actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2013, 17:12
S*ef Bruyninckx S*ef Bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 33
Jongste longkankerpatiënt in China is amper 8 jaar

Jongste longkankerpatiënt in China is amper 8 jaar

Een 8-jarig meisje is het jongste Chinese longkankerpatiëntje ooit. Dokters wijzen luchtvervuiling als directe oorzaak van haar ziekte aan.

Het meisje, van wie de naam niet werd bekendgemaakt, woont naast een drukke weg in de oostelijke provincie Jiangsu en is dus gedurende een lange periode blootgesteld aan fijn stof.

Het aantal gevallen van longkanker is in China dramatisch gestegen door de snelle economische ontwikkeling van het land en de daarmee gepaard gaande verslechterende luchtkwaliteit. Maar longkanker bij kinderen komt uiterst zelden voor. De gemiddelde leeftijd voor de diagnose is 70 jaar.

De sterftegraad door longkanker in China is volgens het Chinese ministerie van Gezondheid de voorbije 30 jaar verviervoudigd. In de in smog verhulde hoofdstad Peking, waar het aantal longkankers de laatste 10 jaar met 60 procent steeg, is het ondertussen de grootste doodsoorzaak.

'Smogdagje'

Maar Peking blijkt niet de enige stad die vertrouwd is met smog. In de noordelijke stad Harbin was de smoglaag vorige maand zo dik dat kinderen een 'smogdagje' kregen en niet naar school moesten. Ook werden wegen afgesloten en konden vliegtuigen niet opstijgen. De hoeveelheid schadelijke stoffen in de lucht was maar liefst 40 keer hoger dan door de Wereldgezondheidsorganisatie toegestaan.

Het enige voordeel van de voortdurend aanwezige smog in China is dat de Chinese overheid het probleem niet meer kan ontkennen. Ze heeft daarom onlangs extra budget uitgetrokken om de vervuiling tegen te gaan.

De schadelijke effecten van luchtvervuiling voor de gezondheid krijgen de laatste tijd steeds meer aandacht. De Wereldgezondheidsorganisatie classificeerde luchtvervuiling enkele weken geleden voor het eerst als oorzaak van long- en blaaskanker én gevaarlijker dan passief roken. Volgens de organisatie veroorzaakte longkanker in 2010 222.000 doden.

Bron: Knack ; http://www.knack.be/nieuws/planet-e...mal-114666.html
Datum: 6 november 2013
Mijn mening:
Ik wist dat de luchtvervuiling door de industrie de laatste jaren sterk was toegenomen. Toch schrik ik ervan dat de vervuiling zoveel invloed heeft op de mens. Iedereen wil meer industrie omdat het veel werkgelegenheid met zich meebrengt. Ik stel me hier dan toch enkele vragen bij. Ten eerste stel ik me de vraag of dit het allemaal waard is. Moeten er zoveel mensen sterven om toch maar meer werkgelegenheid te hebben? Ik ben van mening dat veel werkgelegenheid goed is voor de mens in het algemeen. Maar moet die werkgelegenheid ten koste gaan van alles? Zelfs ten koste van de eigen gezondheid? Ik ben hierin heel duidelijk. Ik vind van niet. Ik ben van mening dat er dringend iets moet gebeuren in landen waar de luchtvervuiling te hoog is. Het kan absoluut niet dat mensen moeten sterven of dat kinderen niet naar school kunnen omdat de hoeveelheid fijn stof te hoog is. Ik vrees dat we in een vicieuze cirkel zitten. Enerzijds is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen tewerkgesteld kunnen worden. Anderzijds willen we niet te veel industrie omdat het slecht is voor het milieu. Het aantal mensen op de aarde groeit elke dag. Op termijn gaan steeds meer mensen tewerkgesteld worden waardoor er steeds meer industrieën gaan bijkomen. Daardoor neemt de hoeveelheid fijn stof weer toe. Dat leidt er op zijn beurt weer toe dat steeds meer mensen ziek worden.
Conclusie: Ik ben van mening dat industrie essentieel is voor de werkgelegenheid. Toch ben ik absoluut van mening dat de uitstoot van de industrie niet ten kosten mag gaan van alles. Bovendien wil ik nog vermelden dat ik de toekomst niet rooskleurig zie. De industrie zal moeten stijgen om alle mensen op aarde te voorzien van werk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.