actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2013, 15:22
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Iedereen ergert zich aan de overlast, maar een verbod gaat Kamer te ver

Nu de discussie over de gevaren van vuurwerk weer oplaait, richt de aandacht zich op Den Haag: waarom voelt de politiek niets voor een consumentenverbod? Het lost de problemen niet op, vinden kabinet en Kamer. Hoe gaan andere Europese landen om met vuurwerk? .

Veel mensen kijken daarnaar uit, terwijl veel minder mensen een verbod willen
Ivo Opstelten

Vertel PvdA-Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch niets over de ellende rond de jaarwisseling. Als voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart zag hij genoeg narigheid op straat. "Opgeblazen parkeermeters, hulpverleners die werden belaagd." Een jaar geleden liep hij tijdens Oud en Nieuw mee met de politie in de Haagse Schilderswijk. "De gedachte die bij mij bleef hangen was: is dit nu het feestje?"

Marcouch ergert zich groen en geel aan het overlast tijdens de jaarwisseling. En dus ook aan het vuurwerk dat, tegen de regels in, de afgelopen dagen al is afgestoken. Maar een algeheel verbod op consumentenvuurwerk gaat de PvdA'er te ver. "Dat lost de problemen echt niet op." Zijn SP-collega Nine Kooiman zegt: "Ik heb niet de illusie dat een verbod een einde maakt aan de overlast en de ongelukken."

Achterhoedegevecht
De politici van PvdA en SP verwoorden de overheersende stemming in de Tweede Kamer: overlast rond vuurwerk moet je aanpakken, maar het verbieden van kanonslagen, superbommen en Chinese ratelbanden is niet de oplossing.

Slechts enkele kleine fracties - GroenLinks, SGP en Partij voor de Dieren - verzetten zich tegen de 'vuurwerktraditie'. Met negen zetels op een totaal van honderdvijftig voeren zij een kansloos achterhoedegevecht.

Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren herinnerde minister Ivo Opstelten (VVD, veiligheid en justitie) er begin dit jaar tijdens een Kamerdebat aan dat de Nederlandse oogartsen al enkele jaren pleiten voor een vuurwerkverbod. "Er zijn kinderen die slachtoffer worden van volkomen legaal vuurwerk dat in hun ogen wordt afgeschoten", zei Ouwehand. "Hoe denkt het kabinet dit te voorkomen?"

Meerderheid voor een verbod
Opstelten is een uitgesproken tegenstander van een verbod op consumentenvuurwerk. Hij repte tijdens het Kamerdebat over "een lange traditie om met Oud en Nieuw vuurwerk af te steken". En: "Veel mensen kijken daarnaar uit, terwijl veel minder mensen een verbod willen." Inmiddels blijkt uit onderzoek van EenVandaag juist dat een meerderheid van de Nederlanders (64 procent) een vuurwerkverbod voor particulieren zou waarderen.

Het kabinet vindt dat gemeenten genoeg middelen hebben om vuurwerkoverlast te beperken. Opstelten pleit voor grote vuurwerkshows ("natuurlijk heel verstandig om te doen") die de overlast elders in de gemeente beperkt kunnen houden. De minister wijst er ook op dat burgemeesters bepaalde gebieden, zoals bij bejaardenhuizen, dierenasiels en woningen met rieten daken, 'vuurwerkvrij' mogen verklaren. Maar, benadrukt Opstelten: een vuurwerkverbod in de hele gemeente instellen, zoals onder andere burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum zou willen, mag niet.

Webshops
SP-Kamerlid Kooiman stelt zich de situatie voor dat een dergelijk verbod toch van kracht is. "Ik denk dat mensen dan altijd de drang zullen houden om zwaar, illegaal vuurwerk uit Polen of China te halen." Het probleem, zegt ze, zit meer in het handhaven van de wet. "We kunnen wel legaal vuurwerk aan banden leggen, maar tegelijkertijd komen de pakketjes met illegaal spul via de post ongemerkt ons land binnen. Daar moet wat aan gebeuren."

De overheid onderkent dat probleem. Politie en justitie proberen de buitenlandse webshops vol illegaal vuurwerk aan te pakken, met wisselend succes. Opstelten: "Het vergt een heel lange adem. Het indammen van het illegale vuurwerk is heel moeilijk."

Dat de discussie over het vuurwerk weer losbarst, is prima, vindt Marcouch. "Maar het echte probleem zit dieper. Het gaat erom hoe wij dat eindejaarsfeest willen vieren. Er is veel alcoholmisbruik. Geweld tegen de autoriteiten. Het heeft te maken met de sfeer in bepaalde buurten en de mentaliteit van mensen. Een vuurwerkverbod verandert daar niets aan."

Bron: Trouw, 31/12

Mening: Dit is wel een artikel van Nederland, maar ik denk dat dit ook wel een discussiepunt is of kan zijn in België. Vuurwerk hoort nu eenmaal bij de overgang van oud op nieuw. Ik zou het helemaal niet zo erg vinden moest er een vuurwerkverbod komen bij particulieren. We zijn hier met gevaarlijk materiaal bezig waar al heel wat ongelukken mee gebeurd zijn. Ik pleit ook eerder voor grote vuurwerkshows zoals je bijvoorbeeld aan de Kaaien in Antwerpen kan gaan zien. Ik vind het belangrijk dat professionals hier zich mee bezig houden en weten wat ze doen.
Ik vind het ook goed dat ze strenge controles gaan uitvoeren in de verschillende steden. In de grote steden gelden strenge veiligheidsmaatregelen tijdens oudjaar. In Leuven is er zelfs een verbod om zelf vuurwerk af te steken. In de binnenstad zijn van 20u tot 8u 's ochtends glazen en glazen flessen niet toegelaten. Het consumeren en verkopen van sterke drank mag ook niet. In Brussel is het ook verboden om zelf vuurwerk af te steken. Wie dat wel doet, riskeert een boete van € 250. De stad Gent is een buitenbeentje. Daar mag je wel zelf vuurwerk afsteken binnen een bepaalde tijd. De reden hiervoor is omdat het oudjaar is. Ik vind dat de steden dezelfde regel moeten toepassen en een verbod moet opleggen voor het zelf afsteken van vuurwerk!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2013, 17:11
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Ik vind dat er alleszins meer duidelijkheid moet zijn. Het afsteken van vuurwerk op oudjaar is een relatief oudere traditie en lijkt zeer onschuldig, maar toch mag men de gevaren ervan niet vergeten. Daarnaast zorgt het voor heel wat nachtlawaai, en dat kan best storend zijn voor sommige mensen. Desalniettemin zou ik het toch jammer vinden. Natuurlijk zou ik er net zo goed anders over kunnen denken wanneer ik zelf bij een ongeval betrokken zou zijn geweest, dus ik maak de perspectiefwissel en misschien is het verbod dan geen slechte zaak. Er moet wel duidelijk worden uitgemaakt waar, hoe en in welke omstandigheden het wel mag plaatsvinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2013, 17:56
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Ik vind het persoonlijk heel leuk om van oud op nieuw naar vuurwerk te kijken. Voor mij hoort dat er zeker bij. Ooit hebben we zelf eens enkele pijlen afgeschoten, maar dat is toch helemaal niet zo eenvoudig. Eén van de pijlen zat te diep in de grond en geraakte de lucht niet in. Hierdoor is de vuurpijl op de grond afgegaan... Gevaarlijk! Volgens mij zijn er wel tussenoplossingen te vinden betreffende het afschieten van vuurwerk. Ik vind het bijvoorbeeld een goed voorstel om vuurwerk enkel nog te laten afschieten door bijvoorbeeld mensen die hier echt verstand van hebben. Ik ben dan ook wel een voorstander van de vuurwerkshows, zoals in dit artikel aangehaald. Als er op enkele plaatsen in de buurt echt professioneel vuurwerk afgeschoten wordt, kunnen de liefhebbers hier naar gaan kijken. Voor de niet-liefhebbers is het dan heel even "op de tanden bijten" en na de show is het afgelopen met geluidsoverlast en de overdosis lichtflisten. Ik ben dus zeker te vinden voor dit idee.
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.