actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2008, 20:10
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Vervrouwelijking van het onderwijs

Afgelopen week ging het in het programma Volt op één over de vervrouwelijking van het onderwijs. In het lager onderwijs zijn momenteel nog maar 6% ‘meesters’. In het secundair onderwijs is ook al 70% van leerkrachten vrouw. Ook bij ons in de opleiding zie je dit fenomeen duidelijk. Er zijn heel wat meer vrouwelijke studentes. Hoe zou dit komen? Waarom kiezen mannen niet meer voor het beroep van onderwijzer?

In het programma gaf men een aantal mogelijke oorzaken. Zo zou het loon een belangrijke oorzaak zijn dat mannen niet voor het onderwijs kiezen. In de privé kunnen ze namelijk heel wat meer verdienen. Bovendien heeft men in de privé vaak nog een aantal extralegale voordelen zoals een GSM, een auto, een laptop …

Verder zouden mannen veel meer dan vrouwen carrièrejagers zijn. En in het onderwijs zijn de carrièremogelijkheden beperkt. Je kan eventueel coördinator of directeur worden, maar daar houdt het op.

Men vroeg zich ook even af of dit invloed heeft op de leerlingen. Men is het er algemeen over eens dat het belangrijk is dat leerlingen beide rolmodellen zien. Want uit een onderzoekje blijkt dat mannen veel meer de nadruk leggen vakkennis, terwijl vrouwen dan weer veel meer belang hechten aan orde, structuur en tucht.

Dat men dus moet proberen om het beroep aantrekkelijker te maken is duidelijk: men moet mannen proberen overtuigen om terug voor het onderwijs te kiezen. Op de vraag hoe men dat moet doen wist men eigenlijk maar weinig te zeggen. Een betere verloning misschien?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2008, 16:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik stel voor om mannelijke leerkrachten gewoon wat meer te betalen dan vrouwelijke

Citaat:
Want uit een onderzoekje blijkt dat mannen veel meer de nadruk leggen vakkennis, terwijl vrouwen dan weer veel meer belang hechten aan orde, structuur en tucht.

Dit kan ik wel beamen. Ik heb de lesvoorbereidingen gekregen van de leerkracht die voor mij biologie gaf in mijn klassen en wat die allemaal deed om de leerkrachten orde en studiegedrag bij te brengen
Dan ben ik eerder geneigd om een extra les te besteden aan de werking van de plant of het beantwoorden van vragen waar de leerlingen mee zitten omtrent biologie dan aan hoe ze het geleerde nu best instuderen en hoe ze orde en structuur kunnen aanbrengen in hun materiaal.
Niet dat ik dat niet belangrijk vind, integendeel zelfs, maar ik ben daar gewoon (opgepast, flauwe woordspeling op komst!) de man niet voor.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2008, 17:32
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Mannen meer betalen vind ik alleszins geen slecht idee! Van een man weet je toch met iets meer zekerheid wat je er aan hebt. Als je een jonge vrouw aanneemt en ze is 2 jaar later zwanger kan het zijn dat je een aantal jaren met problemen zit omwille van haar afwezigheid!

Natuurlijk hebben directeurs tegenwoordig amper keuze om te beslissen of ze kiezen tussen mannen en vrouwen. Het is vaak zo snel mogelijk aannemen wie er vrij is op de markt. Het tekort aan leerkrachten is nog steeds een feit volgens mij.
Onlangs had ik nog een gesprek met een directeur en daar ging het over de vervrouwelijking van het onderwijs. Hij gaf meteen toe dat wanneer hij kon kiezen tussen een man of een vrouw(evenwaardig wat betreft capaciteiten) dat hij resoluut voor de man zou gaan.

Om in te pikken op het gegeven dat mannen meer voor vakkennis staan en vrouwen eerder voor orde, structuur en tucht daar stel ik mij toch sterke vragen bij. Dat laatste gegeven van tucht vind ik discutabel. Ik denk dat vrouwen, zeker in klassen met homogene leerlingengroepen, de laatste jaren eerder aan tucht verloren hebben. Ik heb het gevoel dat leerlingen meer durven zeggen tegen een vrouwelijke leerkracht als tegen een mannelijke leerkracht. Zeker op technische scholen waar bijna allemaal jongens in de klassen zitten is het volgens mij veel moeilijker als vrouw voor de klas staan dan als man. Vaak moeten vrouwen er vakken geven die door de leerlingen niet zo graag gezien zijn en dat biedt natuurlijk perspectief om het eens uit te hangen.

Ik weet dat dit een gevaarlijk thema is en velen zich onmiddellijk zullen willen verdedigen maar ik denk dat men tegenwoordig soms wat te weinig "streng" is in de klas. Voor vrouwen is dit volgens mij moeilijker als voor mannen. Je moet als leerkracht instaan voor sfeer, welbevinden en ga zo maar door, maar dit vertrekt in eerste plaats volgens mij bij een goede discipline en een structuur voor je leerlingen. Als je dit wil zal je zeker in het begin streng moeten zijn en op je strepen moeten staan. In sommige klassen zal dit vanzelf gaan, in andere klassen zal dit meer moeite kosten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th November 2008, 21:11
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Mannen meer betalen vind ik geen juiste oplossing. Dan gaan we gewoon weer terug naar discriminatie. Er zijn al jaren geijverd om het loonsverschil tussen mannen en vrouwen weg te werken en bij vele jobs is dit al het geval. Het zou gewoon niet eerlijk zijn dat mannen meer betaald zouden worden voor eenzelfde job als vrouwen. Als vrouw moet je even hard werken en voorbereiden om je leerlingen iets bij te leren. En dan zou een man voor hetzelfde werk meer betaald worden. Dat vind ik toch niet logisch.

‘Van een man weet je toch met iets meer zekerheid wat je er aan hebt. Als je een jonge vrouw aanneemt en ze is 2 jaar later zwanger kan het zijn dat je een aantal jaren met problemen zit omwille van haar afwezigheid!’ Hier ben ik toch niet mee eens. Het kan zijn dat je als vrouw geen kinderen wilt en dan word je al benadeeld omdat je eventueel hierdoor wel eens afwezig zou kunnen zijn. Ik geef toe dat het moeilijk is in het onderwijs om steeds vervanging te zoeken wanneer vrouwen zwanger zijn. Maar dit is evengoed een probleem wanneer leerkrachten voor een langere periode ziek of afwezig zijn. Dit kunnen evengoed mannen zijn. Als de afwezigheid van vrouwen, omdat ze zwanger zijn, een argument is om toch maar mannen aan te nemen waar zijn we dan mee bezig. Dan heb je eigenlijk als vrouw een nadeel gewoon omdat je kinderen op de wereld wil zetten. Hier ben ik echt niet mee akkoord.

Ik begrijp wel dat er ook mannen in het onderwijs moeten zijn omdat ook een rolmodel moeten zijn voor leerlingen. Maar volgens mij moeten we mannen op een andere manier stimuleren dan via een hoger loon dan vrouwen. Wat we ook niet mogen vergeten is dat er een groot tekort is van leerkrachten in het secundair onderwijs. Dus misschien moet er ook wel eens gedacht worden aan het stimuleren van deze job en het stimuleren van de studierichting ervan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th November 2008, 19:31
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Niet akkoord

Citaat:
Orgineel gepost door jan van hoogten
Mannen meer betalen vind ik alleszins geen slecht idee! Van een man weet je toch met iets meer zekerheid wat je er aan hebt. Als je een jonge vrouw aanneemt en ze is 2 jaar later zwanger kan het zijn dat je een aantal jaren met problemen zit omwille van haar afwezigheid!


Als ik dit zo lees dan ben ik hier ook resoluut tegen! Waarom zouden mannen meer betaald moeten worden?! Oké wij vrouwen kunnen zwanger zijn en dan afwezig zijn op school. En ja het is dan niet zo gemakkelijk om een interim te vinden. Maar ik kan mij nog steeds een leerkracht wiskunde herinneren die last had van evenwichtsstoringen (dezelfde symptomen die een vrouw heeft op het moment dat ze zwanger is!) en hij bleef ook 3 van de 5 dagen meestal thuis. Dus je ziet dat niet alleen vrouwen een lange tijd afwezig kunnen zijn, ook mannen kunnen gedurende een lange tijd afwezig zijn.
Het wil niet zeggen dat je als vrouwelijke leerkracht "aantal jaren" afwezig gaat zijn na de geboorte van je kind, tegenwoordig wordt de term "vaderschapsverlof" ook gebruikt in de maatschappij. Het is dus niet altijd zozeer dat de vrouw thuisblijft, ook mannen kunnen nu thuisblijven.

Kortom ik vind niet dat men meer zou betaald moeten worden, gewoon om het feit dat vrouwen "eventueel meer afwezig zouden zijn"...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th November 2008, 21:36
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Amai ja, mannen meer verdienen als vrouwen... Dat is wel een beetje terug in de tijd duiken hé Jan, niet?

En om over je tuchtproblematiek nog maar te zwijgen... Toen ik 16 was, maakte een mannelijk seutje ook niet veel indruk op mij, dus waarom moet er een man aan te pas komen? Het hangt er gewoon van af hoe de klas reageert en hoe je zelf voor de klas staat!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th November 2008, 22:03
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Ik denk dat er dringend nood is aan een extra jongen in deze discussie.

Vanuit mijn standpunt bekeken zou ik er niets mee inzitten om mannen extra betaald te zien binnen het onderwijs.

Maar ik weet dat dit binnen onze moderne samenleving niet meer tot de mogelijkheden behoort. Het lijkt mij ook geen verstandige beslissing om het loon van mannen ten opzichte van vrouwen op te trekken.

Maar ik ben het wel eens dat er meer mannen tot het onderwijs zouden moeten toetreden.
Als je nu terugkijkt naar het aantal jongens dat gedurende de duur van onze opleiding afhaakten, denk ik dat we toch ook eens naar onze eigen opleiding mogen kijken. In mijn ogen weegt het organisatorische aspect binnen onze opleiding sterk door. Laat dat nu net een probleem zijn voor vele jongens. Ik weet ook wel dat niet alle jongens organisatorisch zwak zijn en ik weet ook wel dat organisatievermogen heel belangrijk is binnen onderwijs, maar misschien moet hiervoor in het eerste jaar van de opleiding plaats gemaakt worden.

Voor mij is organisatie nog steeds een probleem en hierin vind ik weinig hulp en kom nu alstublieft niet af met het tegenargument dat wij op school één bepaalde persoon hebben die mij hierin kan helpen he, want dat weet ik ook wel Maar dan vind ik weer dat deze persoon niet genoeg bereikbaar is.

Groetjes
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th November 2008, 19:00
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Maar Bas, ik zeg toch altijd wanneer gij taken moet afmaken
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.