actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 07:09
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Overheid verspeelt 25 miljoen euro

De staat is 25 miljoen euro kwijt door de slechte beleggingen van het Kringloopfonds. Dat fonds werd in 2003 door de toenmalige regering-Verhofstadt opgericht om te investeren in de sociale economie.

Het Kringloopfonds, een initiatief van Johan Vande Lanotte en Els Van Weert (foto), haalde in 2003 75 miljoen op via een obligatielening. Geld dat geïnvesteerd moest worden in sociale projecten. 25 miljoen euro werd echter belegd in zogenaamde CDO’s, zeer risicovolle beleggingsproducten. Toen de financiële crisis uitbrak zijn die CDO’s nagenoeg waardeloos geworden.

Het Kringloopfonds is ondertussen in vereffening, de directeur is opgestapt. Voor de 25 miljoen euro verlies zal de belastingbetaler moeten opdraaien. Kamerleden Luk Van Biesen (Open Vld) en Stefaan Vercamer (CD&V) spreken van “onverantwoord bankieren met overheidsgeld” en vragen opheldering.


Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...25-miljoen.aspx


Eigen mening:
Er zijn twee dingen aan dit bericht die ik schandalig vind. Ten eerste dat de overheid investeert in risicovolle beleggingsproducten en ten tweede dat de belastingbetaler voor hun stommiteiten moet opdraaien.
Als overheid mag je volgens mij zo'n risico's gewoon niet nemen. 25 miljoen euro is te veel geld. Ze wisten natuurlijk niet dat de crisis eraan kwam, maar toch.
Dan de belastingbetaler nog eens laten opdraaien? Ik begrijp dat er weinig manieren zijn om 25 miljoen euro binnen te halen, maar ik denk nu ook weer niet dat de belastingbetalers daar blij mee gaan zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 20:16
anouk.cornelissen anouk.cornelissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 25
De staat is 25 miljoen euro kwijt door de slechte beleggingen van het Kringloopfonds.

Ik begrijp niet dat de overheid zo'n risico kon nemen. De overheid moet nu toch al weten dat het gevaarlijk is om te beleggen in risicovolle ondernemingen. Het is hun schuld dat men 25 miljoen euro kwijt is. Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat de belastingsbetaler hiervoor moet opdraaien. Dit geld kunnen we beter gebruiken om de parafiscale inkomsten te spijzen.

De overheid is het geld zelf kwijt geraakt, dan moeten zij er maar voor zorgen dat men het geld terug verdient. Maar zeker en vast niet ten koste van de belastingsbetaler.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.