actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2012, 11:58
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
1 op 6 krijgt huidkanker

Één op 6 krijgt huidkanker

De jongste tien jaar is het aantal gevallen van huidkanker elk jaar met vijf procent gestegen. Concreet: één op de zes Belgen ontwikkelt voor zijn 85ste een of andere vorm van huidkanker.

Melanoom is een van de meest agressieve vormen van huidkanker. Mits voortijdige opsporing is de ziekte volledig te genezen. Toch sterven wereldwijd jaarlijks ongeveer 37.000 mensen aan huidkanker.
Ook het percentage nieuwe diagnoses blijft stijgen. In Nederland bijvoorbeeld verwacht men tegen 2020 een toename van liefst 45 procent.

Huidvlekken
Eind januari organiseerden enkele parlementsleden, onder wie Maya Detiege (sp.a), in het parlement een rondetafel over huidkanker. Met als resultaat een drieledige aanbeveling voor minister Onkelinx. Meer informatie kan het aantal huidkankers fors terugdringen, alsook de snelle herkenning van huidvlekjes door artsen en patiënten. Senioren verdienen extra aandacht, want 80 procent van de Belgische senioren heeft huidvlekken die een voorloper kunnen zijn van huidkanker.

Begin mei vindt de dertiende Euromelanoomdag plaats. Op die actiedag kan iedereen zijn huid gratis laten onderzoeken.
(bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...huidkanker.aspx)


Mening: Het is belangrijk dat de mensen op de hoogte zijn van de evolutie van bepaalde ziektes. Ik vermoed dat veel mensen schrikken als ze weten dat er 37.000 mensen per jaar sterven aan huidkanker. Ik schrok hier zelf zeker en vast van, want ik had geen idee dat dit getal zo hoog lag. Door dit artikel gaan de mensen zich misschien beter informeren over huidkanker en kunnen ze misschien sneller behandelt worden waardoor er minder mensen sterven.

Ik ben ook van mening dat de mensen te weinig geïnformeerd worden over de oorzaken van huidkanker. Ook zijn sommige dokters te weinig op de hoogte van de verschillende soorten huidkanker zoals in het artikel beschreven. Als de dokters beter op de hoogte zouden zijn en de patiënten beter weten door welke verschillende factoren huiskanker wordt veroorzaakt, dan zouden er minder doden op een jaar vallen en zouden de dokters sneller kunnen ingrijpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2012, 18:23
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Ik wist zelf ook niet dat er zoveel mensen getroffen worden door huidkanker.
Preventie is hier zeker op zijn plaats. Huidkanker kan veroorzaakt worden door overmatige blootstelling aan UV-stralen, maar mensen blijven uren in de zon liggen, gaan onder de zonnebank,...
Op korte termijn heeft dit geen gevolgen, maar op lange termijn duidelijk wel!
Meer controles zijn nodig, zeker aangezien men bij vroegtijdige vaststelling deze vorm van kanker kan genezen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th March 2012, 20:31
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door Sabrina Claesens


Mening: Het is belangrijk dat de mensen op de hoogte zijn van de evolutie van bepaalde ziektes. Ik vermoed dat veel mensen schrikken als ze weten dat er 37.000 mensen per jaar sterven aan huidkanker. Ik schrok hier zelf zeker en vast van, want ik had geen idee dat dit getal zo hoog lag. Door dit artikel gaan de mensen zich misschien beter informeren over huidkanker en kunnen ze misschien sneller behandelt worden waardoor er minder mensen sterven.

Ik ben ook van mening dat de mensen te weinig geïnformeerd worden over de oorzaken van huidkanker.
Ook zijn sommige dokters te weinig op de hoogte van de verschillende soorten huidkanker zoals in het artikel beschreven. Als de dokters beter op de hoogte zouden zijn en de patiënten beter weten door welke verschillende factoren huiskanker wordt veroorzaakt, dan zouden er minder doden op een jaar vallen en zouden de dokters sneller kunnen ingrijpen.


Inderdaad, veel mensen lijken niet te weten dat het echt niet gezond is om vaak onder de zonnebank te gaan of uren in de zon te liggen zonder bescherming. Het zou goed zijn als er extra aandacht wordt besteed aan sensibilisering, vooral in de zomermaanden. Artsen moeten hun patiënten ook informeren over melanomen, zodat de patiënten sneller naar de dokter zullen stappen als ze zo'n verdacht vlekje tegenkomen. Veel (oudere) mensen horen het immers in Keulen donderden als je over termen als 'melanoom' spreekt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th March 2012, 21:09
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Vele mensen weigeren om naar de dokter te gaan, uit schrik om te horen te krijgen dat ze kanker hebben. We krijgen meer en meer te maken met kanker. Iedereen kent wel iemand die er al eens mee te maken heeft gehad. Toch denkt men vaak "mij overkomt het niet" Maar kanker schuilt soms in een klein hoekje. Blijkbaar is er toch te weinig informatie rond de symptomen van kanker. Je kan een huidverkleuring hebben, maar is dit dan al meteen kanker? Hier moet meer aandacht aan besteed worden!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th March 2012, 11:44
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door Shana.Loeckx
Vele mensen weigeren om naar de dokter te gaan, uit schrik om te horen te krijgen dat ze kanker hebben. We krijgen meer en meer te maken met kanker. Iedereen kent wel iemand die er al eens mee te maken heeft gehad. Toch denkt men vaak "mij overkomt het niet" Maar kanker schuilt soms in een klein hoekje. Blijkbaar is er toch te weinig informatie rond de symptomen van kanker. Je kan een huidverkleuring hebben, maar is dit dan al meteen kanker? Hier moet meer aandacht aan besteed worden!


Ik ben het niet volledig eens met je stelling. Je zegt dat VELE mensen niet naar de dokter gaan omdat ze de vaststelling van kanker niet willen horen. Het lijkt mij eerder zo dat je net sneller naar de dokter gaat als er eventueel kanker mogelijk is. Hoe sneller je erbij bent hoe meer kans op genezing. Dit wordt meer en meer benadrukt bij allerlei campagnes. Maar volgens jou denken de mensen net het tegenovergestelde. Oei ik zal maar niet naar de dokter gaan met die vreemde knobbel, want misschien is het wel een kwaadaardig gezwel...

Het feit dat mensen gedurende het hele jaar gebruind willen zijn gaat ook niet helpen. We worden steeds meer blootgesteld aan UV-stralen, dit zou en invloed hebben op het eventueel ontwikkelen van een melanoom. Ook hier is volgens mij sensibilisering aangewezen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st March 2012, 12:12
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Van alle meningen ben ik het eigenlijk alleen maar volledig eens met Bart. De andere kan ik ook wel volgen maar ben het er niet helemaal mee eens.
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die wel op de hoogte zijn van de gevaren van het zonnen. Vele vinden het gewoon belangrijker om een bruin kleurtje te hebben.
Bij ons in de fitness is er ook de mogelijkheid om onder de zonnebank te gaan. Steevast hangt er in elke cabine een blad met daarop regels en een waarschuwing: 'veelvuldig gebruik kan leiden tot huidkanker.' Daarnaast is 1 van de regels dat je minstens 48 uren tussen 2 beurten moet laten. In de fitness is het niet altijd mogelijk om dit te controleren dus ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de mensen zelf. Toch zie ik vaak dat er iemand 2 dagen na elkaar onder die bank gaat liggen.
Deze mensen kennen de regels, de gevolgen staan uitgeschreven en toch lappen ze het aan hun laars.
In de zonnebankcentra's geldt dit net van 't zelfde. De wetgeving is hier enorm streng op. De centra's zijn verplicht om een klantensysteem aan te gaan waarin je 1st het profiel van de klant moeten bepalen voor de zonnebank in werking treedt. Naar gelang het huidtype (dit bepaald hoe lang je max. onder een zonnebank mag.)
Vervolgens hangt er ook weer in elke cabine een blad rond de wetgeving of een samenvatting van de regels. Belangrijkste regel: Een overdaad aan zonnebank schaadt de gezondheid en kan huidkanker tot gevolg hebben. Tussen 2 beurten moet je verplicht 48 uren tussen laten.
Gevolg? Mensen gaan de ene dag naar zonnebankcentra X en de volgende dag naar centra Y. Waarom? Ze willen een bruin kleurtje en er goed uit zien. Die kanker krijgen ze toch niet.. althans, dat is waar deze mensen van uit gaan.
Nu, begrijp me niet verkeerd. Ik wil het niet veralgemenen. Er zullen heus mensen zijn die nog niet of niet helemaal op de hoogte zijn van de oorzaken van huidkanker. Hier nog betere sensibiliseringscampagnes voor opstellen is zeker geen slechte zaak maar ik denk dat een nog strengere wetgeving en een algemeen datasysteem dat bijhoudt hoe vaak iemand onder de zonnebank gaat ook zeker geen slecht idee zou zijn. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid maar mensen moeten soms beschermt worden tegen zichzelf. Er mag ook niet dronken achter het stuur gekropen worden en toch doen mensen het. Waarom? Omdat er nog altijd mensen zijn die denken dat niets hen overkomt en dat de regels niet op hen van toepassing zijn. Dit geldt net zo op zonnebankgebruik.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.