actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 15:13
Charlene.B*oeckx Charlene.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Dessel
Posts: 50
"Koppen" over gevaren sociale media dan toch op Eén

"Koppen" over gevaren sociale media dan toch op Eén
VRT
wo 09/12/2015 - 13:11 Ludwig De Wolf
"Koppen" heeft het licht op groen gekregen voor de uitzending van een reportage over de gevaren van sociale media. Vorige week werd de uitzending geannuleerd na een uitspraak in kort geding. Die uitspraak is nu door het gerecht vernietigd.

De VRT had vorige week onmiddellijk derdenverzet aangetekend tegen de beslissing van een Brusselse kortgedingrechter om een reportage over de gevaren van sociale media niet uit te zenden.

Het gebruik van een fictieve Facebook-account in de reportage van "Koppen" zou de reputatie beschadigen van iemand met een naam die gelijkaardig klinkt als de naam die gebruikt werd in de reportage. Die uitspraak is nu door het gerecht vernietigd.

De rechter benadrukt het belang van de persvrijheid en het verbod op censuur. Hij stelt vast dat de reportage gebruikmaakt van een fictief personage en dat er geen verwarring met een bestaande persoon mogelijk is.

De redactie van "Koppen" en hoofdredacteur Carl Voet zijn er altijd van overtuigd geweest dat de reportage op een correcte manier gemaakt is en zijn dan ook tevreden dat ze zonder enige aanpassing uitgezonden wordt. Vanavond wordt ze uitgezonden op Eén.

bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...media/1.2518814
mening:
Ik vind het zeker niet slecht dat ze de mensen willen beschermen maar ik vind dat dit echt wel overdreven was. Koppen was al van plan om te vermelden dat het om een fictieve naam ging. Het onderwerp van de reportage is ook zeer belangrijk. Want hoe zeer dat sociale media ook geďntegreerd is in ons leven, we onderschatten de gevaren nog altijd. Ik vind het dus goed dat de rechter nu toch heeft beslist om de aflevering te laten doorgaan. Ik hoop dat deze aflevering nu met de media aandacht nog meer bekeken wordt, dan is er toch nog iets positief aan de rechtszaak.

Laatst aangepast door Charlene.B*oeckx : 9th December 2015 om 15:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.