actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 10:31
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Huisdokter vrijgepleit van vijfvoudige moord

Huisdokter vrijgepleit van vijfvoudige moord

www.destandaard.be

OOSTENDE - Een Oostendse huisarts is door de raadkamer van Brugge vrijgesteld van vervolging. Hij was verdacht van vijfvoudige moord door onterechte euthanasie. Dat schrijft de krant De Morgen.
De bal ging aan het rollen begin juli 2005. Op dat moment diende de vzw Sint-Monica, die onder meer twee rust- en verzorgingstehuizen in Oostende beheert, een klacht in tegen huisarts B.D.W. De dokter had in de periode 2000-2005 vijf hoogbejaarde, dementerende patiënten een dosis morfine toegediend. Niet met het oog om ze te doden - daarvoor was de dosis te klein - maar wel om hun lijden te verzachten.

Omdat de vijf allemaal kort na toediening van de morfine stierven, besloot de vzw een klacht in te dienen wegens onwettelijke euthanasie, in de praktijk vijfvoudige moord. De man vloog voor drie dagen de cel in en het parket opende een onderzoek. Nadat hij drie jaar in het ongewisse gelaten was of hij al dan niet naar assisen zou moeten, werd hij nu vrijgesproken.

Opvallend is dat de familieleden van de overledenen achter de dokter bleven staan: zij wisten dat de dood naderde en waren ervan op de hoogte dat het toedienen van morfine het proces kon versnellen. De zaak is volgens experts een belangrijk precedent omdat ze aantoont dat artsen recht in hun schoenen staan als ze pijnbestrijding toedienen aan terminale patiënten, zelfs al kan die tussenkomst de levensduur verkorten.

Mijn mening:

Dit is pure boecht! De titel schreeuwt 'sensatie' terwijl er dit terwijl er zelfs helemaal niets is gebeurd. Ik zou meer in dit artikel hebben gelezen over de feiten en wetten rond euthanasie. Ik vind ook dat de dokter in kwestie hier zonder reden is beschimd! Een dokter behandelt zoveel patiënten. Wanneer vijf mensen daarvan sterven kort na het toedienen van morfine gaat men onmiddellijk een man beschuldigen, zonder eerst degelijk bewijs te zoeken. Plus.. Men dient ook geen morfine toe wanneer er geen sprake is van een 'defect van het lichaam'. Het is algemeen gekend dat een overdosis morfine kan leiden tot de dood, maar vooraleer we iemand van doodslag gaan beschuldigen, moeten we eerst goed nagaan wat er juist gebeurd is. Hier bleek dat de hoeveelheid morfine die werd toegedient niet dodelijk was en men onterecht een man heeft beschuldigt van moord. Zonder enige reden is zijn eerbaarheid aangetast.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 14:33
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
Volgens mij zit hier meer achter dan pure boecht, want hieruit blijkt weer dat het debat over euthanasie nog lang niet voorbij is. Was dit onwettige euthanasie of niet? Alhoewel niet alle criteria voor euthanasie vervuld waren, bleek hier de enige menswaardige behandeling morfine toedienen. Dit leidde helaas tot de dood van 5 van de patiënten van de dokter. De vzw Sint-Monica kon niet anders dan klacht indienen omdat de reeks overlijdens toch wel opvallend was. Dit is een spijtige zaak, waarin iedereen zijn plicht heeft gedaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2009, 19:35
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik ben het eens met Jasper. Hier zit een grotere boodschap achter en is dus geen boecht. Ik heb een artikel gevonden die dit verklaard:

Volgens de raadkamer had de dokter immers niet de intentie om euthanasie te plegen. "De basis is dat de huisarts aan pijnbestrijding heeft gedaan. Die pijnbestrijding kan in een aantal gevallen levensverkortend werken, maar de unieke bedoeling van de huisarts is geweest om het lijden van de patiënten te verlichten", zegt de advocaat van de dokter Thierry Vansweefelt.

"Deze uitspraak is zeer belangrijk voor de hele medische sector en in het bijzonder voor de palliatieve sector. Die ziet daarin dat ze volledig wettelijk bezig is en dat er helemaal geen sprake is van euthanasie. Hopelijk zal het aantal klachten nu verminderen", zegt Vansweefelt nog.
(http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...kter_euthanasie)

Vooral de laatste alinea maakt duidelijk dat dit niet over boecht gaat. Naast de belangrijke boodschap denk ik ook dat het debat over euthanasie weer opgelaaid kan worden. Hoewel er al een wetgeving rond bestaat, leeft het taboe nog steeds onder velen. Vooral onder de leeftijdsgroep die voor de keuze komt te staan om gebruik te maken van euthanasie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th December 2009, 15:09
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Ik blijf er bij dat ik dit boecht vind.
Er zit misschien een verscholen boodschap achter over het debat rond euthanasie, maar dat is zeker en vast niet de reden waarom men dit artikel uitgeeft. Kijk maar eens naar de titel. Die slaagt volgens mij op pure senatie.
En of er reden was tot onderzoek, daar ben ik het ook niet zo zeker van. Het ging om oudere mensen, die al pijn hadden. Dit wijst op het feit dat er iets mis is éh. Morfine wordt in zulke gevallen trouwens zeer vaak gebruikt. Er stond duidelijk in het artikel dat de dosis morfine niet hoog genoeg was om dodelijk te zijn.
Ook denk ik dat een debat zoals dat rond euthanasie nooit beëindigt zal worden. Het gaat hier om een ethische kwestie en daar zal men nooit een waterdichte oplossing voor vinden. Men kan enkel streven naar een zo goed mogelijke oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.