actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2017, 21:29
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Rutten: ‘Nu ook stemrecht in België’

Naar aanleiding van de verkiezingen in Nederland roept Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten donderdag op om de stemplicht in België om te vormen naar stemrecht. ‘Dan maak je van de democratie een feest’, aldus Rutten op Radio 1.

De opkomst bij de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland lijkt op 78,9 procent uit te komen en ligt daarmee flink hoger dan de 74,6 procent van de verkiezingen in 2012.

‘Als het er toe doet, dan gaan mensen stemmen en kiezen ze ook waar ze echt in geloven’, concludeert Gwendolyn Rutten. ‘Het was een hele sterke democratische campagne van alle partijen. Wij spreken hier (in België, red.) over politieke vernieuwing, misschien is het eerste dat op tafel moet komen toch maar eens de invoering van het stemrecht.’

Rutten denkt dat heel Europa met een bang hart naar Nederland heeft gekeken. ‘Het was de vraag of het ranzige populisme ook in Europa zou doorbreken en dat is helemaal niet gebeurd.’

Het liberale VVD wordt de grootste partij, gevolgd door PVV, CDA en het links-liberale D66. ‘Het is duidelijk dat die twee liberale partijen een sterke as zullen vormen, ik ben daar wel tevreden over’, besluit de Open VLD-voorzitster.

Bron: 16-03-17, 09.29u – http://www.standaard.be/cnt/dmf20170316_02782981

Mening: De stemplicht in België omvormen naar stemrecht, vind ik geen slecht idee van Gwendolyn Rutten. Ik ben van mening dat mensen niet moeten worden verplicht om tegen hun zin te gaan stemmen. Hierdoor wordt hun vrijheid weggenomen. De verplichting zorgt er volgens mij ook voor dat sommige mensen minder serieus omgaan met hun stem die ze uitbrengen (onzinstem). Je bereikt er ook niets mee om mensen verplicht te laten stemmen. Vaak geven ook vele stemmers in ons land een blanco stem uit, hierdoor beschouw ik de resultaten niet betrouwbaar.

Zelf verdiep ik me niet zo in de politiek, dus vind ik dat mijn stem ook niet zo van belang zou zijn. Ik zou kiezen zonder na te denken en de keuze volgen van mijn ouders.

Bij stemrecht stemmen vrijwel alleen mensen die maatschappelijk betrokken zijn en hun bedragen willen leveren aan de besturing van het land. Hierdoor zijn de resultaten naar wat de mens wilt, want ze kiezen er immers zelf voor om te stemmen en vinden het dus belangrijk. Ik vind dat je moet kunnen stemmen als je wilt, maar dat je ook het recht hebt om niet te stemmen als je dat niet wilt.

Als men stemrecht zou invoeren moet men ervoor zorgen dat mensen worden gemotiveerd om te gaan stemmen. Dit kun je bereiken door campagnes te houden, mensen te interesseren en vooral duidelijk te zijn. Vele mensen weten niets van de politiek af, en waar de verschillende partijen voor staan, wat ze willen bereiken, en wat dit kan veranderen voor de bevolking zelf. Door de bevolking voor te lichten zullen veel meer mensen ook effectief gaan stemmen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th March 2017, 21:35
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Ik ben het eens met de mening van Hanne. Wanneer je de Belgen de keuze gaat laten om te gaan stemmen of niet, denk ik dat de resultaten inderdaad betrouwbaarder zijn.
Mensen die niet zo bekend zijn met de politiek, gaan tijdens de stemming vaak blanco stemmen, of stemmen op diegene die het meest in de media zijn geweest.
De opkomst kan misschien wel wat lager liggen, maar ik denk niet dat dit zo een groot verschil gaat zijn. De meeste mensen zullen nog wel gaan stemmen, maar ze gaan meer nadenken denk ik over op wie ze stemmen omdat het nu niet meer verplicht is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.