actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 16:34
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Biologie of wiskunde in een andere taal? Vanaf september in 18 nieuwe scholen

Achttien nieuwe scholen zullen vanaf 1 september een aantal vakken aanbieden in een andere taal. Via Content and Language Integrated Learning (CLIL) krijgen leerlingen niet-taalvakken -zoals wiskunde of biologie- aangeleerd in het Frans, Engels of Duits. Op die manier leren de kinderen de theorie en wordt tegelijk hun taalvaardigheid versterkt.

Het zijn niet de eerste stappen die Vlaanderen zet op het vlak van meertalig onderwijs. Sinds september 2014 zijn voor het eerst 24 scholen begonnen met het aanbieden van een aantal vakken in het Frans of Engels.

Vanaf volgend schooljaar komen daar dus 18 scholen bij. Voor het eerst zijn er ook twee scholen die van plan zijn vakken aan te bieden in het Duits.

"Een troef voor jongeren"

Van de 24 CLIL-scholen die in september 2014 gestart zijn, hebben er 8 een aanvraag ingediend om hun traject aan te passen of uit te breiden. Die aanvragen kregen groen licht.

"Een sterke taalvaardigheid en talenkennis betekenen een troef voor jongeren op de arbeidsmarkt of als ze verder studeren", zegt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). "De verhoogde interesse van scholen om vakken in andere talen te geven is positief. Het is van belang inspirerende en innovatieve voorbeelden te verspreiden in het kader van meertalig onderwijs."

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2343537
De Redactie - 18 mei 2015

Mening: Het is een zeer goede aanbieding om leerlingen ook in een andere taal les te geven. Als leerkracht zelf is dit helemaal niet makkelijk en moeten zei zich ook enorm voorbereiden. De leerlingen worden extra uitgedaagd en leren op deze manier ook nog beter hun andere talen onder de knie te krijgen. Ik weet wel niet zeker of dit voor alle leerlingen verplicht is of niet. Zelf zou ik het niet voor iedereen verplicht maken. Leerlingen moeten nog altijd zelf kunnen kiezen of ze voor iets extra's gaan of niet. Voor sommige leerlingen is het ook al voldoende om de les in het Nederlands te krijgen. We krijgen dan wel misschien een probleem omdat in één klas de helft van de leerlingen de les in het Nederlands wil volgen en de ander helft in het Duits, Frans of Engels. De oplossing is dan om klassen te creëren die gemaakt zijn op niveau, maar dit heeft dan ook weer zijn nadelen.

Laatst aangepast door j*na.toelen : 18th May 2015 om 16:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2015, 18:16
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Ik zie het initiatief net als minister Crevits en J*na las een extra uitdaging en een troef voor later. Een andere/nieuwe taal vergt cognitief enorm veel en een vak als wiskunde in combinatie met een andere/nieuwe taal zal ervoor zorgen dat leerlingen voldoende geprikkeld blijven en later meer kans maken op de arbeidsmarkt. Ik vraag me net als J*na ook af hoe de scholen gaan inspelen op niveauverschillen tussen leerlingen. Sommige leerlingen hebben een heuse talenknobbel en voor hen zal een oefening op functies in het Engels geen probleem zijn. Maar wat met leerlingen die het moeilijk hebben met de vervoeging van Franse werkwoorden of liever fysica studeren in de moedertaal? Ik zou het aanbieden als een deelopleiding of een keuzevak maar niet als verplichting voor een volledig jaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2015, 20:21
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
daling niveau van leerlingen

Ik begrijp de voordelen dat dit met zich zou meedragen, maar toch ben ik hier tegen. Net als J*na en S*ebe zie ik in dat dit als een extra uitdaging voor de leerlingen kan dienen en enkele misschien zelfs kan helpen op de arbeidsmarkt. De reden waarom ik eigenlijk tegen dit concept ben is namelijk dat het niveau van het verstaan van de wiskunde en wetenschappen hier enorm kan door dalen. Door een taalmoeilijkheid kan het begrip van een onderwerp in de fysica of wiskunde wegvallen. Ook de interesse in de vakken kan zo een enorme duik nemen. En als je dan al weet dat de wiskunde en de wetenschappen niet echt de populairste vakken zijn, kan dit alleen maar rampzalig aflopen. We zijn de laatste jaren steeds meer moeite aan het doen om de interesse te verhogen omdat we mensen in deze sector nodig hebben. Waarom zou je dit dan in gevaar willen brengen? Ik was vroeger zelf een grote fan van wiskunde maar begreep maar weinig van de wetenschappen (dit is ondertussen gelukkig verandert). Als ik deze vakken echter in een andere taal moest volgen, denk ik niet dat deze interesse gebleven was. Ik zou of een school hebben opgezocht waar ik de lessen in het Nederlands zou kunnen volgen of zeker niet gekozen hebben om in deze vakken verder te studeren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2015, 18:14
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Ikzelf ben ook geen voorstander van het geven van een vak in een andere taal. Sommige leerlingen zijn immers echt niet goed in taal en als je dan een wetenschapsvak ook een vreemde taal gaat geven, gaat dit voor belemmeringen zorgen bij die leerlingen. Zelf kan ik absoluut niet goed Engels. Voor fysica hebben we dit semester een hoofdstuk moeten presenteren uit een Engelstalig fysicaboek. Bij deze taak ben ik meer bezig geweest met het vertalen van het hoofdstuk dan met het begrijpen van de leerstof. Daarnaast kan niet elke leerkracht fysica les geven in het Engels. Dus rest mij de vraag wie is hiervoor bevoegd?
Natuurlijk heeft het ook een paar voordelen. Er zijn namelijk veel meer Engelse boeken van bijvoorbeeld fysica dan Nederlandstalige boeken. Het kan ook goed zijn voor de taalontwikkeling van de leerlingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.