actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2014, 10:03
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Harde aanpak drugs werkt niet

Er is geen bewijs dat een strenge handhaving van de drugswetgeving leidt tot een verminderd gebruik. Dat blijkt uit een studie van de Britse overheid.

Het document beschrijft hoe de decriminalisering in Portugal gezorgd heeft voor minder gebruik en tegelijkertijd ook positieve gezondheidseffecten heeft gehad. Zo zijn er vandaag minder hiv-besmettingen.

Het luidt ook het einde in van een veertig jaar durend politiek discours, dat stelt dat alleen strengere straffen de maatschappelijke problemen veroorzaakt door drugs als cocaïne en heroïne zouden kunnen oplossen. De conservatieve minister van Binnenlandse Zaken, Theresa May, en de liberaal-democratische minister Norman Baker hebben de studie ondertekend.

Baker verklaart dat de internationale vergelijkingen hebben aangetoond dat "mensen in de gevangenis steken door de straffen te verzwaren niet zorgt voor minder drugsgebruikers."

Vooralsnog lijkt de Britse regering niet open te staan voor een decriminalisering van drugs. "Onze aanpak werkt en het gebruik van drugs is al sinds lang aan het dalen."

Bron: De Morgen, 31/10/2014
Eigen commentaar: Het betreft hier een reeds zeer klassieke discussie en de uitkomst van de studie geeft een resultaat weer dat ik verwacht had. Het kan misschien 'hippie-achtig' klinken om te ijveren voor een mildere wetgeving omtrent bijvoorbeeld softdrugs. Je kan je namelijk afvragen: Waar trekt men de grens? Maar het compleet verbieden van drugs werkt volgens mij niet. Als iemand drugs wil gebruiken, doet hij/zij het toch wel en dan lijkt het me beter dat dit via legale wegen gebeurt dan op een illegale manier.

Bij het legaliseren van softdrugs kan de overheid ook ingrijpen in de productie en handel ervan. Ik ben wel van oordeel dat er in de plaats van een verbod een aantal regels moeten afgesproken worden. Zo moet er onder andere een bepaalde leeftijdsgrens zijn en moeten jongeren zeer goed voorgelicht worden omtrent de gevaren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2014, 12:04
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
De titel komt niet overeen met wat in het artikel aanbod komt. Harde aanpak drugs werkt niet. Dat is niet bewezen! Ze zeggen gewoon dat er geen bewijs is dat een strenge handhaving van de drugswetgeving werkt. Het drugsgebruik is door de strenge wetgeving ook niet vermeerderd. Volgens mij wanneer we een decriminalisering van drugs gaan doorvoeren, zal het drugsgebruik alleen maar stijgen. Vele mensen worden door de zware straffen afgeschrikt om softdrugs te gaan gebruiken. Met een verbod wordt zeer duidelijk gemaakt dat het gebruik ongezonde is en maatschappelijke schade oplevert. Wanneer deze straffen wegvallen zendt de overheid een fout signaal uit naar de bevolking toe. Dat signaal moeten we net gaan vermijden door de zware straffen te behouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.