actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2011, 10:47
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Begrotingsgesprekken opnieuw muurvast

De zes partijen die onderhandelen over een nieuwe federale regering zijn het zondagnacht opnieuw niet eens geraakt over de begroting en sociaaleconomische hervormingen. Vooral de Vlaamse liberalen van Open Vld vinden de nieuwe voorstellen van formateur Elio Di Rupo onvoldoende.

Een nieuwe afspraak is voorlopig niet vastgelegd. Di Rupo gaat naar verluidt nadenken over hoe het nu verder moet.

De onderhandelaars zaten zondag sinds 16.30 uur aan tafel en trokken zich even voor 19.00 uur terug in hun partijhoofdkwartier om de nieuwe voorstellen van Di Rupo onder de loep te nemen. Rond 21.30 uur staken ze de koppen weer bij elkaar, maar al snel werd duidelijk dat de voorstellen voor Open Vld onvoldoende waren. De partij liet de pers weten dat er nog altijd te weinig wordt bespaard en dat de structurele hervormingen niet verregaand genoeg zijn. Open Vld-voorzitter Alexander De Croo maakte dit standpunt aan tafel pas rond 23.30 uur duidelijk.

Na een schorsing van een half uur en een discussie op het scherp van de snee nam Di Rupo rond 01.00 uur nog het woord. Hij zou hebben benadrukt hoe dramatisch de situatie is. Om 02.00 uur verliet hij met een bedrukt gezicht de Wetstraat 10. De formateur gaat naar verluidt nu nadenken over hoe het verder moet. Nieuwe afspraken zijn nog niet gemaakt.

Na afloop werd bij de Vlaamse liberalen benadrukt dat ze zeker willen voortonderhandelen en dat een akkoord absoluut nodig is. De situatie is echter moeilijk en er moet meer brood op de plank komen, luidde het. Open Vld voelt zich gesterkt door de steun van de MR - die volgens haar volledig op dezelfde lijn zit - en beklemtoonde dat ook CD&V meer eist. De toon is bij de Franstalige liberalen wel milder. Ze onderstreepten wel dat er in de voorstellen van Di Rupo nog teveel belastingen zitten die de KMO's pijn doen. Volgens andere partijen stelde de MR zich aan tafel echter minder scherp op.
(Bron: GVA: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...w-muurvast.aspx)

Mening: Ik begin mij echt vragen te stellen wanneer dat hier een einde aan gaat komen. Ze zijn al zo lang aan het onderhandelen en ze geraken het maar niet eens. Ik ben het volledig met Di Rupo eens dat het een dramatische situatie is.
De Open VLD heeft de vorige keer de regering laten vallen en nu hebben zij het weer voor het zeggen en de persoon waar met de verkiezingen het meeste op gestemd is die hebben ze opzij gezet. Dan vraag ik mij af waarom wij dan nog moeten gaan kiezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.