actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2011, 16:09
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Electrabel dreigt met sluiting

BRUSSEL - De grootste stroomproducent van België dreigt ermee investeringen stil te leggen als de nucleaire taks wordt opgetrokken.

Van onze redacteur

'Als de Belgische staat de door haar genomen engagementen niet zou nakomen, zou dit GDF Suez verplichten om haar beleid op het vlak van investeringen, tewerkstelling, opleiding en mecenaat in België globaal te herzien.' GDF Suez-Electrabel, veruit de grootste stroomproducent in België, lost een zwaar schot voor de boeg van de federale regeringsonderhandelaars. Aanleiding zijn de plannen om de nucleaire taks op te trekken.

Twee jaar geleden sloot Electrabel een protocolakkoord met de toenmalige federale regering om de kerncentrales van Doel 1 en 2 en Tihange tien jaar langer open te houden in ruil voor een jaarlijkse bijdrage van 215 tot 245 miljoen euro in de jaren 2010-2014. Dat protocol is nooit omgezet in een wet door de val van de regering, maar GDF Suez acht er België wel door gebonden.

De aanhoudende discussie over het optrekken van die nucleaire taks doet het bedrijf staalhard reageren. In het voorjaar had de ontslagnemende regering al plannen om de taks te verdubbelen naar 500 miljoen, maar dat was een minimum. Verscheidene partijen hebben aangekondigd de taks te willen optrekken naar 750 miljoen en meer.

De markt reageert daar zenuwachtig op. Het aandeel GDF-Suez is gisteren met bijna zes procent gezakt, wat doet vermoeden dat de meerwaarde die in België wordt gerealiseerd, echt wel hoog moet zijn. De nucleaire rente bedraagt volgens berekeningen van de energieregulator Creg 1,7 tot 1,8 miljard.

GDF Suez wil zich niet neerleggen bij de dreigende beslissing. Een verhoging van de taks zal tot gevolg hebben dat het bedrijf 'elke investering in nieuwe productiecapaciteit' schrapt, klinkt het. Het bedrijf weet dat het sterk staat, aangezien de stroombevoorrading nu al precair is.

Ook de Nationale Bank heeft al gewaarschuwd dat een te hoge nucleaire taks bedrijven ertoe zal aanzetten hun investeringen te schrappen. Bovendien bestaat er nog juridische onzekerheid over de geldigheid van een taks die veel hoger zou zijn dan het huidige bedrag.

Groen!-kamerlid Kristof Calvo is alvast niet onder de indruk. 'De communicatie van Electrabel is expliciete chantage', vindt hij. 'Maar als men de vrijmaking van de markt wil faciliteren, moet men vooral niet aarzelen.' De Creg laat dan weer weten dat Electrabel zijn investeringen in België al langer afbouwt. De nieuwe centrales van de jongste tien jaar zijn in grote mate het werk van de concurrenten van het bedrijf.

De spanning rond de nucleaire taks voert de druk op de regeringsonderhandelaars op. Die bogen zich gisteren voor het eerst over de begroting voor 2012.

Premier Yves Leterme (CD&V) bevestigde dat hij erop aandringt om overheidsparticipaties te verkopen, zodat de schuldgraad sneller omlaag kan (DS 18 oktober). Leterme denkt onder meer aan de verkoop van de participaties in banken. De verkoop van Belgacom, een van de vaak geciteerde mogelijkheden, is volgens hem niet zo opportuun.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit vind ik ook vrij harde chantage van Electrabel. In tijden van crisis is het vrij normaal dat iedereen zijn steentje bijdraagt naar een positieve begroting, ook onze grootste energieleveranciers. Ik denk dat we hier in België zeer hoge energieprijzen hebben. Ook de winsten van die energieproducenten mogen we niet vergeten. Ik richt mij vooral naar Electrabel, want dat is de grootste energieleverancier in ons land. Dat men door zulke berichten te verspreiden een kruis over de begroting wil maken, laat nog maar eens zien wat de macht is van Electrabel. Onlangs zag ik een interessant filmpje van Greenpeace over Electrabel. De consument wordt denk ik inderdaad geplukt, ten voordele van GDF Suez. http://www.youtube.com/watch?v=iFuZ...feature=related
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2011, 19:21
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Elektrabel dreigt hiermee heel wat sympathie te verliezen, dit kan serieuze gevolgen hebben voor het volk. De regeringshervorming zal voor iedereen in ons land veranderingen teweeg brengen. Ook iedereen zal hiervoor zijn steentje moeten bijdragen en Elektrabel hoort hier dan ook bij. Elektrabel is een groot bedrijf en van belang voor een groot deel van ons land, als zij deze maatregel niet in acht nemen en in protest gaan zullen er nog heel wat problemen volgen. Hierbij begaat Elektrabel in mijn ogen toch wel een fout. Ik begrijp hen als ze zeggen dat ze deze extra taks te hoog vinden, maar ze moeten alle elementen gelijkwaardig afwegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.