actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2015, 21:37
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Vlaming zit te veel uren neer om gezond te zijn

Vlaming zit te veel uren neer om gezond te zijn

De Vlaming zit gemiddeld bijna negen uur per dag op een stoel, zetel of bank. Dat is veel te veel en het verhoogt zelfs de kans op kanker. Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) heeft nu voor het eerst een aanbevelingsrapport over dit nieuwe gezondheidsthema opgesteld. Dat rapport moet een einde maken aan de 'zitcultuur'.

In totaal zitten we gemiddeld 50 tot 85 procent van de dag stil, vooral op school en op het werk. Kinderen in de basisschool zitten gemiddeld bijna 40 procent van de schooluren en middelbare schooljongeren 50 procent. Vlaamse bedienden en kaderleden zitten 70 procent van de werkuren. En ook thuis wordt gezeten: aan tafel of voor de televisie of de computer.

Recent onderzoek toont aan dat wie een hele dag lang stilzit, meer risico loopt op onder andere hartziekten, darmkanker, diabetes, depressie en voortijdige dood. 'Zelfs gezondheidsprofessionals en beleidsmakers zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s van stilzitten voor de gezondheid', zeggen de auteurs van het rapport, Femke De Meester en Ragnar Van Acker. 'Daarom hebben we voor hen alle wetenschappelijke informatie hierover gebundeld in een rapport.'

De onderzoekers geven de raad om lange periodes van stilzitten te beperken en na 20 tot 30 minuten even recht te staan. Zit je lang op je werk of in de zetel? Sta na een half uur eens recht en ga bijvoorbeeld kort de benen strekken. Of bel staand in plaats van zittend. Het vraagt weinig inspanningen, en de kans op onder andere kanker, diabetes of overgewicht vermindert aanzienlijk.

'Het thema van sedentair gedrag zal ook aan bod komen tijdens het voortraject van de gezondheidsconferentie in 2016', zegt Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V). 'Deze conferentie bepaalt de toekomst van het Vlaams gezondheidsbeleid op vlak van voeding en beweging'.

Bron: De Standaard, geraadpleegd op 22 september 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150922_01880429

Eigen mening: Ik vind het zeer positief dat er een aanbevelingsrapport is opgesteld over dit onderwerp. De vlaming zit heel wat uren per dag en dit blijkt (bij langdurig stilzitten) allesbehalve gezond te zijn. Ook in het onderwijs zitten leerlingen heel wat uren per dag stil. Als toekomstige leerkracht vind ik dit een belangrijk gegeven om in het achterhoofd te houden. Zo kan en moet er in het onderwijs gezocht worden naar een oplossing voor dit probleem. Dit kan door jongeren meer te laten rechtstaan tijdens de les, een Gents bedrijf ontwierp al een nieuw soort bureau dat kinderen in staat stelt om rechtstaand les te volgen, of, indien mogelijk, letterlijk meer activiteit voorzien voor de lln.

Laatst aangepast door C*nthia.Peeters : 22nd September 2015 om 21:54.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2015, 14:22
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Ik vind dit een belangrijk artikel om als leraar in het achterhoofd te houden. Leerlingen zijn bijna verplicht om zeven uur per dag stil te zitten. Beweging is belangrijk. Als leraar kan je hier verandering in brengen. Ik probeer zelfs tijdens mijn lessen Frans leerlingen te laten bewegen. Zeker in de BSO en TSO-richtingen hebben leerlingen nog meer nood aan beweging. Dit bevordert hun concentratie. Laat leerlingen een educatief spel doen waarbij ze even van hun plaats komen, laat hen aan bord komen,...
Natuurlijk moeten niet enkel leerlingen aangezet worden tot beweging. Ook voor volwassenen is dit belangrijk. Daarom vind ook ik het positief dat er een aanbevelingsrapport is gemaakt hiervoor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.