actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2008, 15:25
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
"Lhermitte is ontoerekeningsvatbaar"

Op het assisenproces tegen Geneviève Lhermitte in Nijvel hebben de psychiaters laten weten dat de beschuldigde niet toerekeningsvatbaar is. Lhermitte doodde haar vijf kinderen.

De voorzitter van assisen had de psychiaters om bijkomend onderzoek gevraagd. De vraag kwam nadat Lhermitte was ingestort op het proces en naar aanleiding van de brief die ze schreef aan haar psychiater waarin ze -de dag voor de feiten- haar moordplannen aankondigde, meldt de vrt-nieuwsredactie.

Mentaal onevenwichtig
In de brieven had Lhermitte het over haar fascinatie voor messen en over het idee haar kinderen mee de dood in te nemen. Volgens de psychiaters-deskundigen bevindt Lhermitte zich momenteel nog steeds in een toestand van mentaal onevenwicht die een lange behandeling vereist.

In hun rapport tijdens het onderzoek kwamen de psychiaters niet tot dezelfde besluiten. Ze stelden toen namelijk dat de vrouw niet mentaal onevenwichtig was. Het nieuwe rapport is slechts een advies, een beoordelingselement voor de rechter en de jury, die daarmee geen rekening hoeven te houden in hun verdict.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2008, 23:45
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Mentaal onevenwichtig of niet, Lhermitte mag de zwaarste straf krijgen die er te krijgen valt. Het is ongehoord om mensen zomaar het leven te ontnemen, laat staan van je 5 (!!!) eigen kinderen.

Het feit dat ze ontoerekeningsvatbaar beschouwd wordt (ondertussen mag er eigenlijk 'werd' staan aangezien ze reeds veroordeeld is), zouden we in het midden moeten laten staan: wie kan ons eigenlijk met 100% zekerheid zeggen dat haar instorting tijdens het proces - tevens de aanleiding om een onderzoek te doen naar haar toerekeningsvatbaarheid - wel oprecht was? Ze kon dit evengoed doen om de betrokken personen in het proces te misleiden. Iemand die het leven van zijn/haar eigen kinderen (of zelfs andere onschuldige mensen) kan ontnemen, is in mijn ogen tot alles toe in staat. Maar de psychiaters-desdkundigen zullen wel weten waarover ze het hebben, want zij hebben lang genoeg gestudeerd om het gedrag en de innerlijke processen van bepaalde mensen te bestuderen en uitvoerig te beschrijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd December 2008, 11:58
Frederik Bogaerts Frederik Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Geel
Posts: 45
Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte Wellens
Mentaal onevenwichtig of niet, Lhermitte mag de zwaarste straf krijgen die er te krijgen valt. Het is ongehoord om mensen zomaar het leven te ontnemen, laat staan van je 5 (!!!) eigen kinderen.



Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Charlotte. Het vermoorden van je eigen kinderen doe je gewoon niet. En er dan nog eens onderuit komen omdat je ontoerekeningsvatbaat bent?! Dat vind ik toch absurd.
Een persoon heeft niet het recht om het leven van haar kinderen te ontnemen. Zij hebben een toekomst, zij zijn onze toekomst. Je kinderen vermoorden en dan jezelf vermoorden omdat je het zelf niet zo goed hebt vind ik gewoon een extreme vorm van egoïsme.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th December 2008, 16:24
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Lhermitte gaat in cassatie

Geneviève Lhermitte (42) heeft maandag cassatieberoep aangetekend tegen haar veroordeling tot levenslang door het hof van assisen van Nijvel, zo meldt de krantengroep Sud Presse op haar website. Haar advocaat Xavier Magnée bevestigde dat zijn cliënte hem de opdracht had gegeven in cassatie te gaan.

'Mijn cliënte heeft me de opdracht gegeven deze procedure op te starten binnen de wettelijke termijn van vijftien dagen na het arrest van het hof van assisen van Nijvel', zegt Magnée, die niet meteen op de beweegredenen wou ingaan.

Lhermitte, die haar vijf kinderen om het leven bracht, werd op 19 december tot levenslange opsluiting veroordeeld. Als het arrest verbroken wordt, zal ze door een ander assisenhof in een andere provincie berecht worden. llo

Bron: DS

Hopen dat het bij deze uitspraakt blijft dan? Want vaak is levenslang nog niet lang genoeg... Vervroegd vrijkomen is te gemakkelijk in ons land.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st December 2008, 17:39
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Gerechtspsychiaters hebben gezegd dat ze ontoerekeningsvatbaar is en toch wordt de vrouw toerekeningsvatbaar verklaard. Ik snap dat niet. De mensen beweren een fout te hebben gemaakt en toch wordt er geen rekening gehouden met hun analyse. Ik hoop dat de arrest bij cassatie wordt ontbonden en dat de vrouw toch naar een instelling gaat waar ze geholpen kan worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd January 2009, 21:30
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Als Lhermitte dan toch ontoerekeningsvatbaar is, hoop ik ook inderdaad dat het verder beroep haar doorverwijst naar een instelling.

Wat zij deed kan ik ook niet toeschrijven aan 'normaal' gedrag. Er moeten veel psychologische gedachten meegespeeld hebben toen zij deze moorden pleegden.

Het zou misschien inderdaad beter zijn voor haar om naar een instelling te gaan. Maar als deze procedure veel minder lang duurt dan een gevangenisstraf, vind ik dat ze nog een tijdelijke straf moet uitzitten in de gevangenis.

Als ze inziet dat het grote fout is die ze begaan heeft, vind ik dat ze ook maar die straf als een normaal, terug helder persoon nog tijdelijk moet uitzitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.