actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2012, 16:07
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
"Niemand slaapt deze winter op straat in Brussel"

"Niemand slaapt deze winter op straat in Brussel"
Hoewel de opvangplaatsen stilaan vol beginnen te raken nu het buiten kouder wordt, zal niemand op straat moeten slapen in Brussel. Dat zegt Christophe Thielens, woordvoerder van daklozenopvang Samusocial. Ook het Brussels Gewest en de federale overheid willen een plaatstekort vermijden, al is er nog onduidelijkheid over wie nu precies voor plaatsen zal zorgen.
Al 705 plaatsen zijn bezet in de Brusselse opvangcentra, terwijl er in totaal slechts plaats was voor 700 daklozen. Dat aantal blijkt echter relatief, want er kunnen altijd mensen bij. "We weigeren niemand", zegt Thielens. "We naderen het maximum in de opvangcentra, maar we hebben met de federale overheid afgesproken dat niemand op straat zal slapen."

De opvangplaatsen voor daklozen vallen zowel onder de bevoegdheid van de federale overheid als van het Brussels Gewest. Brussel zorgt voor 400 plaatsen, de federale overheid stelt net zoals vorige winter 300 plaatsen ter beschikking in het RVA-gebouw op de Charleroise Steenweg.
810 plaatsen
Volgens Els Cleemput, woordvoerster van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block, zijn er zelfs meer dan 700 plaatsen. "De 700 gecreëerde plekken zijn bedoeld voor de winteropvang. Maar er zijn nog eens 110 plaatsen die Samusocial het hele jaar door voorziet. Dus in totaal kunnen 810 mensen een plek krijgen."

Er is een plan om in het RVA-gebouw nog eens 200 plaatsen bij te creëren, waardoor daar in uiterste nood 500 mensen zouden kunnen blijven. "Er is daar eventueel plaats voor meer dan 300 daklozen, maar de organisatie daarvan is de verantwoordelijkheid van het gewest", zegt Cleemput.

Miljoen euro
Brigitte Grouwels is bevoegd voor Bijstand aan personen in de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC). Zij organiseert elk jaar de winteropvang in Brussel. "De GGC geeft 1 miljoen euro aan opvang", zegt woordvoerder Philippe Vanstapel. "Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de Brusselse daklozen met de 400 plaatsen die wij creëerden. Als de plaatsen volzet zijn, moeten we naar oplossingen zoeken. Maar de federale overheid beloofde dat er in totaal 900 plaatsen zouden komen en dat niemand op straat zou moeten slapen."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...n-Brussel.dhtml

Eigen mening:
Als ze in deze doelstelling slagen, vind ik dat ze reeds veel bereikt hebben wat deze problematiek betreft. Jaarlijks zijn er zoveel mensen die geen onderdak vinden. Velen onder hen vinden het moeilijk om de stap te zetten naar hulp, om naar een opvangcentrum te stappen. Maar om daar dan nog eens afgewezen te worden omdat het reeds volzet is, is volgens mij een klap die bij vele recht in het aangezicht komt.
Dus de doelstelling en realisatie om deze winter niemand op straat te laten slapen vind ik zeer knap. Als ik dan het artikel las en de voorlopige plannen bekeek, denk ik wel dat er niemand op straat zal slapen in Brussel deze winter.
Hoewel we met de crisis van niets meer mogen verschieten natuurlijk !
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2012, 16:35
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik vind het een heel goede zaak dat men probeert te voorzien in opvangplaatsen om alle daklozen warme nachten te geven. Uiteindelijk zijn zij ook mensen die hier behoefte aan hebben en is het vreselijk om te moeten zien dat er mensen in deze koude weersomstandigheden de nacht op straat door te brengen. Ik hoop dat de regering er in slaagt om alle daklozen op te vangen want dit lijkt mij, ondanks hun ambitieuze plannen, toch niet zo evident.
Ik hoop dat de daklozen hun weg naar de opvangplaatsen vinden en dat ze niet afgewezen worden omdat er plaatsen te kort zijn. Het bereiken van deze doelstelling is een zeer mooie ambitie. Hopelijk is die ambitie ook haalbaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.