actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2017, 13:18
Andres.V*nlandewyck Andres.V*nlandewyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Wijnegem
Posts: 30
Michel eindelijk rond met Zomerakkoord

Premier Michel bereikte vrijdagavond laat een definitief akkoord over het Zomerakkoord. De regeling rond onbelast bijklussen wordt lichtjes bijgestuurd.

Vooral de regeling rond het onbelast bijklussen, het paradepaardje van Open VLD, was nog lang een doorn in het oog van CD&V. Opgejaagd door het brede middenveld en met negatieve adviezen van de Raad van State en de werkgevers en werk*nemers, eisten de christendemocraten een aanpassing van de regeling.

Vrijdagavond werd beslist dat het opnieuw slechts mogelijk wordt om 500 euro bij te verdienen in het systeem met een maximum van 6.000 euro per jaar. In oktober werd het maandmaximum nog opgetrokken van 500 naar 1.000 euro per maand.

De hele regeling rond het bijklussen treedt pas op 20 februari in werking. Dat moet nog overleg mogelijk maken met de regio's, zodat bepaalde zorgtaken die onder de regeling vallen, niet kunnen uitgevoerd worden door mensen die daarvoor niet bekwaam zijn. Dat was een vraag van CD&V. Denk maar aan het toedienen van een naaldprik. Dat uitstel maakt het ook mogelijk om tegen dan de app klaar te hebben waarop de bijklussers zich zullen moeten registreren. De regeling rond bijklussen gaat wel samen met de twee andere dossiers – de effectenbelasting en hervorming van de vennootschapsbelasting – na het weekend al naar het parlement.

Bij de effectentaks wordt de antimisbruikbepaling strenger gemaakt. Zo wordt het moeilijker om aan de belasting te ontsnappen door bijvoorbeeld aandelen op een effectenrekening snel om te zetten in aandelen op naam. Dat moet CD&V meer garanties bieden dat de beoogde 254 miljoen euro opbrengst dit jaar wordt binnengehaald.

Ook aan de hervorming van de vennootschapsbelasting is nog wat gesleuteld. Zo wordt de fiscale consolidatie een jaar vervroegd, naar 2019. Maar tegelijkertijd treden ook de antifraudemaatregelen, de zogenaamde Atad-maatregelen, een jaar eerder in werking.

Cash for cars

Buiten die grote dossiers werd ook beslist dat de fiscale vrijstelling van opbrengsten uit beleggingen in 2019 zal opgetrokken worden van 627 euro tot 800 euro.

Ook de regeling waarbij de bedrijfswagen kan ingeruild worden voor een nettobedrag – cash for cars – bereikten de topministers vrijdagavond een akkoord. Ook daarover was erg negatief advies van de Raad van State. Er is afgesproken dat het uitgebreidere voorstel van de sociale partners tegen het licht wordt gehouden en dat er ten laatste in januari een concreet wetsontwerp over een mobiliteitsbudget klaar moet zijn.

Parlement

Zaterdag vindt een elektronische ministerraad plaats om de akkoorden goed te keuren, zodat de teksten nadien naar het parlement kunnen verhuizen.

Bron
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171208_03233814
De Standaard - 9/12/2017 - 08:49

Mening
Persoonlijk heb ik een dubbel gevoel bij het bekomen van dit akkoord. Langs de ene kant voel ik me positief bij het feit dat de discussies afgerond zijn en dat er überhaupt een akkoord is gekomen, want in België zijn deze nogal moeilijk te bekomen. Langs de andere kant krijg ik alweer sterk het gevoel dat heel dit akkoord de essentie van de politiek niet bevat. In mijn ogen is politiek aanwezig om het volk te vertegenwoordigen. De politici zouden in alle gevallen dus de beste keuzes moeten maken met de bevolking in het achterhoofd. Bij dit akkoord heb ik, zoals bij bijna alle politieke overeenkomsten, het gevoel dat het terug vol compromissen staat die ervoor zullen zorgen dat het ultieme doel van bevolkingsvoordeel op negatieve manier zal beïnvloed worden. Ik moet wel verduidelijken dat het niet allemaal kommer en kwel is. In het artikel staat er dat een aantal regelingen zoals de fiscale consolidatie en de antifraudemaatregelen een jaar vroeger in werking treden. Dit vind ik zeer positief omdat mogelijke vooruitgang sneller zal bekomen.

Laatst aangepast door Andres.V*nlandewyck : 9th December 2017 om 13:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.