actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 10:25
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
“Leraren moeten meer experimenteren met nieuwe media”

Jongeren benutten nieuwe media niet ten volle, onder meer omdat het de duur is. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek. Ook hun leraren maken veel te weinig gebruik van games en sociale netwerksites als YouTube of Facebook in de les. Een gemiste kans, vinden Jeugdwerknet vzw en Graffiti Jeugddienst. Ze roepen leraren op meer te experimenteren.

Jeugdwerknet, Graffiti Jeugddienst en de onderzoeksgroep MICT van Universiteit Gent bevroegen 286 kinderen (9-12 jaar) en 1495 jongeren (12-18 jaar) over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover media. Dit zijn de meest opvallende conclusies.

Meer dan de helft van de Vlaamse jongeren heeft een YouTube-account, 80 procent logt dagelijks in op Facebook en 62 procent sms’t wekelijks over huiswerk. Toch kreeg slechts een op tien leerlingen het afgelopen jaar les van een leraar die YouTube, Twitter of Facebook in de les gebruikt. Thema’s als veiligheid en privacy online komen zowel in de klas als thuis weinig aan bod, terwijl jongeren er wel wakker van liggen.
81 procent van de bevraagde jongeren heeft een smartphone die online kan. Maar slechts 33 procent gebruikte de afgelopen maand ook effectief mobiel internet. De meest aangehaalde redenen om niet mobiel online te gaan zijn ‘niet handig’, ‘te traag’ en vooral: ‘te duur’. Als jongeren mobiel online gaan, is dat bijna altijd via het gratis wifi-netwerk thuis, een (onbeveiligd) netwerk elders of met gratis internetsessies.
Jongeren spelen graag en veel, zowel online als offline. 85 procent van de jongeren heeft een gameconsole in huis. Websites als spele.be, funnygames.be en spelletjes.be zijn zowel bij kinderen als jongeren populair. Toch bannen scholen en jeugdverenigingen vaak gsm’s en internet in hun werking. Sociale netwerken en games gebruiken kan echter ongeziene mogelijkheden opleveren, mits er duidelijke afspraken zijn tussen jongeren en hun begeleiders.

Daarom roepen Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst leraren en jeugdwerkers op om een meer open houding aan te nemen en te durven experimenteren met nieuwe media. “Een YouTube-filmpje maken in plaats van een klassieke spreekbeurt uit het hoofd leren, is niet alleen leerrijk maar ook gewoon fun om te doen”, stelt Kristof D’hanens van Jeugdwerknet vzw. “En een jeugdhuis dat gratis wifi aanbiedt, betekent een wereld van verschil voor jongeren.”

Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst stellen de onderzoeksresultaten vandaag voor tijdens de studiedag Apestaartjaren 4 in de Gentse Vooruit. Volg het gebeuren op Facebook en Twitter (via #ASJ4).

Bron: http://www.klasse.be/leraren/27401/...t-nieuwe-media/

Mening:
Ik ben ook van mening dat de nieuwe media geïntegreerd moeten worden in het onderwijs. Toch zeker dat leerkrachten zich moeten openstellen voor deze zaken. Wel ben ik er van overtuigd dat het geen gemakkelijke zaak zal zijn. Als leerkracht ga je duidelijke afspraken moeten maken betreffende het gebruik van deze media in de les.

Het voorstel dat in dit artikel gedaan wordt om aan de hand van een YouTube-filmpje een presentatie te maken in plaats van de klassieke manier. Ik vind dit een goed idee, maar op een voorwaarde dat de klassieke manier niet over boord wordt gegooid. De klassieke manier heeft ook zijn voordelen. Het maakt de leerlingen mondig en zorgt er voor dat ze voor een groep kunnen spreken.

Ik kan dus voor mezelf besluiten dat er een evenwicht moet bestaan tussen de klassieke manier van onderwijzen en het gebruik van nieuwe media. Ik ben er van overtuigd dat deze manier van werken pas na lange tijd geïntegreerd zal zijn in het onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2012, 10:33
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik vind dit een goed initiatief om de nieuwe media te verwerken in de les. Wel vind ik dat men hier mee moet opletten. Het moet nog wel echt om de les draaien en niet om de media zelf. Leerlingen weten genoeg over deze media en hoeven hier geen inhoudelijke les rond te krijgen. Ook mag men het schoolbord niet uit het oog verliezen. Als stagiaire vind ik dat je in de oefenschool zo vaak met powerpoint bijvoorbeeld moet werken dat je het schoolbord uit het oog verliest. Daarna kom je terecht in een school waar er geen of amper computers en beamers ter beschikking zijn met als gevolg je terug het schoolbord moet gebruiken. Ik vond dit in het begin een hele opgave omdat ik dit nog nooit had moeten doen. Ik hoop dus dat dit ook niet met de nieuwe media gebeurd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2012, 10:52
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Het gebruik van nieuwe media in de klas vind ik een goede zaak. De leerlingen vinden dit interessant waardoor de betrokkenheid zeker zal stijgen. Toch denk ik ook dat er verschillende nadelen aan verbonden zijn. Op nieuwe media kan je niet altijd rekenen. Zo kan bijvoorbeeld de server van de school plat liggen of kan het zijn dat in een bepaalde klas de beamer of het geluid niet meer werkt. Daarom denk ik dat het bij deze lessen noodzakelijk is om een plan b op zak te hebben. Ook wanneer leerlingen zich niet aan de afspraken houden kan je dat plan b gebruiken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.