actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2016, 10:34
Dennis.B*roeckx Dennis.B*roeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 55
Francken: 'Kindhuwelijken in asielcentra wil ik niet gedogen'

Een vijftienjarig meisje uit Syrië is al een week in hongerstaking omdat ze afgezonderd is van haar achttienjarige echtgenoot. De twee mogen elkaar sinds begin maart alleen nog buiten het centrum zien. 'Kindhuwelijken gaan in tegen onze principes', zegt staatssecretaris Theo Francken (N-VA) in Het Laatste Nieuws.

Minstens 24 kindbruidjes verblijven op dit moment in de Belgische asielcentra. Het gaat om jonge meisjes, soms amper dertien jaar oud, die getrouwd zijn met een (veel) oudere man. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) staat toe dat zij elkaar geregeld zien, maar samenleven in het asielcentrum kan al sinds oktober 2015 niet meer.

'Ze mogen elkaar wel ontmoeten of met elkaar bellen', zegt Francken. 'Het zijn vrije burgers. Maar in de opvangcentra wil ik dit niet gedogen. Een kindhuwelijk gaat in tegen de principes van onze maatschappij.'

Een vijftienjarig kindbruidje is uit protest tegen de scheiding van haar achttienjarige echtgenoot intussen al een week in hongerstaking. 'Het houdt me ernstig bezig', zegt Francken. 'Ik wil niet dat haar iets overkomt. Haar medische controle dinsdag was goed. Maar ik wil niet meewerken aan kindhuwelijken.'

'We gaan maximaal op het meisje inpraten, en ook die jongen erbij betrekken, zodat ze hier mee stopt', voegde de staatssecretaris daaraan toe in De Ochtend op Radio 1.

En justitie?

Volgens het Syrische familierecht mogen meisjes vanaf hun dertiende levensjaar trouwen. In ons land moeten ze minstens 18 jaar zijn. De jeugdrechtbank kan die leeftijdsbeperking opheffen wanneer daar goede redenen voor zijn, maar eigenlijk is met een dertienjarige in het huwelijksbootje treden in België verboden.

Als een minderjarig meisje en haar volwassen echtgenoot al in het buitenland trouwden, 'dan geldt het Belgische recht in feite niet', zegt de FOD Justitie in Het Laatste Nieuws. 'Maar dan nog kan het Belgische gerecht altijd weigeren het huwelijk te erkennen omdat het in strijd is met de openbare orde.'

Er zijn wel enkele uitzonderingen. Als meisjes ouder zijn dan 16 jaar én een kindje hebben of verwachten, 'dan primeert het belang van het kind. Dat heeft het recht de vader te zien.'

Bron: www.standaard.be
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160401_02213615
01/04/2016 10:15

Mening: Ik ga akkoord met Theo Francken, kindhuwelijk kunnen we hier zeker niet goed keuren en nu dat ze hier leven zullen ze zich hier ook aan moeten aanpassen. Het is volgens mij een goede beslissing dat deze twee niet bij elkaar mogen wonen, zo worden ze behandeld als een gemiddeld tiener koppel. Als we ingeven in de hongerstaking van het meisje gaan meerdere voor hetzelfde vragen en laten we hun tegen onze waarden ingaan in ons eigen land en dat kunnen we niet toestaan. Natuurlijk hoop ik dat het meisje niet over komt en dat ze haar er kunnen uitpraten maar aan haar toegeven is geen optie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.