actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2009, 14:26
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
De veiligheid van koten gegarandeerd?

Drie studenten zakken door brandtrap in Gent
In Gent zijn vannacht drie studenten door een brandtrap gezakt. Een meisje van 18 uit Waregem raakte zwaargewond. Het ongeluk gebeurde tijdens een kotfuif.

De aluminium brandtrap achteraan het gebouw op de derde verdieping was vermoedelijk slecht bevestigd.

De drie jongeren belandden op een platform twee verdiepingen lager. Twee jongens uit Kruishoutem en Geraardsbergen zijn er minder erg aan toe. Het parket stuurt een deskundige.

www.deredactie.be

Eigen mening:
Naar mijn gevoel hebben deze studenten "geluk" gehad dat dit ongeval gisterennacht is gebeurd. Natuurlijk is het niet leuk dat je door de brandtrap zakt en je ernstig verwond. Dit is een spijtig voorval, maar de brandtrap zal nu tenminste hersteld worden en men weet nu dat deze veilig is om te gebruiken als het ooit echt moest branden. Maar stel je voor dat deze niet hersteld wordt en er breekt brand uit. Dus een geluk bij een ongeluk zou je kunnen zeggen. Maar stel jezelf eens de vraag; "hoe brandveilig is mijn kot?"
Het is een sociaal-maatschappelijk artikel omdat de maatschappij mede verantwoordelijk is voor de inrichting van de koten en de veiligheid ervan. Maar jammer genoeg constateren we dat sommige koten zich in erbarmelijke omstandigheden bevinden.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2009, 20:36
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Uit persoonlijke ondervindingen weet ik dat studentenkoten niet altijd in orde zijn met brandveiligheid. Universiteit Antwerpen controleert in theorie alle koten zodat ze kunnen verhuurd worden maar in praktijk is dit geheel anders!

Als er vorig jaar bij mij brand was uitgebroken zat ik waarschijnlijk hier nu niet achter mijn pc. De enige mogelijkheden om aan de brand te ontsnappen waren uit mijn raam springen of op het dak van het kot naast mij springen. Niet veel keuze dus.

Wat is er allemaal kapot geweest? Zowat alles van mijn kot inclusief alles in de kamers van mijn kotgenoten. Boze telefoons naar de kotbaas halen niet veel uit , je hoort ze enkel als ze hun huur moeten hebben. Oké je kan alle kotbazen niet over 1 kam scheren , maar van medestudenten heb ik veel gelijkaardige verhalen gehoord. Plus komt er nog eens bij dat veel studentenkoten er meer bij liggen als 'krotten'. Maar wat wil je eraan doen? De prijzen van de moderne en ietswat normale koten liggen hoog en het budget van een student is meestal niet zonder bodem.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2009, 21:10
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Ik sluit me aan bij de mening van Lies. Kotbazen interesseren zich doorgaans enkel in het huurgeld, de omstandigheden waarin de student moet leven laat hen doorgaans koud. Laat staan dat ze zich gaan bezighouden met de brandveiligheid. Hier in Vorselaar is het daar redelijk goed mee gesteld; toen ik op zoek ging naar een kot waren de meeste gekeurd door de brandweer en voorzien van brandveilige deuren en dergelijke. Maar uiteindelijk ben ik op een kot terecht gekomen waar er van brandveiligheid ook geen sprake is, de rest is wel in orde. Geëngageerde kotbazen moeten ineens rekening houden met het totaalpakket: degelijke uitrusting én brandveiligheid én een redelijke prijs. Hopelijk leidt deze gebeurtenis tot wat meer aandacht voor de soms erbarmelijke toestand van studentenkoten, en moeten we niet wachten tot er effectief doden vallen door zo'n toestand.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.