actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2010, 09:56
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Steeds meer Belgen naar huisarts met psychologische problemen.

Steeds meer Belgen naar huisarts met psychologische problemen.

Bijna 1 op de 5 Belgen (18%) zoekt professionele hulp bij psychologische of emotionele problemen. Dat zijn er de helft meer dan 4 jaar geleden. Het Europese gemiddelde ligt op 15 procent. Opmerkelijk: 4 jaar geleden lag het Belgische cijfer net onder het gemiddelde in Europa. De Belgen trekken met hun problemen vooral naar de huisarts. Negen procent gebruikte de voorbije twaalf maanden antidepressiva. Ondanks deze cijfers zegt 71 procent van de Belgen ‘gelukkig’ te zijn, tegenover 61 procent in de rest van Europa.

Bron: Het Laatste Nieuws dinsdag 12 oktober 2010
http://www.hln.be/

Mening: Ik vind dit verontrustend. Op 4 jaar tijd gaan er veel meer landgenoten naar de huisarts met hun psychologische of emotionele problemen. Ondanks het feit dat dit een heel kort artikel is, is het wel overduidelijk dat er iets mis is met de gezondheidstoestand van de Belgen. Ik vind het dan ook spijtig dat er niet meer aandacht aan besteed wordt.
Welke zijn de oorzaken van deze problemen? Welke leeftijdscategorieën worden het meest getroffen? Is het de werkdruk? De economische crisis? Liggen relationele problemen aan de basis hiervan?
Wat dan gezegd over de jongeren: 4 op 5 gaat niet graag meer naar school.
Beginnen daar al de problemen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 16:21
vie vie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 12
Ik ben volledig akkoord met Ilse, maar ik denk dat de oorzaak voor een deel ligt bij de opvoeding van kinderen tegenwoordig. Heel veel kinderen krijgen alles van thuis en moeten hiervoor niet werken. Hierdoor zakt het doorzettingsvermogen van de kinderen. Als je alles zomaar krijgt en hiervoor niet moet werken, valt het des te meer tegen als het niet van een leie dakje loopt. Daarom hebben, volgens mij, mensen zoveel psychologische of emotionele problemen.

Ook de druk van onze maatschappij kan een oorzaak zijn. We leven in een maatschappij waar steeds een bepaald doel moet gehaald worden. Is dit zo niet dan heb je gefaald.

We moeten misschien wat meer de oorzaak bij ons zelf zoeken en doorzetten dan meteen naar de dokter te gaan om pillen te gaan halen waardoor je je beter gaat voelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2010, 16:47
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Ik denk dat deze problemen altijd aanwezig zijn geweest maar dat er nu gewoon veel meer aandacht aan wordt besteed. Het valt nu gewoon harder op. Dit komt omdat de meeste mensen al voor een kleinigheid naar de dokter gaan. Vroeger werd er over emotionele pijn weinig gesproken. En als ze er wel over spraken dat was dit in intiem gezelschap, zoals vrienden of familie. Dit kwam omdat de mensen daar "geen behoefte" aan hadden. Hiermee bedoel ik dat mensen moesten werken om iets te hebben. Tegenwoordig krijgen ze alles van thuis uit. Ik zeg niet dat dat slecht is maar het maakt de mens weker.
Een zeer grote invloed zijn al die ziekenhuis series op tv. Hierdoor denken de mensen dat ze een of ander onuitspreekbaar ziekte hebben terwijl ze gewoon verkouden zijn . Dit is een klein voorbeeld maar toch denk ik dat het een mooi beeld geeft over hoe de maatschappij ons beïnvloed. Over het algemeen denk ik dat de mens mentaal aan het afzwakken is. Misschien heel hard maar toch denk ik dat er waarheid in zit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.