actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 16:42
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
'Voorlopig geen IS-strijders in Belgische opvangcentra'

'Voorlopig geen IS-strijders in Belgische opvangcentra'

Er zijn voorlopig geen signalen dat er in de opvangcentra voor asielzoekers in ons land IS-strijders aanwezig zijn. Dat heeft staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) dinsdag gezegd in de Kamer.

De topvrouw van Eurojust, de organisatie die de samenwerking ondersteunt van de Europese gerechtelijke autoriteiten in de strijd tegen zware criminaliteit, zei onlangs over informatie te beschikken dat er zich onder de bootvluchtelingen ook strijders van terreurbeweging IS bevinden.

In de Kamercommissie Binnenlandse Zaken zei Francken dat er in de opvangcentra in ons land - samen goed voor 25.000 plaatsen - intens gescreend wordt, mee op basis van informatie van Belgische en buitenlandse veiligheidsdiensten. 'Op dit moment zijn er nog geen hits van personen die gelinkt zijn aan terreurorganisatie IS', zei de staatssecretaris.

Ook zijn er voorlopig geen meldingen van haatpredikers in de centra. Francken wees erop dat de Kamer onlangs een wet goedgekeurd die het mogelijk maakt om de vluchtelingenstatus in te trekken van personen die gevaarlijk zijn voor de samenleving of de nationale veiligheid.

Les

De regering wil de screening van asielzoekers nog verbeteren. De Staatsveiligheid geeft daarover les aan ambtenaren van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) en het Commissariaat-Generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS). Ook de sociaal assistenten in de centra zullen worden gevraagd om signalen van radicalisering te detecteren.

De regering wil ook dat asielzoekers zonder beroepsinkomsten niet langer geld kunnen terugkrijgen van de belastingen. Francken zei dat die kwestie dit najaar nog geregeld wordt, normaal gezien via de programmawet.

Bron: DS, 21/10/2015 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20151021_01930865)

Eigen mening: De meeste mensen hebben angst voor buitenlanders, immigranten, vluchtelingen, hun eigen medemensen enzovoort. Dit artikel dient volgens mij om de mensen gerust te stellen en om hen te informeren dat er tot nu toe geen gevaar schuilt bij het opvangen van vluchtelingen. Screenings zijn naar mijn mening noodzakelijk, aangezien er in het verleden al dreigementen werden uitgesproken door IS-strijders of andere terroristische groepen. Het feit dat er maatregelen tegen deze extremisten worden genomen waardoor 'binnendringen' in ons land moeilijker wordt, vind ik goed. De veiligheid van de burgers zou nu eenmaal gegarandeerd moeten worden. Ik ontken wel niet dat alle vluchtelingen gewelddadig zijn en onbetrouwbaar zijn maar de betreffende maatregelen vernoemd in het artikel, zijn volgens mijn normen standaard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.