actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2016, 16:16
Ruben.P*eters Ruben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herentals
Posts: 52
“Als we samen met Vlaams Belang meerderheid kunnen halen, gaan we voor Vlaamse onafh


Zal N-VA samenwerken met Vlaams Belang om de Vlaamse onafhankelijkheid te eisen? Als het van N-VA-fractievoorzitter Peter De Roover afhangt, is dat alleszins niet uitgesloten, zo blijkt uit een debatavond van de Vlaamse Volksbeweging (VVB).


Tijdens het debat kwamen er een aantal vragen uit het publiek. Zo wilde iemand ook weten hoe de partij de onafhankelijkheid van Vlaanderen zou verwezenlijken. “Als N-VA morgen 40 procent zou halen, en het Vlaams Belang haalt 11 procent. Zal N-VA dan Vlaams Belang meenemen om de onafhankelijkheid te eisen?”, zo vroeg de moderator aan De Roover. Waarop De Roover antwoordde met “Ja, we zouden dat zelfs met de PS doen.”

De vraag was alleszins hypothetisch, want uit recente peilingen blijkt dat Vlaams Belang en N-VA samen zo’n 35 procent zouden halen, en dus geen meerderheid.

Toch is het antwoord van De Roover opmerkelijk. N-VA liet tot nu toe namelijk altijd in het midden of een regeringsdeelname met Vlaams Belang een optie was. Als N-VA zou samenwerken met Vlaams Belang om Vlaamse onafhankelijkheid te eisen, zou er een einde komen aan het cordon sanitaire dat samenwerking tussen Vlaamse partijen en het Vlaams Belang uitsluit. Dat ‘cordon’ werd 24 jaar geleden in het leven geroepen als reactie op de scherpe en racistische taal van het toenmalige Vlaams Blok.

N-VA sluit een eventuele samenwerking met Vlaams belang niet uit om zo Vlaamse onafhankelijk te bekomen. Dat is een primeur want coalities met Vlaams Belang zijn de laatste jaren nogal taboe. momenteel zouden beide partijen geen meerderheid behalen. Ik vindt dit toch een verrassend bericht. Ik heb de Vlaamse onafhankelijkheid altijd gezien als iets dat op termijn wel kan gebeuren maar nu komt de kans toch wel weer een stap dichter. Ik zou persoonlijk liever Belg blijven.
bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...ampaign=seeding

Laatst aangepast door Ruben.P*eters : 15th October 2016 om 19:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2016, 18:57
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Het CS is eigenlijk een valse beslissing van Groen geweest. Ik vind het laf. Waarom mag het VB geen mening hebben? Daar komt het in feite op neer. De PVDA+ mag wel gezellig haar gangen gaan, communistisch tot het bot maar goed. Ik ben zeker voor de splitsing van Vlaanderen en Wallonië omdat we nu verplicht met elkaar moeten samenwerken en dat lukt niet! We zijn zo verschillend. Dat zou hetzelfde zijn of iemand begint een relatie maar eigenlijk zijn de twee totaal niet geïnteresseerd in elkaar en ze beginnen elkaar in de weg te staan en zelfs tegen te werken. Wat gebeurt er dan? Men gaat uit elkaar (liefst als vrienden). Waarom kan België dat niet? In een confederalistische context zijn we vrij om te doen en te laten wat we willen in Vlaanderen en Wallonië moet zich niet meer druk maken over ons. We kunnen blijven samenwerken waar het nodig is en waar we elkaar kunnen vinden, maar het verplichte is eraf en dat is het belangrijke. Wallonië ziet het uiteraard niet zitten, want dan zien ze onze Vlaamse centen niet meer. Vlaams Belang kan een zeer goede bondgenoot zijn van de N-VA als het gaat over de splitsing. Op andere vlakken staan we dan weer zeer ver. In elk geval vind ik het belangrijk dat het CS sowieso wordt opgeheven, tenzij er ook een cordon komt voor de PVDA.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.