actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2014, 20:19
Anton.G*ossens Anton.G*ossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: LIER
Posts: 26
Geen heksenjacht op horeca door witte kassa’

Veel restaurants vrezen dat belastingcontroleurs straks gaan graven in hun boekhouding als na de invoering van de witte kassa blijkt dat hun omzet plots veel hoger ligt. Maar dat is niet de bedoeling. ‘Er komt geen heksenjacht op de horeca’, zeggen staatssecretarissen Elke Sleurs (N-VA) en Bart Tommelein (Open VLD).
Advertentie

De ‘witte kassa’ moet tegen 1 januari 2016 ingevoerd zijn in alle horecazaken die minstens 10 procent van hun omzet halen uit voedsel. Naar schatting gaat het om zo’n 40.000 cafés en restaurants. De witte kassa zal alle betalingen netjes registreren op zo’n manier dat die niet te manipuleren is. De omzet zou daardoor veel hoger kunnen liggen dan in het verleden.

Dus zijn veel café- en restaurantuitbaters bang dat de fiscus in hun verleden zal beginnen graven. Die mag daarvoor in principe tot zeven jaar terug gaan. Dat zou tot een herziening van hun fiscale aanslag kunnen leiden en de horeca-uitbaters in de financiële problemen brengen.

Niet de bedoeling

Maar zover zal het niet komen. ‘Het is niet de bedoeling om de witte kassa in te zetten om retroactief vaststellingen te doen, zeggen staatssecretaris voor Fiscale Fraudebestrijding Elke Sleurs en staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude Bart Tommelein. ‘We gaan de sector niet nodeloos in de problemen brengen.’

‘We willen een charter sluiten met de fiscale en sociale inspectiediensten enerzijds en de horeca anderzijds. Er komt geen heksenjacht op de horeca.’ Ook federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) zei al in Het Nieuwsblad dat dit niet de bedoeling is.

Sleurs en Tommelein benadrukken nog dat de invoering van de witte kassa gepaard zal gaan met begeleidende maatregelen. Het aantal goedkope overuren en de gelegenheidsarbeid worden opgevoerd. Er komt een systeem van flexi-jobs waarbij mensen voordelig kunnen bijverdienen in de horeca. En studentenarbeid zal per uur worden berekend in plaats van per dag.

Mening:

Ik kan de ongerustheid van de horeca wel begrijpen. De grondstoffen stijgen voortdurend en arbeid in België is duur. De horeca kan onmogelijk hun prijzen te veel aanpassen want dan nemen de klanten ongetwijfeld af. Anderzijds kan het niet de bedoeling zijn om in het zwart te laten werken, dit ondermijnt je eigen pensioen en dat van anderen doordat de overheid inkomsten misloopt. Ik vind het wel zeer positief dat er verschillende aanpassingen zullen gebeuren in de horeca zoals flexibele jobs en het voordeliger maken van overuren. Ik denk als beide partijen toegevingen doen we al een goede stap in de juiste richting zetten.
__________________
“Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.”

― Winston S. Churchill
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2014, 13:50
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Ik denk dat de komst van de witte kassa heel wat horecazaken zal laten sneuvelen. De omzet zal hoger blijken te zijn, misschien dat de uitbaters zich geen zorgen moeten maken wat een heksenjacht betreft, maar dat betekent wel dat er meer afgedragen moet worden. Dus de uitbaters houden minder over en beschikken dus ook over minder kapitaal om uit te geven. Doet dit onze economie dan wel goed?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st December 2014, 14:14
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Ik ben ook van mening dat door het invoeren van de witte kassa vele horeca zaken zullen moeten sluiten. De horeca is nog steeds de uitblinker op het vlak van zwartwerken en wanneer dit plots zal worden weggenomen zullen er veel zaken het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Enerzijds is zwartwerken uiteraard niet de bedoeling, maar anderzijds is het zwartwerken wel datgene dat onze economie draaiende houdt ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st December 2014, 23:54
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Zwartwerk houdt onze economie helemaal niet draaiende. Het is gewoon een Belgische manier om de hoge loonkosten te ontwijken. Daar zit dan ook het probleem, de te hoge loonkosten in België. Je leest het vaak in de krant, bedrijven die uiteindelijk niet voor België kiezen om in te investeren maar dat in andere Europese landen doen. Het is ook zo vreemd dat arbeid zo zwaar belast wordt! Het zou in mijn ogen goed zijn om een tax shift door te voeren en een deel van de lasten op arbeid te doen dalen. We kunnen dan bijvoorbeeld de belasting op consumptie van goederen laten stijgen om toch voldoende inkomsten te genereren.
De witte kassa is een dubbeltje op zijn kant. Langs de ene kant is het een goede maatregel om het zwartwerk aan te pakken. Anderzijds gaat het horeca landschap in België verarmen door deze maatregel wat de prijzen niet ten goede komt. Ik heb dus ook mijn bedenkingen bij deze manier van aanpak om zwartwerk tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.