actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 21:37
robin.v*andenbosch robin.v*andenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: pulderbos
Posts: 22
Het pest-experiment: hoe zou jij reageren?

stel: je ziet op school hoe een leerling een andere telijf gaat en eist dat hij zijn taak maakt. Er wordt geslagen en gescholden. Hoe zou jij reageren?
In bovenstaand filmpje wordt het experiment gedaan met verborgen camera's. Wat opvalt, is dat heel wat jongeren de andere kant opkijken of het hazenpad kiezen. Pesten is niet enkel te wijten aan de pesters, maar ook aan zij die er niets tegen ondernemen.

Wat als er niemand tussenbeide zou komen als jij gepest wordt? Als je niets doet tegen onrechtvaardigheid, kies je de kant van de onderdrukker. Pesten begint en eindigt bij jezelf. Dat wordt duidelijk dankzij de enkelingen in de video die wel opkomen voor de gepeste leerling.

Eigen mening : Ik vind het heel erg wat ze in dit filmpje laten zien. Als er iemand gepest wordt dan doen de meeste mensen inderdaad niets uit vrees dat ze dan zelf ook gepest worden. Door dit artikel sta je ook stil bij jezelf hoe zou ik reageren? Als je niets doet dan ben je even goed in de fout. Dus ik hoop dat door dit artikel en het bijhorend filmpje iedereen is bij zichzelf stilstaat en nadenkt over wat hij of zij zou doen.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/...-reageren.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2013, 21:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Reactie op pesten

De mening van Robin kan ik zeker begrijpen. Wat ik wel vrees is dat het een beetje hooggegrepen is om te verlangen dat iedereen in te toekomst zal ingrijpen wanneer hij/zij ziet dat iemand gepest wordt. Als puntje bij paaltje komt is de mens een egoïstisch wezen. Als iemand gepest wordt vinden de meeste mensen dit wel erg voor deze persoon, maar ze zullen niets ondernemen. Deze reactie komt tot stand omdat de omstaanders zelf niet gepest willen worden. Ze willen de persoon wel helpen, maar enkel en alleen wanneer ze er achteraf zelf geen negatieve gevolgen van ondervinden. Het zijn ook steeds dezelfde mensen die gepest worden en dezelfde mensen die pesten. Pesters zijn doorgaans op zoek naar aandacht die ze thuis, op school,... niet vinden. Pesten wordt niet zomaar gedaan. Er is niemand die op een dag opstaat met de gedachte 'vanaf vandaag word ik een pester'. Volgens mij kan je best niets doen op het moment zelf, maar achteraf wel. Je zou kunnen vragen waarom deze persoon anderen pest. Hij/Zij moet daarom geen duidelijk antwoord geven, maar ze zullen op dat moment wel nadenken. Misschien werkt hij/zij wel frustraties uit. Het is belangrijk om met de pester te praten. Misschien wil de pester wel over iets praten, maar weet hij niet hoe of tegen wie. Het is verrassend hoe mensen kunnen reageren als er problemen zijn.

Aan de andere kant moet ook zeker aandacht gegeven worden aan diegene die gepest wordt. Meestal zijn dit kinderen/jongeren met een laag zelfbeeld. Stille personen met weinig zelfvertrouwen, deze personen zijn meestal het slachtoffer. Mensen halen deze leerlingen soms van de school af omdat ze gepest worden. Dit heeft echter geen enkel nut omdat die leerling waarschijnlijk opnieuw gepest zal worden. Het zou beter zijn om met deze leerling te praten en na te gaan waarom hij/zij zo stil is. Enkele werksessies rond zelfvertrouwen kunnen in dit geval wonderen doen. Pesten en gepest worden. Er zijn altijd twee partijen bij betrokken. Je kan niet zomaar één iemand de schuld geven. Er is altijd een reden waarom net die persoon een pester is en waarom net die andere persoon gepest wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2013, 22:25
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Sofie vat het heel goed samen.

Mensen maken nogal snel verwijten dat omstaanders niets ondernemen en gewoon de andere kant opkijken. Toch denk ik dat veel mensen die deze verwijten maken exact hetzelfde zouden reageren mocht ze zich in zulke situaties bevinden.

Het is altijd heel eenvoudig om anderen te beoordelen op hun gedrag als je zelf niet verwikkeld bent in de situatie.

Pesten vind ik wel een heel moeilijk iets en heeft inderdaad wel een psychologische oorsprong bij de pester zelf, maar het is een problematiek die heel moeilijk te bestrijden is. Als toekomstige leraren kunnen we wel ons best doen om steun te geven aan de leerling die steeds de dupe is en de pesters zo gepast mogelijk trachten te bestraffen.
Maar ik vrees dat wij als leraren bitter weinig kunnen doen aan de hiërarchie onder de leerlingen zelf, ze zullen misschien minder snel pesten voor de ogen van leerkrachten of andere getuigen maar ik vrees dat de pester nog steeds slachtoffers zal zoeken die volgens hem/haar laag staan in de sociale rangorde.
Daarbij aansluitend zijn dus mensen die het opnemen voor zij die gepest worden ook vaak een mogelijke prooi.

Ik zelf zie eigenlijk geen concrete oplossingen ervoor maar dat houdt natuurlijk niet in dat we ons moeten engageren om het pestgedrag zo miniem mogelijk te houden
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.