actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2009, 15:58
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Lot Opel Antwerpen hangt af van SUV

Er zijn twee scenario's voor de fabriek van Opel in Antwerpen. Als Antwerpen de lichte SUV mag bouwen, dan verdwijnen 750 van de 2.300 jobs. Zoniet gaat de hele fabriek dicht. Dat bevestigt vakbondsman Rudi Kennes.

GM Europe-topman Nick Reilly trad woensdag niet in detail over het lot van de Opel-fabriek in Antwerpen. Een speciale werkgroep moet op zoek gaan naar alternatieven voor de Opel-fabriek in Antwerpen. De toekomst van de fabriek is onzeker, zei Reilly. Binnen twee of drie weken moet er meer duidelijkheid zijn.

Volgens Reilly starten nu besprekingen met de vakbonden. De GM-topman hoopt die in de loop van december af te ronden. Hij wees erop dat een einde moet komen aan de huidige onzekerheid.

Het herstructureringsplan van GM zal rond de 9.000 jobs kosten bij Opel. De helft tot 60 procent van de banen verdwijnt in Duitsland. Over België heeft hij geen cijfers genoemd.

De vakbonden doen dat dus wel. Als Antwerpen de SUV mag bouwen, verdwijnen er 'slechts' 750 van de 2.300 banen. Als de fabriek echter het model niet toegewezen krijgt, wordt de hele vestiging gesloten. In dat laatste scenario wordt de last van de herstructurering dus verdeeld tussen Duitsland en België.

3,3 miljard

Daarnaast zei Reilly dat de capaciteit met 20 procent naar beneden moet en dat de herstructureringskosten naar schatting 3,3 miljard zullen bedragen. Hij heeft goede hoop op overheidssteun van alle landen met Opel/Vauxhall-fabrieken en zei nog dat GM ook vanuit de VS geld zal vrijmaken voor de Europese operatie.

Reilly benadrukte dat er geen definitieve beslissingen zijn genomen en dat nu de informatie- en consultatiefase start. 'Er zullen moeilijke beslissingen volgen en het personeelsbestand zal verminderen', zei hij nog. 'Dat betekent niet dat er slecht werk wordt geleverd, maar dat is de realiteit van de markt van vandaag.' De topman zei dat GM ook een bijdrage verwacht van het personeel.

'2.000 jobs'

Eerder op de dag meldde het persbureau DPA dat General Motors 2.000 van de 2.300 banen in de Opelfabriek in Antwerpen zou schrappen. In Duitsland zouden 5.300 banen verdwijnen. De vier Duitse vestigingen van Opel blijven in ieder geval open. Opel ontkende evenwel meteen en stelt dat de genoemde cijfers overdreven zijn.

Reilly had toen al wel gezegd dat de vier Duitse Opel-fabrieken open blijven. 'De fabriek van Eisenach in Thuringe is zeer competitief en blijft een belangrijke site voor Opel', aldus Reilly. Eerder was al duidelijk dat Bochum en Kaiserslautern gespaard zullen blijven in het herstructureringsplan van GM. Rüsselsheim, waar de hoofdzetel van Opel gevestigd is, is nooit in vraag gesteld.

Nick Reilly, de nieuwe gedelegeerd bestuurder van General Motors Europe, stelde woensdagmiddag in het Duitse Rüsselsheim zijn saneringsplan voor Opel voor aan de Europese Ondernemingsraad.

De 2.300 werknemers van Opel Antwerpen hoopten om woensdag na meer dan een jaar onzekerheid uitsluitsel te krijgen over de toekomst van de fabriek aan de Noorderlaan. Maar dat uitsluitsel is er dus nog niet.

De Tijd 26/11/2009





Eigen mening


De 'Opel-ramp' blijft maar duren, men geraakt er maar niet uit, de ceo van Opel zegt wel dat alles goed komt, en dat alles al geregeld is. Maar het is zijn job om het bedrijf mooi voor te stellen. Hopelijk voor Opel, komt alles terug goed. Waar ik me persoonlijk aan stoor, is dat de werknemers (hier in ons land) al langer dan een jaar zitten met de twijfel of ze nu gaan kunen behouden ja of nee, dat is schandalig. Als ze nu een duideiljke ja/nee zouden hebben, konden ze zicht daar op voorbereiden, door bv al door uit te kijken naar ander werk. Spijtig genoeg denk ik dat de Opelfabriek in ons land sowieso dicht gaat, men laat blijken van niet. Maar ik denk dat die beslissing spijtig genoeg al lang gemaakt is door Opel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2009, 17:01
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
correctie

Het verhaal "Opel" speelt zich al eigenlijk langer dan een jaar af. Al vele jaren heeft Opel Antwerpen te maken met afvloeiďngen. Steeds opnieuw met de vraag of de plant wel blijft bestaan. In zijn gloriedagen waren er wel 6000 mensen aan het werk. Maar met der tijd is dit fors gedaald.
Dat de toekomst van Opel Antwerpen af hangt van die SUV vind ik merkwaardig. Volgens mij is al zeer lang bepaald wat er gaat gebeuren. En dat dan nog onze regering afkomt met het voorstel om 500 miljoen op tafel te leggen...De overheid heeft hier echt niets in te zeggen. Het is de top van Opel zelf die alles bepaalt. Moest de regering toch met centen over de brug komen, zal dat geen fluit uitmaken. En waarom ze dat niet willen inzien is mij de vraag. Doen ze dit voor hun kiezers misschien?

Ik hoop het beste voor de werknemers van Opel Antwerpen, maar ik vrees ervoor.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2009, 19:09
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Opel A'pen

Er wordt nu al zo lang met de voeten van de werknemers van Opel Antwerpen gespeeld. Ik zou als werknemer echt geen zin meer hebben om me in te zetten voor mijn werk. Het verdict wordt steeds weer uitgesteld. Om gek van te worden! Ik denk niet dat er nog veel toekomst is voor de Opel-fabriek, al hoop ik, als iedereen, dat het anders mag zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2009, 20:33
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Opel Antwerpen op sterven na dood

Volgens het herstructureringsplan dat General Motors (GM) woensdag heeft voorgelegd aan het stuurcomité verdwijnen er bij Opel in Antwerpen 2.321 banen. Dat heeft Klaus Franz, de voorzitter van de Europese ondernemingsraad van Opel, gezegd.


Daarmee lijkt duidelijk dat de totale auto-assemblage er verdwijnt. De wet-Renault verhindert Opel echter om al definitieve saneringsplannen voor te leggen. Eerst moeten de ondernemingsraden ingelicht worden. In een speciale werkgroep zal worden gezocht naar mogelijke alternatieven voor de fabriek.

Lees ook het standpunt 'GM laat Opel Antwerpen langzaam doodbloeden'

Terreinwagens
De vakbonden geven het nog niet op. Ze menen dat de kansen op eventuele alternatieven ernstig zijn. Ze hopen nog altijd dat GM kleine SUV's of terreinwagens wil bouwen in Antwerpen.

Dan zouden slechts 700 mensen moeten afvloeien. Antwerpen zou dan 1.900 jobs overhouden. Momenteel werken er ongeveer 2.600 mensen.

Gebrekkige info
Vakbondsman Rudi Kennes (ABVV) haalde uit naar de bedrijfsleiding. "De vrijgegeven informatie is gebrekkig en ontoereikend. Dit strookt niet met de Europese wetgeving." Kennes zei nog dat de vakbonden naar Europa stappen om dat aan te klagen. Ook Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) geeft het nog niet op.

"Ik weiger mij neer te leggen bij de sluiting van Opel Antwerpen en ik zal de komende uren, dagen, weken en maanden alles in het werk stellen opdat Opel Antwerpen een duurzame toekomst krijgt."

Bron: http://www.gva.be/antwerpen/nog-mee...ntwerpen-2.aspx

Persoonlijke mening: Opel Antwerpen zit in principe te wachten op de dood. Er is veel discussie geweest over het feit of Opel zou open blijven. Je hoort ook elke dag iets anders. Dan gaat Opel Antwerpen dicht, de volgende dag kunnen ze misschien nog gered worden door de bouw van een SUV.

Ik denk dat als de regering er geen massa's geld inpompt om Opel Antwerpen te redden, Opel Antwerpen doodbloedt. We kunnen enkel maar hopen dat Antwerpen survives. Dat vind ik toch.

Au revoir
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th November 2009, 23:13
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
Opel Antwerpen verschrompelt na 85 jaar

Opel Antwerpen verschrompelt na 85 jaar

85 jaar na zijn start in Antwerpen is de toekomst van de Opel-fabriek zeer onzeker. Van de meer dan 12.000 mensen die er ooit werkten, blijven er vandaag nog 2.600 over. En straks misschien geen meer.


De Amerikaanse autobouwer kwam in de Scheldestad terecht in 1924. Hij richtte hier zijn tweede fabriek buiten de VS op. Een jaar vroeger was er een vestiging in Denemarken opengegaan.

In 1925 ging de productie van start. Er werden 20 tot 25 Chevrolets per dag gebouwd. Eind dat jaar waren er 2040 geproduceerd.

De eerste vestiging was overigens in een gewezen abdij. Niet lang daarna werd uitgebreid met een werkplaats in een oude velodroom.

In 1929 was General Motors zo sterk gegroeid dat een verhuizing naar een pand in de haven zich opdrong. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de nieuwe plaats echter verwoest door bombardementen.

In 1953 wordt een nieuwe fabriek opgetrokken aan de Noorderlaan, die later als Fabriek 1 bekend zou staan. Er worden naast Opels en Vauxhalls ook vrachtwagens van Bedford in elkaar gestoken.

Tweede fabriek
In 1965 komt er een tweede fabriek bij, in het noorden van de haven. Twee jaar later is ze operationeel. Ze krijgt de naam Fabriek 2.

In 1973 werken voor het eerst vrouwen bij General Motors. Maar dan slaat de crisis toe. De olieschok zorgt ervoor dat de fabriek twee maanden dicht moet. De miljoenste wagen wordt gebouwd op 24 mei 1973.

In 1988 wordt de productie van Fabriek 1 overgeheveld naar Fabriek 2. Voortaan zit General Motors weer op één locatie.

In 1994 verandert het bedrijf van naam. Met Allerheiligen ruimt General Motors plaats voor Opel Belgium. De oude fabriek wordt omgevormd tot een parking voor de bioscoopgroep Metropolis.

In 2004 verandert het bedrijf opnieuw van naam. Opel Belgium wordt weer General Motors Belgium.

Modellen
In de loop van de jaren rolden in Antwerpen populaire versies als Chevrolet, Opel Kadett, Opel Manta, Opel Ascona, Opel Astra, Saturn Astra en Opel Vectra van de band.

In 1996 werd de tien miljoenste auto gebouwd.

In de jaren tachtig werkten nog meer dan 12.000 mensen bij Opel Antwerpen. In 1992 zijn er dat al maar 8.797 meer. In '96 daalde het aantal verder van 7.500 tot 6.814. Om tegen 2001 in 10 jaar te zijn gehalveerd tot ruim 5.000. Vandaag werken er nog 2.600 mensen bij Opel Antwerpen. Hoeveel er straks overblijven, is niet bekend. Maar de kans dat het er maar weinig zijn, is groot.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/...hiedenis-8.aspx
Datum: 25 november 2009

Aan alles komt een eind, zo ook aan de bedrijven die onze Antwerpse haven mee groot maakten. Het is een tragedie, maar ik denk niet dat er nog lang mensen zullen werken in de fabrieken van Opel Antwerpen. GM Motors moet een moeilijke beslissing nemen. Momenteel laten ze de werknemer nog in het duister en hebben deze nog hoop. Is dit ijdele hoop? Is GM al niet langer van plan om Antwerpen te sluiten? Er moet in ieder geval dringend klaarheid komen in de zaak. De werknemers verdienen te weten wat de toekomst brengt. Het zou in elk geval zonde zijn, mocht deze fabriek die eens zo groot was gewoon verdwijnen in Antwerpen. Maar we moeten afwachten wat de tijd brengt...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th November 2009, 20:31
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
GM belooft te investeren in nieuwe Opel-modellen

GM belooft te investeren in nieuwe Opel-modellen

RÜSSELSHEIM - Het Amerikaanse moederconcern General Motors (GM) belooft dochter Opel investeringen en een ambitieus modellenoffensief. Nick Reilly, aan het hoofd van GM Europe, reageert daarmee op kritiek van de vakbonden.
"Ons saneringsplan omvat kosten voor de herstructurering, maar we engageren ons ook in onderzoek en ontwikkeling te investeren alsook in een korte tijd nieuwe modellen op de markt te brengen", aldus Reilly vrijdag.

IG Metall, de Duitse metaalvakbond, wil niet horen van inspanningen van het personeel als GM geen plannen voor nieuwe modellen en investeringen op tafel legt. Klaus Franz, voorzitter van de ondernemingsraad van Opel, verwijt Reilly het personeel te veel in het ongewisse te laten.

De ambities van GM inzake groei en winst zijn niet alleen gebaseerd op kostenbesparingen, maar Opel moet ook verder bouwen op het huidige succes van bijvoorbeeld de Astra en de Insignia, aldus Reilly.

De GM Europe-topman hoopt dat het overleg met het personeel binnen een drietal weken kan worden afgerond. GM wil het saneringsplan midden december voorleggen.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/det..._047&kanaalid=8
Datum: 27 november 2009

Er komt dan toch schot in de zaak. Binnen een halve maand gaan we eindelijk het verdict weten. En dat is hoog tijd ook. Het personeel verdient te weten hoe ze ervoor staan, wat de toekomst brengt. Het is voor GM natuurlijk geen gemakkelijke zaak. Ontslagen liggen altijd moeilijk, het is dus logisch dat ze er hun tijd voor willen nemen en alles grondig willen bekijken. Maar er mag toch een beetje vaart achter komen. Binnen enkele weken gaan we weten of GM hun beloftes nakomt en of er nieuwe modellen komen voor Opel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.