actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2011, 08:15
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Gezin heeft 2.620 euro per maand nodig om te (over)leven

Vorige maand daalde het budget dat een gemiddeld huishouden elke week opnieuw nodig heeft om rond te komen een fractie. Maar de vreugde was van korte duur: deze maand is er alweer een stijging. Als we de voorbije vijf jaar in ogenschouw nemen, is het leven alleen maar duurder geworden.
Elke maand berekent consumentenorganisatie OIVO de waarde van de zogenoemde 'gezinskorf', een winkelkarretje van 104 doordeweekse producten (van voeding over drank en tabak tot communicatie en vervoer) die een gemiddeld gezin - vader, moeder en één kind - wekelijks koopt. Begin oktober bedroeg die gezinskorf 604,59 euro. Anders gezegd: een gezin heeft tegenwoordig 2.619,89 euro per maand nodig om rond te komen.

Elektronica wordt goedkoper

Begin september bleek de prijs van de gezinskorf voor het eerst sinds lang een fractie goedkoper, maar de voorbije maand kwam er alweer 1,5 euro bij. 'De kosten voor een gemiddeld gezin blijven inderdaad stijgen. In september werden vooral flink wat groenten en fruit duurder waarvan het seizoen ten einde loopt. Ook citytrips kosten vandaag meer dan een maand terug. En die prijsstijging wordt helaas niet gecompenseerd door prijsdalingen van seizoensproducten als peren of kolen, of van vakantieverblijven. Het leven blijft dus duurder worden voor de consument', zegt OIVO-woordvoerder Jelle Vancoppenolle.

In de marge van deze maandelijkse publicatie ging de consumentenorganisatie op zoek naar de tien producten die de voorbije vijf jaar het snelst in prijs zijn gestegen en gedaald (want zo zijn er ook, voor alle duidelijkheid). Daaruit blijkt dat goud en aluminiumfolie in vijf jaar tijd liefst tweemaal zo duur zijn geworden als gevolg van de stijgende grondstoffenprijzen. Anderzijds werden vooral elektronica, televisietoestellen en computers op kop, tot de helft goedkoper. 'Een typisch fenomeen in die sector, want wanneer nieuwe technologieën op de markt komen, zorgt dat automatisch voor een prijsdaling van de oude toestellen die nog een tijdje in omloop zijn', klinkt het bij het OIVO

Bron: De Standaard
Eigen mening:
Ik schrok toch wel even toen ik het bedrag hoorde. 2620 euro per gezin per maand?! De berekening is gemaakt voor een gezin met maar één kind. Wij zijn thuis met drie kinderen, dus het bedrag zal nog wel een stukje hoger liggen bij ons. Als je ouders niet allebei (kunnen) gaan werken, dan kan ik geloven dat het niet altijd gemakkelijk is. Met één inkomen lijkt het me verschrikkelijk moeilijk om alles te betalen. De dag van vandaag zijn de meeste zaken vrij duur geworden. Het is dus wel nodig om bewust met je geld om te gaan en om dus prijsbewust aankopen te doen. Als je zaken koopt 'omdat anderen het ook hebben,' dan vrees ik dat je niet zo goed bezig bent. Ik denk dan bijvoorbeeld aan per se de nieuwste gsm e.d. te willen/moeten hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2011, 11:31
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Wat een bedrag!!!!
Als ik dergelijke cijfers zie, begin ik zelf schrik te krijgen. We leven nu in 2011 maar wat gaat er gebeuren als wij zelf op de markt komen en wij zelf onze boterham moeten verdienen. Ik zie mezelf nog geen 2620 euro per maand verdienen. Als je al de rekeningen en meer moet betalen, kan je bijna niets meer overhouden om te sparen. Alle producten slagen maar op, maar uiteindelijk blijven de lonen constant. Ook heb ik al opgemerkt dat de prijzen niet omlaag gaan wanneer de grondstofprijzen dalen. Zo blijft alles inderdaad maar stijgen.
Ik stel hierbij de vraag: 'Waar gaat dit naartoe?'
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2011, 11:59
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Dit is inderdaad een bedrag waar je schrik van moet krijgen. Alles wordt steeds maar duurder en duurder, waardoor de generatie vandaag de dag de duppe ervan gaat zijn. Als de lonen nu ook stegen, dan was dit ter compensatie, maar dat is in onze maatschappij niet. Als je geen twee verdieners in het gezin hebt, zul je goed moeten uitkijken wat je allemaal koopt. Het is erg om te zeggen, maar ik heb medelijden met mensen die maar werken en werken om juist rond te komen. Anderzijds heb ik geen medelijden met mensen die de laatste nieuwe snufjes kopen om erbij te horen en klagen dat ze te weinig geld hebben om rond te komen. Dan ligt de oorzaak wel bij het gezin zelf.

Als ik kijk naar ons gezin, gezin van 5 personen, moeten wij maandelijks veel betalen aan rekeningen van de elektriciteit, water,... . Dit is maandelijks een heel bedrag. Voor ons is het een voordeel dat mijn beide ouders werken aan een goede loon. Maar toch, het leven is voor iedereen duur. Zoals Jolien al zei: Waar gaat dit naartoe?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2011, 23:16
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Ikzelf verschiet enorm van dit bedrag. 2.619,89 euro om te overleven voor moeder, vader en 1 kind? Zelf vind ik dit nog redelijk hoog liggen. Als je kijkt naar de bedragen van leefloon of werkloosheidsuitkering.
Een leefloon voor een persoon met een gezin ten laste bedraagt: 1006,78 euro. Werkloosheidsuitkering voor een gezinshoofd ligt ook maar rond de 1025,75 euro. Hiermee zouden 2 volwassenen en een kind moeten kunnen (over)leven. Deze bedragen liggen beduidend lager dan de 2.619,89 euro van het artikel.

Hierbij spreek ik het artikel dan ook tegen. Met 2.619,89 spreek je volgens mij niet meer van (over) leven maar gewoon van leven.
Zien wij mensen niet teveel secundaire behoefte als primaire behoefte?

Ik citeer: "Ook citytrips kosten vandaag meer dan een maand terug. En die prijsstijging wordt helaas niet gecompenseerd door prijsdalingen van seizoensproducten als peren of kolen, of van vakantieverblijven."
Dan vraag ik mij af sinds wanneer citytrips bijdrage tot het overleven van de mens?

Bronnen:
- http://www.aclvb.be/werknemers/soci...fonds/leefloon/
- http://vdab.be/campus/na_wachttijd.shtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.