actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2015, 19:38
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Brouwerijsector en horeca maken einde aan "wurgcontracten"

Brouwerijsector en horeca maken einde aan "wurgcontracten"

De brouwers, horeca-federaties en de Federatie van Belgische drankenhandelaars hebben vandaag een gedragscode ondertekend die een eind moet maken aan de zogenoemde "wurgcontracten". De horecasector drong al lang aan op een versoepeling van de brouwerijcontracten. Horeca Vlaanderen, dat het akkoord mee ondertekende, reageert tevreden.
In veel van de huidige brouwerijcontracten staat dat de ondernemers enkel de bieren van de brouwerijen of drankenhandelaars mogen verdelen. Vaak is ook een minimaal af te nemen hoeveelheid vastgelegd. De verplichting strekt erg ver, want ook frisdranken, wijn, koekjes, detergent en zelfs toiletpapier moet bij de brouwer voor een vaste prijs worden gekocht.

Volgens de horecasector weegt dit op de winstgevendheid van de horecazaken. Op vraag van Horeca Vlaanderen werd de kwestie opgenomen in het federaal regeerakkoord. Op initiatief van de federaal minister van Economie Kris Peeters (CD&V) en zijn collega Willy Borsus (MR), bevoegd voor Zelfstandigen en KMO's, raakten alle partijen het eens over een gedragscode.

VRT
Daarin staat onder meer dat brouwerijen geen exclusiviteit meer kunnen eisen voor goederen die geen dranken zijn. Cafébazen zullen hun nevenproducten voortaan dus vrij kunnen kopen bij de goedkoopste leverancier. Ze zullen ook twee speciaalbieren op fles mogen kiezen, al geldt dat niet voor cafés die eigendom zijn van een brouwer of drankenhandelaar. De minimale afnameverplichtingen blijven bestaan, maar moeten uitgaan van een realistische benadering.

Er is ook overeengekomen dat de brouwerijsector verplicht een opleiding voor kandidaat-cafébazen moet financieren.

"Erfgoed koesteren"

Horeca Vlaanderen reageert tevreden. "De verwachtingen liggen erg hoog", zegt Danny Van Assche. "Het is de eerste keer dat de sector met de brouwers en drankenhandelaars dergelijk akkoord afsluit. De meest extreme uitwassen worden aangepakt. De ondernemer krijgt meer vrijheid, transparantie en rechtszekerheid."

Voor Jean-Louis Vanderperre van de Belgische brouwers gaat het om een historisch akkoord waardoor de horecasector in leven kan blijven. "De horecasector is essentieel voor de Belgische brouwers, want ze omvat 45 procent van de bierconsumptie in België. Het is een deel van ons sociaal en cultureel patrimonium. Men moet dat beschermen en koesteren."

Bron: De Redactie, 21 december 2015, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2529366

Mening: Persoonlijk vind ik dit als horecamedewerker zeker geen slechte zaak. Het feit dat veel cafés met deze verplichtingen tegenover een brouwer stonden, had zowel voor het café als voor de klanten nadelen. Het café zat met een vaste kost buiten de drank die vrij hoog lag (denk maar aan chips en het toiletpapier dat hierboven al vermeld stond). Dit wordt sowieso naar de klant doorgerekend. Langs de andere kant geeft de optie om twee speciaalbieren op fles te kunnen aanbieden die niet bij de desbetreffende brouwerij hoort ook een optie aan de cafés om te variëren, zich te kunnen onderscheiden maar ook vooral om te kunnen inspelen op de vraag van de klant. Ik denk dat heel veel cafés hiervan voordelen gaan ondervinden en dit is niet slecht in een tijd waarin het ene café na het andere de boeken moet neerleggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2015, 20:22
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Net zoals V*ronique vind ik het positief dat een horecazaak niet langer vast hangt aan één bepaalde drankenhandelaar. Het café kan op die manier gaan variëren in datgene wat hij aanbiedt aan de klant. Mijn mond viel open toen ik las dat cafébazen zelfs hun toiletpapier bij de brouwerij moesten kopen. Als klant merk je dat niet, maar ik kan begrijpen dat het zeer frustrerend is voor horecazaken om gebonden te zijn aan een drankenhandelaar. Ze kunnen nooit eens variëren in de bieren die ze aanbieden, want nee dat bier mag niet geserveerd worden omdat het de concurrentie is van de brouwerij. Daar komt nu verandering in! De bierdrinkers onder ons zullen blij zijn.
Cafés gaan zich kunnen onderscheiden van andere cafés, ze zullen hun eigen 'persoonlijkheid' in het café kunnen leggen en dat is positief vind ik. Ze leggen hun persoonlijkheid in de uitstraling van het café, maar als je grondiger gaat kijken, bieden alle cafés in een bepaalde buurt hetzelfde aan omdat ze bij dezelfde brouwerij en drankenhandelaar zijn aangesloten. Daarom vind ik het zo positief dat daar nu verandering in komt. Nu zal je misschien een ander café opteren omdat ze daar jouw lievelingsdrankje serveren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st December 2015, 23:11
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Het lijkt me redelijk onlogisch dat men geen keuze heeft uit een groter aanbod dan die van de brouwer waar men de drank aankoopt. Op de dag van vandaag moet het zeker mogelijk zijn om nieuwe streekbieren aan bod te kunnen brengen in verschillende horecazaken over heel België. Dan kan je misschien de vraag stellen of de uitbater van de horecazaak niet eerst beter moet nadenken voor hij een bepaald contract aangaat met een gekozen brouwer. In mijn familie wordt er ook bier gebrouwen en zij zouden ook niets liever hebben dan dat er een café of horecazaak zich komt aanbieden om hun bier te kunnen serveren in hun zaak. Dit geeft da kans om beginnende bierbrouwers in het daglicht te stellen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.