actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 14:08
Alexandra
Gast
 
Posts: n/a
Oudste kinderen zijn slimmer, succesvoller en egoïstischer

Oudste kinderen zijn slimmer, succesvoller en egoïstischer

Eerst geborenen hebben meer kans het ver te schoppen, maar kunnen minder goed samenwerken en ze zijn wantrouwiger dan hun jongere broers en zussen.

Verdrievoudigd
De onderzoekers lieten 510 studenten een spelletje met geld spelen. Ze moesten een geldbedrag aan iemand anders geven, ze wisten dat dat dan verdrievoudigd werd. De ontvanger kon zelf besluiten hoeveel geld ze terug wilden geven. Hoe meer geld een persoon gaf, hoe meer ze de andere vertrouwden en hoe groter de kans was dat ze geld terugkregen.

Samenwerking
In het algemeen gaven de oudste kinderen van het gezin 25 procent minder geld, wat suggereert dat ze mensen een kwart minder vertrouwden.

Daaruit leiden de onderzoekers af dat de oudste kinderen vaker slimmer zijn en meer kans hebben om leider te worden in vergelijking met hun jongere broers en zussen. Dit maakt hen echter cynischer en wantrouwiger, waardoor ze minder goed samenwerken.

www.hln.be

Mening:
Het feit dat de eerstgeborene in het algemeen slimmer is kan te maken hebben met het feit dat ouders hun oudste kind beter begeleiden. Meestal helpen ze meer bij schooltaken, beslissingen nemen, enz…
Door deze begeleiding wordt de eerstgeborene soms wel minder zelfstandig. Ouders overbeschermen hun oudste kinderen soms waardoor ze minder vertrouwen hebben.
De jongere kinderen krijgen een vrijere opvoeding waardoor ze meer sociale vaardigheden ontwikkelen dan oudere kinderen. Jongere kinderen moeten zich ook minder bewijzen dan de ouderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2009, 19:08
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Oudste kinderen zijn slimmer, succesvoller en egoïstischer

Ik kan me voor een stuk wel aansluiten bij het goede van de begeleiding. Ik denk dat het ook ligt aan het feit dat het oudste kind meestal de jongere kinderen in een gezin moet helpen bij het huiswerk. Om te besluiten dat die kinderen dan egoïstischer zijn zou ik niet zeggen, anders zouden ze de anderen niet helpen. Maar toch denk ik dat dit voor een groot deel ligt aan de soort opvoeding die je hebt gekregen. En hoe je zelf tegen over het leven staat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2009, 14:42
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik denk dat dit toch niet zo als 'algemeen aanvaard' beschouwd mag worden...
Er zijn zeker en vast uitzonderingen, waar de aspecten die in het artikel worden aangehaald, niet van toepassing zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.