actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 20:23
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Vlaanderen noteert 8,8 procent meer werklozen in oktober

Vlaanderen telt eind oktober 229.127 niet-werkende werkzoekenden. Dat zijn er 18.621 of 8,8% meer dan vorig jaar, blijkt uit een rapport van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB).

De VDAB noteert in vergelijking met oktober vorig jaar in de eerste plaats een forse toename van de werkloosheid bij de hooggeschoolden (+15,9%).

De laaggeschoolde geregistreerde werklozen stemmen overeen met 45,3% van het totaal aantal Vlaamse werkzoekenden, maar op jaarbasis neemt de laaggeschoolde werkloosheid wel 'slechts' met 3,4% toe. Bij de middengeschoolden bedraagt de toename op jaarbasis 12,8%.

De VDAB merkt op dat Vlaanderen op dit moment - in tegenstelling tot het vorige decennium - meer mannelijke (122.394) dan vrouwelijke werkzoekenden (106.733) telt, waardoor 53,4% van de werklozen in Vlaanderen mannen zijn. Dat zou te maken hebben met het aanzienlijk banenverlies in de industriële sector, die vooral mannen tewerkstelt.

Nog opmerkelijk is dat de jeugdwerkloosheid onder jongeren tussen 18 tot 20 jaar daalt met 6,4%, terwijl die onder de 20 tot 25 -jarigen stijgt met 11%. In de middenleeftijdsgroep is er een toename met 10,6%, onder de 50-plussers stijgt de werkloosheid in oktober met 8,7% in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

58,4% van de Vlaamse werkzoekenden zat in oktober minder dan één jaar zonder werk, 17,4% van hen is tussen de één en twee jaar op zoek naar werk, en 24,2% blijkt al langer dan twee jaar werkzoekend.

Wat de provincies betreft, noteert Vlaams-Brabant (+10,5%) de grootste toename van werkzoekende werklozen. In Antwerpen (+7,3%) was de toename het kleinst.De VDAB noteert in vergelijking met oktober vorig jaar in de eerste plaats een forse toename van de werkloosheid bij de hooggeschoolden (+15,9%).

De laaggeschoolde geregistreerde werklozen stemmen overeen met 45,3% van het totaal aantal Vlaamse werkzoekenden, maar op jaarbasis neemt de laaggeschoolde werkloosheid wel 'slechts' met 3,4% toe. Bij de middengeschoolden bedraagt de toename op jaarbasis 12,8%.

De VDAB merkt op dat Vlaanderen op dit moment - in tegenstelling tot het vorige decennium - meer mannelijke (122.394) dan vrouwelijke werkzoekenden (106.733) telt, waardoor 53,4% van de werklozen in Vlaanderen mannen zijn. Dat zou te maken hebben met het aanzienlijk banenverlies in de industriële sector, die vooral mannen tewerkstelt.

Nog opmerkelijk is dat de jeugdwerkloosheid onder jongeren tussen 18 tot 20 jaar daalt met 6,4%, terwijl die onder de 20 tot 25 -jarigen stijgt met 11%. In de middenleeftijdsgroep is er een toename met 10,6%, onder de 50-plussers stijgt de werkloosheid in oktober met 8,7% in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

58,4% van de Vlaamse werkzoekenden zat in oktober minder dan één jaar zonder werk, 17,4% van hen is tussen de één en twee jaar op zoek naar werk, en 24,2% blijkt al langer dan twee jaar werkzoekend.

Wat de provincies betreft, noteert Vlaams-Brabant (+10,5%) de grootste toename van werkzoekende werklozen. In Antwerpen (+7,3%) was de toename het kleinst.

Bron: http://trends.knack.be/economie/nie...00442258024.htm
Datum: 5/11/2013

Mening:
Deze soort artikels blijven me steeds verbazen. Vaak hoor je dat er een te kort is aan een bepaald beroep. Ik probeer zelf op zoek te gaan naar een oorzaak waarom er zoveel werklozen zijn. Komt het door de crisis? Ik denk dat er veel werklozen zijn die liever lui zijn dan moe. Hiermee bedoel ik dat ze niet genoeg moeite doen om een job te zoeken. Moeten we de werkloosheidsuitkering minder maken misschien, zodat ze sneller op zoek gaan naar een nieuwe job? Dit zou dan weer niet eerlijk zijn voor de werknemers die in de winter niet kunnen werken om wille van weersomstandigheden. Af en toe hoor ik van werklozen dat ze niks anders willen doen qua job. In tussentijd willen ze niet ergens anders gaan werken om geld te verdienen. Ze vinden dat ze recht hebben op de job waarvoor ze gestudeerd hebben. Daar hebben ze absoluut gelijk in, dat geef ik toe, maar als er een werktekort is voor het beroep dan vind ik dat ze een tussentijdse job MOETEN doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.