actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2016, 07:09
Yannick.W*uters Yannick.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 33
Belgen tolerant voor seksueel geweld

Iets minder dan één op de vijf Belgen vindt dat seks zonder toestemming, verkrachting dus, moet kunnen ‘onder invloed van drank en drugs’. 16 procent heeft er dan weer geen probleem mee als het slachtoffer uitdagende kledij draagt en 14 procent vindt verkrachting normaal wanneer het slachtoffer zich niet uitdrukkelijk verweert of niet duidelijk ‘nee’ zegt.

Dat zijn maar enkele van de ontluisterende resultaten van de meest recente Eurobarometer. In opdracht van de Europese Commissie gebeurden er 27.818 interviews in alle Europese landen over de standpunten tegenover huiselijk geweld en seksueel geweld. 1.029 van die interviews vonden plaats in België. Belgen scoren telkens slechter dan het Europese gemiddelde.

‘De resultaten zijn inderdaad opvallend’, reageert Liesbet Stevens van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. ‘Die tolerantie tegenover seksueel geweld komt volgens mij vooral omdat er in het verleden relatief weinig aandacht naar deze problematiek ging in België. Er zijn bij ons nog maar weinig campagnes gevoerd, zoals in Nederland, die potentiële daders erop wijzen dat verkrachting niet oké is. De campagnes rond verkrachting zijn eerder op slachtoffers gericht dan op daders.’

Wat ook blijkt uit de cijfers: er zijn telkens meer vrouwen dan mannen akkoord met de stelling dat verkrachting kan onder invloed of wanneer het slachtoffer uitdagende kledij draagt. ‘Het bewijs dat de zogenaamde verkrachtingsmythes nog springlevend zijn’, zegt Stevens.

Victim blaming

Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA) erkent dat er een probleem is in België. ‘Er is nog altijd veel victim blaming bij ons’, klinkt het op haar kabinet. ‘Slachtoffers van seksueel geweld krijgen vaak zelf de schuld. Van de gewone man, zoals in de zaak van Steve Stevaert, waar het slachtoffer achteraf uit bepaalde hoek kritiek kreeg. Denk maar aan die zaak met de Gentse radio-dj (in juni werd een voormalige presentator van de Gentse studentenradio Urgent.fm vrijgesproken voor een verkrachting eind 2014, red.)

Eigen mening: Ik sta er van verbaasd dat er toch nog veel mensen in ons land, de stellingen op een vreemde manier beantwoorden. Ik ben van mening dat seksueel geweld niet kan en niet mag plaatsvinden in onze maatschappij. Mannen mogen vrouwen niet onderdruk zetten om seks met hun te hebben. Vrouwen hebben namelijk niet de rol van seksspeeltje of slaafje, maar ze staan op de gelijke hoogte als de man. Als een vrouw, in verband met seks, nee zegt, dan moet de man dit respecteren en de broek dicht houden zoals men dit soms verwoord. Seks onder dwang is iets heel ernstig en daarom vind ik ook dat men meer campagnes moeten uitvoeren voor dit duidelijk te maken. Bepaalde mensen komen ook met de excuses dat ze teveel gedronken hadden en dat ze daardoor niet meer wisten wat ze deden. Ik vind dat er helemaal geen excuses zijn voor seksueel geweld of verkrachting. Men moet namelijk weten waar de grenzen zijn als men drinkt en tijdig stoppen dan heeft men dit ook niet voor. Dus ik zou zeggen: mannen respecteer het woord van de vrouw, want vrouwen hebben ook een belangrijke functie in de maatschappij en die moet men zo houden. Ze zijn namelijk even belangrijk dan wij.

Bron: DS 25/11/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161124_02590695
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2016, 11:21
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Belgen tolerant voor seksueel geweld

Ik ben helemaal akkoord met de mening van Yannick.W*uters. Het cijfer van 'bijna 1/5' vind ik misselijkmakend, en laat duidelijk zien dat er een probleem is. Uitdagende kledij, drugs of alcohol kunnen nooit een excuus zijn om iemand te verkrachten. Ik wil de mening van Yannick graag aanvullen dat niet alleen vrouwen slachtoffer kunnen zijn. Mannen worden ook seksueel misbruikt, hoewel daar nog een grotere taboe rond bestaat. Ik denk dat meer campagnes en sensibilisering op school rond de 'daders' een oplossing kan zijn. Men moet mensen laten inzien dat seks alleen oké is wanneer beide partners dat écht willen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.