groter.

De Kankerliga beschuldigt ons land ervan kanker te exporteren. Ze stelt dat een verhoging van de prijs met 50 cent per pakje het verbruik met 5 pct kan doen dalen. Tegelijkertijd levert het 200 miljoen euro aan extra fiscale inkomsten op. Gezien de budgettaire situatie is de kans groot dat de regeringsonderhandelaars dit weekend beslissen de accijnzen op tabak te verhogen. (belga/jv)
www.hln.be

Eigen mening Ik sta er volledig achter dat de tabak prijs van tabak wordt verhoogd. Het is de enige manier om de verkoop en gebruik te doen dalen. Het is in het verleden al vaak bewezen dat wanneer de prijs opgedreven werd, de verkoop daalde. Ook vindt ik het niet kunnen dat de buitenlanders hier hun voorraad tabak komen inslaan. Dit moeten we dus ook tegengaan door de prijzen te verhogen zodat het geen zin meer heeft om hier de tabak te komen kopen. Ik ben wel tevreden wanneer ik in de eerste paragraaf lees dat de consumptie toch is afgenomen. Dit vind ik zeker niet slecht. Een eerste stap was het rookverbod. Hiermee waren veel rokers al meer gestimuleerd om te stoppen met roken. Nu de prijzen nog verhogen. Ik denk dat er dan weer veel rokers gestimuleerd zullen worden om te stoppen met roken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2011, 13:17
fenna.adriaensen fenna.adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 23
Reactie

Ik ben zelf geen roker maar persoonlijk vind ik het toch niet zo'n goed idee om de prijzen op tabak te gaan verhogen.
Men zegt dat wij 200 miljoen euro per jaar mislopen met deze lage prijzen, maar dan denk ik aan de buitenlanders die speciaal naar hier komen om grote hoeveelheden tabak aan te kopen. Volgens mij is dit ook wel een grote afzetmarkt. En deze afzetmarkt valt ook weg wanneer wij onze prijzen gaan verhogen.
Ook denk ik niet dat er veel mensen zijn die gaan stoppen met roken omdat tabak duurder wordt. Dus ik denk niet dat onze bevolking hier veel gezonder van zal worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2011, 16:11
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Persoonlijk vind ik de uitspraak van de Kankerliga een beetje overdreven. Volgens mij houdt men de prijzen niet bewust zo laag zodat er buitenlanders sigaretten komen kopen.
Ik vind het echter wel zeer interessant om te weten dat de prijzen van sigaretten in vergelijking met de prijzen van onze buurlanden laag liggen. Het zet me aan het denken over het belasten van deze goederen. Ik gaf al eerder op deze site aan dat het belasten van deze goederen geen effect had. Ik vraag mij af of een prijsstijging van een forser bedrag dan enkele centen, de rokers wel aanzet tot denken. Ik denk het eigenlijk niet. Rokers zijn verslaafd en voor hen van deze verslaving af te helpen zal veel meer nodig hebben dan enkel en alleen een hogere prijs, een roker moet namelijk zelf de motivatie vinden om te stoppen. Het kan inderdaad wel voor een enkeling een goede motivatie zijn maar ik vermoed dat de meerderheid wel enkele euro's meer zal betalen voor een pakje sigaretten.
Als ik uiteindelijke de som maak van heel mijn redenering dan kom ik uit op: Waarom zouden we roken niet zwaarder belasten? De enige nadelen die ik kan bespeuren zijn: een volgens mij redelijk kleine daling van de omzet en enkele woeste rokers.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th November 2011, 20:58
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
ik geloof nooit dat je door de prijs van tabak te verhogen mensen kan aanzetten om te stoppen met roken. Ik schrik er nog steeds van hoeveel geld echte rokers voor hun sigaretten willen betalen.
Langs de andere kant denk ik dat er door deze prijsverhoging minder jongeren willen beginnen roken. Ze gaan graag uit (ook dat kost tegenwoordig veel geld) en de meesten kunnen zich niet veroorloven om elke week een pakje sigaretten te betalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2011, 19:27
niels.geboers niels.geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 30
Verkoop van tabak explodeert

Door de prijs van tabak te verhogen, zullen er niet meer mensen stoppen met roken. Er zal misschien een klein verschil zijn. Maar de diehard rokers zullen blijven roken. Ik vindt dit persoonlijk een slechte methode om mensen te doen laten stoppen met roken. Volgens mij als ze de prijs hier in België verhogen zal de rokende Belg net als de Britten en Fransmannen hun sigaretten ergens anders gaan halen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.