actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2010, 12:04
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Kilo marihuana gevonden bij eerste Waalse speekseltest

15 procent van jonge chauffeurs rijdt met drugs in het bloed
• Dinsdag 21/09/10
• Bron: www.vandaag.be
Niet minder dan 15 procent van de jonge chauffeurs kruipt wel eens achter het stuur met drugs in het bloed. Dat is gezegd bij de voorstelling van de nieuwe speekseltest. Die kan worden afgenomen vanaf 1 oktober. Er zijn door de overheid 10.000 testers aangekocht.
Met drugs in het bloed stijgt de kans op een ongeval exponentieel. Van alle chauffeurs rijdt 4 procent soms onder invloed van soft drugs, 1,8 procent doet dat zelfs onder invloed van harddrugs.
Drugs in het algemeen verhogen de kans op een ongeval met 2 tot 3 procent. Bij alcohol stijgt de ongevalkans met ongeveer 4 procent. Maar wie zich aan beide genotsmiddelen te buiten gaat en rijdt, heeft tot 100 keer meer kans om brokken te maken.
De speekseltest geeft in ongeveer twaalf minuten een positief of negatief resultaat. Wettelijk kan de speekseltest vanaf 1 oktober worden gebruikt. Bij een positieve speekseltest mag het parket het rijbewijs onmiddellijk voor twee weken intrekken.
Maar de test geeft slechts een indicatie of iemand onder invloed is. Zekerheid is er enkel na een analyse in een lab, alleen op basis van die analyse mag een bestuurder worden vervolgd. De straffen voor rijden onder invloed van drugs kunnen al bij een eerste inbreuk oplopen tot 11.000 euro of een celstraf van drie maand tot vijf jaar.

Kilo marihuana gevonden bij eerste Waalse speekseltest
• Zondag 03/10/10
• Bron: www.demorgen.be
De eerste speekseltests, waarmee wordt nagegaan of chauffeurs drugs hebben gebruikt, zijn vannacht voor het eerst uitgevoerd in Wallonië in het gerechtelijk arrondissement Dinant. Verschillende chaufeurs werden betrapt op druggebruik.
De definitieve resultaten van de operatie zullen pas zondag rond de middag bekendgemaakt worden. Maar de politie kon wel al zeggen dat minstens drie personen positief werden bevonden, waarvan twee op cannabis en een op heroïne. Ook werd een kilo mariuhana in beslag genomen.

Wervik bijt de spits af
De eerste speekseltests in België werden al uitgevoerd in het Oost-Vlaamse Wervik in de nacht van donderdag op vrijdag. Daarbij testten vier bestuurders positief.

De actie in Dinant is de eerste in het Franstalige landsgedeelte. De nieuwe speekseltests werden in dienst genomen op 1 oktober. Ze kunnen sneller uitgevoerd worden dan de oude tests en er zijn geen bijzondere hygiënemaatregelen voor nodig. Ook is het risico op foute resultaten minder. Bij een positief resultaat neemt de politie speeksel af en laat het dat analyseren in het laboratorium. (belga/tw)

Beide artikels lijken me erg interessant, aangezien veilig verkeer iedereen wel aangaat. Bovendien is het als leerkracht ook belangrijk op de hoogte te zijn van de leefwereld van de jongeren.
Slechts vorige week werd een nieuwe drugstest aangekondigd, en vandaag al zijn er harde resultaten! Een week geleden was ik nog erg verrast toen ik las dat 15% van de jonge bestuurders weleens met drugs in het bloed achter het stuur kruipt. Persoonlijk dacht ik dat druggebruik in het uitgaansleven iets hoogst uitzonderlijk was, een “ver van mijn bed”-show, misschien zelfs iets dat eerder in Amerikaanse televisieseries gebeurt dan hier in België. Blijkbaar is het nogal naïef om dat te denken, want van de jonge chauffeurs alleen al gebruikt dus 15% weleens drugs. Vorig jaar al meldde ik dat jongeren volgens mij te weinig op de hoogte zijn van de effecten van softdrugs en dat ze bijvoorbeeld cannabis te vaak als “niet schadelijk” en “ongevaarlijk” zien. Ik vind nog steeds dat er hieraan meer aandacht zou moeten worden besteed binnen het onderwijs. Nu de jongeren steeds vroeger “rijp” zijn en de “experimenteringsleeftijd” steeds lager wordt, vind ik het zelfs geen slecht idee hiermee al op het einde van de lagere school te beginnen. Op deze manier kunnen de leerlingen gewaarschuwd worden, nog vóór ze werkelijk dingen beginnen te proberen. Het lijkt me daarbij ook heel interessant het thema “drank” te koppelen aan het thema “drugs”, want hoewel ze natuurlijk niet volledig in hetzelfde hokje te steken zijn, kunnen ze wel allebei erg verregaande gevolgen hebben, waarvan we de jongeren best zo snel mogelijk op de hoogte stellen. Rond een leeftijd van 16 jaar (wanneer leerlingen voor hun rijbewijs beginnen oefenen) kunnen beide thema’s dan verder uitgediept worden. Naar mijn mening is het op dat moment erg belangrijk de jongeren een juiste houding ten opzichte van veilig verkeer aan te brengen, zodat ze een verantwoordelijkheidszin bezitten alvorens ze hun rijbewijs halen. Mijn visie luidt als volgt: “Problemen moet je van bij de wortels aanpakken.” Je kan beter voorkomen dan genezen, dus ik denk dat je het meeste resultaat behaalt wanneer je jongeren het belang van verantwoord gedrag leert voor ze beginnen te rijden. Als je ze eerst een stommiteit laat begaan, is het in feite al te laat.
“Drugs in het verkeer” is eigenlijk de link tussen het artikel van vorige week en het artikel van vandaag. De resultaten van de nieuwe drugstest tonen meteen aan dat er inderdaad regelmatig mensen zijn die met drugs in hun bloed rondrijden. Al na één nacht werden er verschillende mensen betrapt én vond men een kilo marihuana. Naar mijn mening is de nieuwe drugtest bijgevolg erg waardevol. Drugs en veilig verkeer gaan nu eenmaal niet samen en dus moeten drugs in het verkeer bestrijd worden. Onderwijs (zoals ik hierboven vermeldde) is daarbij één optie, die toekomstgericht het probleem aanpakt. Toch zal dit niet volstaan, aangezien niet iedereen vanuit zichzelf verantwoord gedrag kan of wil aankweken. Daarom lijkt de drugtest mij een extra kracht om drugs in het verkeer tegen te gaan, aangezien de sancties redelijk serieus zijn (bij een eerste inbreuk een boete tot 11.000 euro of een celstraf van 3 maand tot 5 jaar). Hopelijk zullen mensen dan twee keer nadenken vooraleer ze besluiten onder invloed te rijden.
In het algemeen hoop ik dat de drugtest zal bijdragen tot een veiliger verkeer en dus minder ongevallen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.