actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2012, 11:01
V*ncent De Haes V*ncent De Haes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 27
‘Gwendolyn? Yes, she can!’

BRUSSEL - De liberale partijtop schuift Gwendolyn Rutten naar voren als kandidaat-voorzitter van Open VLD. Patrick Dewael, de andere favoriet, schaart zich achter haar kandidatuur.


Een vrouw die de liberalen in het gareel houdt, enkel Annemie Neyts speelde het ooit klaar. Als alles volgens plan verloopt, krijgt Neyts een opvolgster: kamerlid Gwendolyn Rutten. Zij is de consensuskandidaat van de partijtop onder leiding van Guy Verhofstadt.

Patrick Dewael, die net als Rutten bijzonder veel genoemd werd als potentiële voorzitter, heeft na rijp beraad en vele interne gesprekken besloten om zich geen kandidaat te stellen. Dat bevestigt hij aan De Standaard. De liberale kamerfractieleider landt vandaag op Belgische bodem, na een verblijf in de Verenigde Staten als verkiezingswaarnemer.

‘Sinds de fractiedagen in Oostende waar afgesproken werd om een consensuskandidaat te zoeken, trokken verschillende mensen aan mijn mouw’, vertelt Dewael. ‘Uiteindelijk heb ik besloten om niet in te gaan op de vraag. Ten eerste omdat we twee jaar geleden gekozen hebben voor verjonging, het zou niet goed zijn, mochten we nu plots weer van koers veranderen.

‘Daarnaast ben ik een engagement aangegaan in Tongeren – ik heb beloofd zes jaar lang burgemeester te zijn – én ik voel mij eigenlijk heel goed in het parlement. Dat is mijn biotoop. Een ervaren fractieleider en een jonge voorzitter zijn perfect complementair.’

Hij schaart zich dan ook achter de 37-jarige Gwendolyn Rutten. ‘De jongste dagen is er rond haar kandidatuur een consensus gegroeid die mij aangenaam verrast heeft.’

Bijenkoningin

Dewael ziet voor zichzelf zeker nog een rol weggelegd in het ‘dreamteam’. ‘De namen die Guy Verhofstadt begin deze week genoemd heeft, zijn niet limitatief. Mijn hoofdopdracht is het kamerfractieleiderschap, maar daarbuiten ben ik uiteraard beschikbaar om de voorzitter waar mogelijk te helpen. In het verleden heb ik meermaals de ideologische krijtlijnen mee uitgezet, ik herinner mij het congres van Kortrijk (van 1979, red.) alsof het gisteren was.’

Verschil met toen is dat de liberalen vandaag op een absoluut dieptepunt zitten. Het is hoog tijd, aldus Patrick Dewael, ‘dat alle clans en alle generaties binnen Open VLD aan hetzelfde zeel trekken. Iedereen moet meedoen. Ik belichaam misschien niet de verjonging, maar verjonging betekent niet dat men de oudere mensen aan de kant schuift.’

En ja, daar mag Rutten gerust een oproep in zien. Er is altijd veel gezoem in de blauwe bijenkorf, maar als de koningin de boel bijeen houdt, kan ze rekenen op de werkers.

Dewael: ‘Een goeie voorzitter is een spelverdeler. Of Gwendolyn dat is, zal moeten blijken. Maar ik geloof in haar. Yes, she can! ’

Jonge wolven

De kritiek van Jong VLD als zou de manier waarop Verhofstadt de boel dicteert ‘aan Peking doen denken’, wuift Dewael weg. ‘Er was tijdens de fractiedagen een duidelijke vraag om meer eendracht, meer zaken binnenskamers te regelen. De vorige voorzittersverkiezing heeft sporen nagelaten. Het deed iedereen deugd dat Verhofstadt met een frisse blik enkele bakens uitzette. Een consensus sluit overigens niet uit dat er nog andere kandidaten zijn.’

De kans is groot. Egbert Lachaert (35), OCMW-voorzitter van Merelbeke, verzamelt alvast de statutair gevraagde steun. Mogelijk laat hij zijn kandidatuur afhangen van die van Europees parlementslid Philippe De Backer (bijna 34). De Backer heeft ‘veel goesting’, hij vindt dat Open VLD té lang een defensieve strategie heeft gehanteerd en snakt naar ‘echt liberalisme’.

Als de liberale traditie wordt voortgezet, neemt Rutten het straks op tegen minstens één outsider.

Bron:
8/11/2012
De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...121107_00361574

Eigen mening: Het is te hopen voor Gwendolyn Rutten dat zij open vld op één lijn krijgt. De laatste jaren heeft de partij geen goede verkiezingsuitslagen behaald door interne problemen, aan haar om het tij te doen keren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.