actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2015, 19:03
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
N-VA steunt afschaffing anoniem doneren

N-VA steunt afschaffing anoniem doneren

N-VA wil een centrale instantie (BBID) oprichten die alle gegevens van eicel- en spermadonoren beheert en bewaart. Zogenaamde donorkinderen kunnen dan vanaf hun 12 jaar bij deze instantie terecht voor de medische en niet-identificeerbare gegevens van hun donor. En vanaf 16 jaar voor de identificeerbare gegevens.

‘Anoniem doneren is niet meer van deze tijd’, zegt CD&V-kamerlid Els Van Hoof dit weekend in De Standaard. Ze dient samen met Sonja Becq een wetsvoorstel in om anonieme donaties onmogelijk te maken, met de steun van hun partij.

Ook de N-VA boog zich dit weekend over de kwestie. N-VA-kamerlid Valerie Van Peel drukte eerder al haar hoop uit dat ook haar partij zich achter het voorstel zou scharen. Dat blijkt nu ook het geval.

‘Essentieel’
‘We hebben dat recht als wetgever te lang genegeerd’, zegt Van Peel. ‘Nu de eerste donorkinderen volwassen zijn, kunnen we niet meer ontkennen dat het voor hen vaak essentieel is om dat ene puzzelstukje te vinden. Tijd dat we dat rechtzetten.’

Wanneer een kind identificeerbare informatie opvraagt over zijn of haar donor, wordt de donor hiervan op de hoogte gebracht. Bij een gemotiveerd bezwaar van de donor zal het BBID de belangen moeten afwegen. Donoren van voor de nieuwe wetgeving zullen - net als in Nederland - enkel op vrijwillige basis hun gegevens overmaken aan het BBID. Naast het beheren en bewaren van de medische en andere gegevens van alle betrokkenen, zal het BBID ook zorgen voor een betere psychosociale begeleiding van de wensouders, donoren en kinderen in elke fase die zich voordoet.

Uit de getuigenissen van enkele betrokken vzw’s bleek volgens de N-VA'er dat ook voor de wensouders de vraag van hun kinderen voor meer informatie op latere leeftijd soms heel confronterend is. ‘De keuze voor anonimiteit, die op het moment van de conceptie het veiligst leek, kan later verkeerd aanvoelen. Dan is er echter geen weg terug. Het is niet juist deze keuze bij de ouders te leggen op een moment dat de drang naar een kind zo groot is.’

Dat de anonimiteit van donoren tot op heden bewaard blijft, is om de drempel te verlagen. Veel donoren dreigen weg te vallen zodra hun identiteit bekendgemaakt wordt. ‘Cijfers uit het buitenland bewijzen dat dit niet het geval is. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk wist men dit aantal zelfs op te trekken’, zegt Van Peel.

Bron: De Standaard, 10 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150510_01672853

Mening: Naar mijn mening mogen donoren hun identiteit behouden. Donoren zijn bereid sperma of eicellen af te staan om personen te helpen die niet in staat zijn zelf kinderen te maken. Ik denk dat als de donoren niet meer anoniem kunnen blijven ze niet zo snel meer bereid gaan zijn nog sperma of eicellen af te staan. Dat gezegd zijnde vind ik dat als de anonimiteit afgeschaft wordt, kinderen van donoren pas vanaf hun 16 jaar van de identiteit op de hoogte gesteld kunnen worden. Kinderen van 12 jaar zijn naar mijn mening nog niet in staat dergelijke informatie te kunnen verwerken. Vanaf een leeftijd van 16 jaar sta je als persoon beter in je schoenen om te leren omgaan met de identiteit van een biologische vader of moeder.
Het feit dat de psychologische begeleiding verbeterd zou worden vind ik wel heel goed. Ik denk dat die begeleiding heel belangrijk is bij de verwerking van informatie over biologische ouders. Biologische ouders voldoen vaak niet aan de verwachtingen van het kind. Bij een tegenslag is psychologische begeleiding essentieel. Zowel bij het kind, de wensouders als bij de biologische ouders.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2015, 20:14
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Ik hoorde enkele dagen geleden op Studio Brussel dat ze ook over dit thema aan het praten waren. Het ging er toen over dat, als mensen niet meer anoniem kunnen doneren en dus kunnen getraceerd worden dat zij verzocht kunnen worden om alimentatiegeld te betalen. Dat dus de biologische moeder op zoek gaat naar de donor en alimentatiegeld kan vragen. Dit vond ik absurd. Natuurlijk zal niet iedereen die op zoek gaat naar zijn biologische vader dit van plan zijn, maar er zullen wel enkele figuren tussen zitten. Daarom vind ik het niet verkeerd dat doneren anoniem kan en blijft gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.