actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2014, 12:01
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Kindergsm's verboden vanaf 1 maart

Kindergsm’s verboden vanaf 1 maart

De verkoop van gsm’s die speciaal werden ontworpen voor kinderen jonger dan 7, is vanaf 1 maart verboden in ons land. Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) wil niet wachten tot er uitsluitsel is of intensief mobiel bellen wel of niet kankerverwekkend is, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws zaterdag.
Doelwit van het verbod zijn de mobieltjes in de vorm van een speelgoedje - zoals een knuffelbeertje - die bestemd zijn voor peuters en kleuters onder de 7 jaar, en een minimum aan knoppen hebben. Reclame voor gsm’s die bedoeld zijn voor die leeftijdscategorie wordt ook verboden.
Daarnaast moet voortaan bij de (online) verkoop van élke gsm of smartphone de stralingswaarde (SAR) worden vermeld. Hoe hoger de stralingswaarde van het toestel, hoe slechter voor de gezondheid. Ook in reclames moeten de producenten telkens de stralingswaarde vermelden. Elke mobiele telefoon krijgt ook een verklaring van de verschillende categorieën mee, samen met de mededeling: ‘Denk aan uw gezondheid, gebruik uw mobiele telefoon met mate, bel met een oortje en kies voor een toestel met een lagere SAR-waarde.’
Ongeveer 4 procent van de gsm-gebruikers in België belt meer dan 30 minuten per dag, wat wordt beschouwd als het risiconiveau. Bijna alle Belgische twaalfjarigen hebben een gsm, op de leeftijd van 10 jaar gaat het om 2 op de 3 jongeren.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140222_00993012
Datum: 22/02/2014 om 10u21


Mening

Eerst twijfelde ik nog of ik dit artikel bij ‘Gezondheid’ zou plaatsen of bij ‘België – Cultureel maatschappelijk’. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor het laatste omdat het artikel vooral handelt over de situatie in België en in mindere mate over de algemene gezondheidsrisico’s bij het veelvuldig gebruik van een gsm.

Iedereen wil ‘meegaan met de tijd’, zelfs kinderen. Ouders kunnen het niet over hun hart krijgen om ‘neen’ te zeggen tegen hun oogappel. Een kind ziet een ander kind wandelen met een gsm en iedereen weet dat wanneer een kind iets ziet, hij/zij dit ook wil hebben. De ongelukkige blik in de ogen van het kind wanneer een ouder dit niet wil geven vinden de meeste ouders zo erg dat ze toch besluiten om het kind de gsm te geven.

Ik begrijp zeker de reactie van ouders. Ik ben zelf geen ouder, maar ik kan mij wel inbeelden dat ouders willen dat hun kinderen gelukkig zijn. De vraag die ik mij dan wel stel is of deze kinderen dan ooit echt gelukkig kunnen zijn. Als je als ouder altijd toegeeft aan de grillen van jouw kind zal het kind denken dat hij/zij altijd krijgt wat hij/zij wil. Dit is onmogelijk, maar deze kinderen zullen dit niet/ te laat beseffen. Wanneer deze kinderen volwassen worden en merken dat de wereld niet is zoals ze aanvankelijk dachten, worden ze ongelukkig. Andersom is dit ook zo. Kinderen die niet altijd kregen wat ze wouden weten dat niet alles zomaar kan en mag. Ze zullen bij gevolg ook voor minder verrassingen komen te staan wanneer ze volwassen zijn.

In het artikel wordt het probleem aangebracht van jonge kinderen en hun gsm-gebruik. In mijn ogen is het gevaarlijk om kinderen jonger dan 12 jaar veelvuldig gebruik te laten maken van een gsm. Ik kan wel begrijpen dat kinderen van 10 jaar een gsm willen meenemen wanneer ze op schoolreis gaan. Ze willen hun ouders dan contacteren en dan vind ik het wel goed dat ze kunnen werken met een gsm. Dit kan heimwee bij sommige kinderen verminderen. Kinderen die een gsm gebruiken als speelgoed zijn niet goed bezig. Kinderen hebben hier helemaal geen schuld aan, ze weten gewoon niet beter. Het is de taak van de ouders en de maatschappij om duidelijk te maken aan kinderen dat het ongezond is om langdurig gebruik te maken van een gsm. De gevolgen van het gsm-gebruik bij kinderen zijn nog niet volledig gekend, dus we moeten er zeker mee oppassen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2014, 17:03
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Langs de ene kant vind ik het goed dat ze iets willen doen om de kinderen te beschermen, maar langs de andere kant vrees ik dat het niet zo veel nut gaat hebben.

Straling is overal aanwezig (wifi, ...) en er bestaan zelfs games speciaal gemaakt voor kinderen (Wii).

Ik denk dat het beter zou zijn om de ouders in te lichten over de mogelijke gevolgen van alle applicaties alvorens er drastische maatregelen worden getroffen.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat er weinig/geen nut is voor 'kinderen' om met een gsm om te gaan.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd February 2014, 08:30
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Straling is overal aanwezig (wifi, ...) en er bestaan zelfs games speciaal gemaakt voor kinderen (Wii).

Klopt, maar dat is toch nog geen reden om te proberen het zoveel mogelijk te beperken? Hoewel er nog steeds geen wetenschappelijk bewijs is, kan je toch moeilijk tegen het voorzorgsprincipe zijn? And besides, wat moet een 7-jarige nu in godsnaam met een gsm?

Citaat:
Ik denk dat het beter zou zijn om de ouders in te lichten over de mogelijke gevolgen van alle applicaties alvorens er drastische maatregelen worden getroffen.

Dit is toch geen drastische maatregel? Zoals ik hierboven al zei, leg mij eens uit waarom een 7-jarige al een gsm zou moeten hebben?
En het verplichten van een vermelding van de SAR-waarde (weer iets bijgeleerd overigens) lijkt me ook niet echt drastisch te noemen. Bij auto's moet de CO²-uitstoot vermeld zijn, bij voedsel de Kcal-waarde en bij elektrische toestellen het energieverbruik. Het lijkt me niet meer dan normaal dat er dan voor straling ook een vermelding is. Dit past allemaal in de 'nieuwe' trend van de consument bewust maken van wat hij koopt én hopelijk ontstaat er daarbij een nieuwe concurrentiestrijd waarbij producenten hun producten proberen te verbeteren door ze zuiniger, veiliger en gezonder te maken.

Lijkt me dus enkel goed nieuws deze maatregel, goed bezig mevrouw Onkelinx!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.