actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 07:39
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
strafregister is onbetrouwbaar

BRUSSEL - Het Centraal Strafregister, de databank met alle veroordelingen in België, is onbetrouwbaar. Niet alle veroordelingen worden ingegeven en er worden fouten gemaakt bij het ingeven van bijvoorbeeld namen. Dat schrijft De Tijd dinsdag. Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) wil de problemen nog deze legislatuur wegwerken.

De Antwerpse onderzoeksrechter Karel Van Cauwenberghe, ook voorzitter van de vereniging van onderzoeksrechters, getuigt dat sommige verdachten volgens het strafregister een blanco strafblad hebben, terwijl ze wel al veroordeeld zijn of zelfs net uit de gevangenis zijn vrijgelaten. Hij krijgt ook te maken met verkeerd ingevoerde namen. Volgens Antwerps parketwoordvoerder Paul Van Tigchelt laat de invoer van gegevens soms ook lang op zich wachten.

‘De gegevens worden nog altijd manueel in de databank ingetikt', zegt minister Turtelboom. ‘Eerst in de gemeentelijke strafregisters om dan nog eens overgetikt te worden in het Centraal Strafregister. Zo worden er wel eens fouten gemaakt.'

Voor het einde van de legislatuur, in 2014, moeten alle problemen met het strafregister weggewerkt zijn via een nieuwe grote databank ‘JustX'. Openbare aanklagers, onderzoeksrechters, de staatsveiligheid en ook bedrijven maken gebruik van het strafregister om na te gaan of mensen al werden veroordeeld.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121204_00390743

mening:
Ons landje België maakt er een zooitje van.. Ik spreek dan duidelijk niet alleen over de politieke of economische kwestie, maar ook over de sociale of /en maatschappelijke. Hoe moeilijk kan het zijn om gegevens correct in te vullen. Het gaat dan niet om eender welke gegevens, maar voor een deel over de veiligheid van de burger. Want zonder strafblad, kan een crimineel terug perfect integreren in de maatschappij. Een persoon kan dus fouten maken en moet hier niet eens voor opdraaien. Met veiligheid van de burger bedoel ik dat er dus mensen kunnen rondlopen, zonder strafblad, die wel degelijk een misdaad begaan hebben. Ook kan je zelf een strafblad krijgen door schrijffouten in het centraal strafregister.
Het is dus goed dat men dit probleem eens aanpakt en hier een alternatief voor zoekt. Hopelijk worden hier fouten door vermeden en krijgt elke criminele feit het gepaste strafblad.

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 4th December 2012 om 08:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2012, 11:27
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Ik hoorde dit nieuws deze morgen op de radio en verschoot eigenlijk niet echt.
Persoonlijk vind ik dat justitie soms zo lek als een zeef is. Zij komen vaak in de actualiteit door procedurefouten en nu dit...
Men lacht er vaak mee dat agenten problemen hebben om een proces verbaal zonder fouten op te stellen, maar dit blijkt dus realiteit te zijn?!
Wij leven in een maatschappij waar de computer heel belangrijk is en toch worden deze gegevens nog manueel ingegeven. Ik vraag mij af of deze mensen wel in staat zijn om fatsoenlijk met een computer te werken?
Nu wordt er door minister Turtelboom aangehaald dat er tegen 2014 een nieuwe databank klaar zal zijn. Waarom kan dit pas klaar zijn tegen 2014? Is het zo moeilijk om een databank aan te maken met alle mogelijke misdaden, misdadigers,...?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.