actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2015, 13:26
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Artsen verdeeld over noodzaak alarmknop na moord op collega

Na de moord op huisarts Patrik Roelandt dinsdag in Ingelmunster, pleit artsensyndicaat BVAS voor een alarmknop, hun collega’s van ASGB waarschuwen dan weer voor een angstpsychose.

ASGB-voorzitter Reinier Hueting wijst erop dat wachtdiensten ‘s avonds en in het weekend het meeste gevaar vormen. “Huisartsenwachtposten kunnen voor die huisbezoeken over een chauffeur beschikken, wat toch al veiliger is”, zegt Hueting.

Bij het BVAS klinkt het dan weer dat het net de doordeweekse huisbezoeken en de consultaties zijn die het meeste gevaar vormen. “Daarom moet er werk gemaakt worden van een alarmknop”, zegt BVAS-ondervoorzitter Marc Moens. “De technologische mogelijkheden zijn er, alleen botsen we al jaren op dezelfde muur, die van de financiering.”

“Klimaat van angst”

“Huisarts kan inderdaad een gevaarlijk beroep zijn”, erkent Hueting. “Er gaat een zeker risico mee gepaard, maar nu pleiten voor een alarmknop is wat overtrokken.” Hij ziet meer heil in de verdere uitbouw van de huisartsenwachtposten. Na protest van de artsensyndicaten werd de bevriezing van de financiering voor die uitbouw onlangs geannuleerd. “Natuurlijk zullen nooit alle risico’s verdwijnen, maar meer inzetten op de huisartsenwachtposten zal al veel schelen.”

Toch is Hueting niet per se een tegenstander van het gebruik van apps. “De technische mogelijkheden zijn er. Als het gaat om een niet te overtrokken toepassing, dan kan dat misschien goed zijn, al moeten we een klimaat van angst vermijden.”

“Discussie opflakkeren”

Bij BVAS zijn ze al jaren vragende partij voor zo’n alarmknop. “Er zijn lokaal al enkele realisaties, maar nog niets gecentraliseerd. We vragen daarom al jaren tevergeefs steun van het federale niveau. De BVAS-ondervoorzitter wijst erop dat zijn dinsdag vermoorde collega ook in zijn eigen huisartsenkring met de problematiek bezig was. “Na dit drama zal de discussie weer opflakkeren.”

Anders dan het ASGB meent de BVAS dat de meeste agressiegevallen zich overdag voordoen. “Dat een huisarts ‘s nachts of in het weekend begeleid wordt door een chauffeur, draagt inderdaad bij tot de veiligheid daar. Maar als een dokter voor een agressieve patiënt staat in het eigen kabinet of bij de patiënt thuis, is een alarmknop of een app die de politie op de hoogte brengt geen overbodige luxe.” Daarvoor zijn dus meer middelen nodig, en die zijn momenteel moeilijk te vinden, weet ook Moens.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151202_02000546

Mening:
Voor meer info: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151202_02000261

De motieven van de dader zijn nog onbekend, maar een korte zoektocht via Google toont ons dat hij eerder betrokken was bij een drugsonderzoek. Veronderstellingen terzijde wordt nu van verschillende kanten gevraagd om een alarm in te stellen voor dergelijke situaties. Ik ben echter van mening dat sommige dingen onvermijdelijk zijn. Mensen met problemen (hetzij persoonlijk, hetzij door drugs of een combinatie) zullen die vaak op de verkeerde plaats uitwerken. Deze moord is tragisch en het zal de discussie natuurlijk opflakkeren, maar ik geloof dat de gemoederen snel zullen bedaren. Waarom? Je huisdokter is een vertrouwenspersoon (net als alle medisch verantwoordelijken). Als we het gevoel krijgen dat een dokter ons niet vertrouwt, zullen wij de dokters ook minder snel vertrouwen.

Wat ik wel een goed initiatief vind, is dat er eventueel een 'chauffeurdienst' wordt ingelegd die dokters kan rondrijden op huisbezoeken. Daarmee kunnen dit soort incidenten nog niet per se vermeden worden, maar het geeft een extra gevoel van veiligheid voor de dokter en schrikt een gewelddadige patiënt mogelijk af. De chauffeurs zouden ook argwaan krijgen als de dokter lang wegblijft en zo mogelijk een leven redden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2015, 19:47
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
De alarmknop-app? Waarom ook niet?

Ik heb zelf ook een beetje dit nieuws opgevolgd. Ik vind het ook verschrikkelijk dat die man zo is gedood tijdens een huisbezoek, wat normaal gezien ook geen gevaarlijke situatie zou mogen zijn. Desalniettemin gebeuren zaken als deze nu eenmaal en daarom ben ik ook - een beetje in tegenstelling tot de heer Toon.V*nHoof - een voorstander van de alarmknop-app.

Ik snap Toon.V*nHoof volledig in de redenering over een mogelijkheid van vertrouwensverlies; als plots je dokter zijn gsm bovenhaalt met dat alarmknopje binnen handbereik, kan ik goed begrijpen dat je je als mens een beetje verontwaardigt zou voelen omdat je eigen dokter je niet meer lijkt te vertrouwen, maar ik ben er van overtuigd dat vaste patiënten van een huisdokter zoiets nooit te zien zullen krijgen.

Zo denk ik dat huisdokters inderdaad gebruik kunnen maken van de app wanneer ze op bezoek gaan bij een nieuwe patiënt of bij een patiënt waarvan het geweten is dat hij of zij mentaal onstabiel is. In zulke gevallen denk ik dat zo'n app zeker iets goeds is. In andere gevallen kan je daar natuurlijk anders over denken - bv. een oud vrouwtje dat al jarenlang naar die dokter gaat - maar dan denk ik ook dat in die situaties de dokter zijn gsm niet eens bij de hand zal houden.

Op die manier zullen de vaste klanten van de dokter volgens mij vaak niet eens weten dat hun dokter zo'n alarmknopje heeft en neemt het vertrouwen dus niet af. In andere gevallen waarbij een situatie wel gevaarlijk zou kunnen worden denk ik dat de app hier en daar zeker kan helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.