actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 07:52
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Inwoners Guatemala eisen ontslag president

In Guatemala hebben tienduizenden mensen het ontslag van president Otto Perez geëist. De betogers willen dat er een einde wordt gemaakt aan de politieke corruptieschandalen in het Centraal-Amerikaanse land.

In totaal vonden in 13 van de 22 Guatemalteekse departementen betogingen plaats, zo melden de lokale media.

In Guatemala-Stad waren volgens de organisatoren zowat 40.000 mensen op de been. De manifesten hielden er onder meer het belangrijkste plein van de hoofdstad bezet om hun ongenoegen te uiten over de activiteiten van de huidige regering.

Corruptieschandaal
De anticorruptiebeweging in Guatemala ontstond na de uitbraak van een corruptieschandaal rond douanerechten. Na een gerechtelijk onderzoek van meer dan acht maanden slaagde het parket erin een fraudenetwerk bloot te leggen. Juan Carlos Monzon, de privésecretaris van vicepresidente Roxana Baldetti, bleek aan het hoofd van dat netwerk te staan.

Baldetti, die ontkent dat ze iets afwist van de activiteiten van haar secretaris, heeft op 8 mei al ontslag genomen. Ze is intussen opgevolgd door de magistraat Alejandro Maldonado. Hoofdverdachte Monzon is met de noorderzon verdwenen.

Volgens de tienduizenden Guatemalteekse betogers is het onmogelijk dat Baldetti en president Perez niet op de hoogte waren van het bestaan van het fraudenetwerk.

Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/buitenland/i...ident-a2324572/ (geraadpleegd op 17/05/2015)
Mening: Ik denk dat dit artikel een duidelijke boodschap en les kan zijn naar alle beroepen en vooral naar alle regeringen toe. Vandaag de dag zijn er nog steeds corrupte leiders, maar dat is niet wat inwoners kunnen gebruiken en willen hebben. Wanneer ik zou zeggen dat president Perez een corrupt leider is, is dat misschien wat kort door de bocht. Toch zit hij hoogstwaarschijnlijk verwikkeld in een corruptieschandaal. Uiteraard kunnen we ons niet baseren op onzekerheden en vooroordelen, maar het is wel steeds belangrijk af en toe een kritische bril op te zetten. Sommige presidenten of koningen raken zo verwikkeld in populariteit, dat we te weinig kritisch zijn over hun al dan niet goede regeringsvorm. Ik zeg absoluut niet dat ze overal op de wereld onze regeringsvorm moeten hebben. Wie zegt namelijk dat dit de beste regeringsvorm is? In sommige landen werkt ons systeem namelijk compleet niet en is een andere regeringsvorm nu eenmaal beter. Toch zou elke regeringsvorm correct moeten verlopen. Een politiek leider trekt namelijk de kar, en wanneer de mensen erin plots uitstappen en deze samen in een andere richting willen trekken, zal de leider toch zijn plan eens moeten nakijken en de route veranderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2015, 11:11
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Ik ben het eens met L! Een politiek leider moet ervoor zorgen dat zijn volk hem volgt, hem graag ziet en samen met hem zorgt voor een mooie en vredige samenleving. Toch denk ik dat het belangrijk is om even stil te staan bij het feit dat vele landen nog steeds leven in angst. Een politiek leider die nieuwe maatregelen invoert, kan voor vele gezinnen een groot probleem meebrengen. Daarmee wil ik het accent leggen op het goede leven hier. We klagen en zagen ieder dag over de politieke toestand, maar eigenlijk, hebben we het nog niet zo slecht!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2015, 14:12
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Inwoners Guatemala eisen ontslag president

Ik ben het eveneens eens met I*te en L*ssa. In een republiek is het belangrijk dat het volk nog steeds zijn mening over hun leider kenbaar mag maken. Deze leider is dan wel verkozen door het volk maar de presidenten laten die verkregen macht wel eens naar hun hoofd stijgen. Ze beginnen de macht als de hunne te beschouwen en ernaar te handelen. Dan wordt het tijd dat het volk ingrijpt.
Het artikel gaat niet in detail over de omstandigheden. We weten dus niet zeker hoe de president heeft gehandeld in Guatemala. Toch komt een volk nooit zomaar in opstand.
Of de president ontslag hoort te nemen, spreek ik me niet uit maar als man van het volk hoor je wel stem te geven aan wat zij willen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.