actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 20:14
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Exclamation Liesbeth Homans: 'Zoon wordt uitgelachen omdat hij fan is van 'K3 zoekt K3''

Belangrijk lees eerst het artikel en bekijk de bijhorende reportage voor dit artikel te bestempelen als "boecht"!

Drie jaar na ‘Femme de la rue’ blijkt seksueel intimiderend gedrag van mannen op straat nog steeds een dagelijkse realiteit voor vrouwen. Dat bleek in het VIER-programma 'Karen & De Coster' uit getuigenissen en undercoverbeelden.
Amaryllis Uitterlinden maakt donderdag haar debuut op vrouwenzender TLC met ‘Het Zijn Maar Woorden?’, een documentaire over alledaags seksisme. Ze trekt daarvoor de straat en het openbaar vervoer op. 'Mannen staarden onophoudelijk naar me, anderen bleven bij mij wachten of volgden me. Het was zeker geen leuke ervaring', getuigt Amaryllis.

In 'Karen & De Coster' kwam Sofie Peeters, die hetzelfde deed met de documentaire ‘Femme de la rue’, woensdagavond aan het woord. Haar documentaire resulteerde in de seksismewet van Joëlle Milquet. 'Het was heel intens. Zeker 's avonds is dat zeer beangstigend. Ik ben door die reden inmiddels uit Brussel verhuisd.' Ook een redactrice van 'Karen & De Coster' nam de proef op de som op een zonnige dag in Brussel en werd meermaals nagefloten.

Journaliste Elke Van Huffel heeft het over ‘de onuitroeibare menerenziekte’. 'Mannen die vrouwen naroepen op straat, dat getuigt van een gebrek aan respect. Ik doe dat ook niet, zelfs al is het Brad Pitt.' Eerder dit jaar deelden honderden Vlaamse vrouwen hun ervaringen met seksueel intimiderend gedrag door mannen, via de hashtag #wijoverdrijvenniet.

Vlaams Minister voor Gelijke Kansen Liesbeth Homans (N-VA) wees er evenwel op dat de problematiek ook in de hogere echelons voorkomt, en trok het debat open naar de nood aan een mentaliteitswijziging aan beide kanten van het spectrum. Zo vindt ze het bijvoorbeeld ook niet kunnen dat een man die bewust voor het huishouden kiest in plaats van een carričre verweten wordt een 'sloef' te zijn, of dat haar 8-jarige zoon op school uitgelachen wordt omdat hij 'de grootste fan' is van 'K3 zoekt K3'.

Bron: Het Nieuwsblad.be

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151014_01919932


Persoonlijke mening:

Bouwvakkers die fluiten als een vrouw met een kort rokje passeert een heel klassiek voorbeeld om het debat rond seksisme te openen. Uit het artikel en de reportage blijkt dat vrouwen die (sexy) over straat wandelen, nog steeds na gefloten worden of zelf achtervolgt worden. Eerst en voor al vind ik dit niet kunnen. vrouwen moeten over straat kunnen lopen zonder heel de tijd bekijken te worden als een lustobject. Dan hebben we het niet over dat knipoogje of het gefluit maar over het achtervolgen en voortdurend aanspreken van de vrouw. Het eerste kan je nog als een complimentje beschouwen, het andere is puur intimidatie.
Een vrouw moet 's avonds gewoon over straat kunnen lopen en een metro kunnen nemen zonder van station tot station gevolgd te worden. Ik vind het ook goed dat ze in aangeven dat het niet om een bepaalde groep gaat die het storend gedrag uiten. Snel denken we," ja die mensen zullen dat doen" (vb bouwvakkers), ze geven duidelijk aan dat we daar verkeerd zitten en dat het in alle lagen en nationaliteiten van de bevolking voorkomt.

Er bestaat momenteel een wettelijk kader maar volgens mij is er een echte mentaliteitswijziging nodig!

Vervolgens vind ik het ook goed dat het debat verder opengetrokken wordt. Zo wordt er ook aangekaart dat als mannen hun verantwoordelijkheid nemen in het gezin als "sloep" bestempeld worden. Helemaal niet waar, laat ons wel wezen.

Om af te sluiten, seksisme komt niet alleen voor bij volwassenen maar ook al op heel jonge leeftijd. Er is volgens mij nog serieus veel werk aan de winkel voor een mentaliteitswijziging, waarin media, ouders, onderwijs elk hun verantwoordelijkheid hebben!

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 15th October 2015 om 20:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.