actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 19:06
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Nultolerantie voor alcohol achter het stuur in zicht

Het zat er aan te komen. Alcohol wordt volledig taboe achter het stuur. Reeds in 2012 werd een plan uitgewerkt om de toegelaten alcoholgraad terug te brengen van 0,5 naar 0,2 promille en nu wordt gepleit voor nultolerantie. Het lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn voor het zover is.

De resultaten van de ‘Verkeersveilige Nacht’ van vorig weekend in Oost- en West-Vlaanderen waren ontnuchterend. In beide provincies werden meer dronken bestuurders betrapt dan het jaar voordien. De politie trok 67 rijbewijzen in.

5 % van de bestuurders die werden gecontroleerd, was dronken. In Oost-Vlaanderen lag dat cijfer vorig jaar nog op 3,5 %. Gouverneur Jan Briers is teleurgesteld: “Dit is het slechtste cijfer in vier jaar. We hebben eerst en vooral een sensibiliseringsactie willen voeren en dachten dat velen op de hoogte zouden zijn, maar het heeft niet geholpen.”
Ook in West-Vlaanderen was er een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar. Carl Decaluwé, gouverneur van West-Vlaanderen, pleit voor nultolerantie. ” We moeten durven te overwegen om naar 0 promille te gaan zoals in Scandinavië.”

Al 21 jaar 0,5 promille

De vorige verlaging van de alcoholgrens dateert van 1 december 1994. Toen daalde de limiet van 0,8 naar 0,5 promille. Sindsdien werd al vaker gespeculeerd over een verdere verlaging van die grens. Zo pleitte voormalig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe eind 2009 al voor een strengere alcohollimiet van 0,2 promille voor vrachtwagenchauffeurs, motorrijders en bestuurders die nog geen twee jaar hun rijbewijs hebben.

7 op 10 voor nultolerantie

Nu blijkt men meteen een stap verder te willen gaan en voor nultolerantie te opteren, zoals onder meer in Zweden, Slovakije, Polen en Tsjechië het geval is. Verrassend is dat 69 procent van de Belgen voorstander is, zo blijkt uit een recente bevraging. Ook verkeersdeskundigen staan achter de maatregel, want het geeft eindelijk duidelijkheid: wie rijdt, drinkt niet! Geen halfslachtig gedoe meer dus, geen verschil meer tussen zwaarlijvige mannen die enkele pinten achterover mogen slaan zonder zich zorgen te moeten maken en slanke meisjes die na amper één glaasje wijn de 0,5-grens bereiken. Iedereen gelijk voor de wet!

Bron: dezondag.be (08/12/15)

Eigen mening: Ergens ben ik voor de nul tolerantie en ergens ook niet. Ik ben ten eerste voor omdat volgens mij als het toegelaten is om 1 pintje te drinken dan heb je meer de neiging om er een tweede te drinken . Het is natuurlijk ook de ene persoon kan helemaal niet tegen alcohol en de andere wel. Het kan zijn dat er een persoon is die even goed rijd met 3 pintjes op als iemand die compleet nuchter is. Ik ben ook tegen omdat waarom gun je ons niet dat ene pintje. Gaat het een grote invloed hebben? Dat weet ik zelf niet of dat kan ik niet voorspellen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2015, 22:11
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Nultolerantie

Naar mijn mening zou nultolerantie voor iedereen die deelneemt aan het verkeer van toepassing moeten zijn. Vanaf het moment dat je deelneemt aan het verkeer, weet je dat er de mogelijkheid is tot het gebeuren van een ongeval en weet je dat je uw verantwoordelijkheid moet nemen. Je bent namelijk niet alleen op de baan. Je moet dus ten alle tijden alert zijn en kunnen reageren in onvoorziene omstandigheden. Alcohol vermindert de reactiesnelheid en verhindert dus ook de alertheid. Onder het mom van 'ééntje is geentje' of 'ééntje kan geen kwaad', blijft het ook niet altijd bij slechts één glaasje en neemt naar mijn mening de verantwoordelijkheid van de bestuurder af. Nochtans weet ik niet of nultolerantie wel degelijk de oplossing is. Bestuurders die nu wel eens met een glaasje te veel in de auto stappen, zullen dit misschien ook bij nultolerantie doen. Dit is naargelang de ingesteldheid van de bestuurder. Het is en blijft de verantwoordelijkheid die een individu opneemt dat ernstige gevolgen kan hebben voor meerdere mensen. Dit laatste wordt echter onvoldoende beseft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2015, 23:44
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Nultolerantie voor alcohol achter het stuur in zicht

De feestdagen zijn in zicht. Gaan eten bij familie of dineren in een restaurant is op deze dagen geen uitzondering. En zeg nu zelf, daar hoort toch een glaasje alcohol bij. Daarom vind ik de nultolerantie geen goed idee. Het is veeleer belangrijk dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen en voor zichzelf kunnen uitmaken wat kan en wat niet kan. Wanneer ik met de auto ben, drink ik maximaal één glaasje. Soms twee, als ik voor een aanzienlijke tijd blijf en het vooruitzicht heb nog iets te eten. Bij mij ligt de grens daar en dat weet ik maar al te goed. Bij andere mensen zal die grens misschien iets hoger of lager liggen. Mensen moeten leren om dit voor zichzelf uit te maken. Natuurlijk moet de overheid een grens opleggen, maar om die op nul te zetten, vind ik een te voorbarige beslissing. Mensen die écht te veel drinken en achter het stuur kruipen, gaan dat nog altijd doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.