actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2011, 10:54
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Wie afkickt, krijgt lekkers

Wie afkickt, krijgt lekkers

NEGATIEVE URINETEST CANNABISVERSLAAFDEN BELOOND
donderdag 13 oktober 2011, 03u00

BRUSSEL - Het dagcentrum van De Sleutel in Mechelen experimenteert met een nieuwe behandelmethode waarbij jonge cannabisverslaafden worden beloond als ze niets gebruiken.

'Als ouders willen dat hun kind geen cannabis meer gebruikt, zeggen ze soms: als je stopt, dan beloof ik je dat je voor Kerstmis een brommer krijgt. Maar zo werkt het niet. Alleen als je de jongere in kwestie systematisch controleert en daar telkens een kleine beloning aan vasthangt, houd je hem bij de les en kun je resultaat boeken.'

Dat zegt Annemie Vrijders. Als arts in het dagcentrum van De Sleutel in Mechelen begeleidde ze een nieuwe soort van behandeling die in de wetenschappelijke literatuur bekendstaat als 'contingency management'. Het komt erop neer dat cliënten niet alleen een klassieke behandeling volgen, waarbij ze met een therapeut praten, maar ook een geldelijke beloning krijgen als ze van de drugs afblijven.

Het drugshulpcentrum De Kiem paste die tactiek de afgelopen jaren al toe bij cocaïneverslaafden. De conclusie luidde daar dat de cliënten drie keer meer kans hebben om van drugs af te blijven als ze geld krijgen (DS 19 april).
bron: De standaard

Mijn mening: Dat een beloning werkt voor het behalen van een goed rapport, daar kan ik nog inkomen maar om drugsverslaafden daarmee van de drugs te houden betwijfel ik toch sterk. Vooral door geldelijke beloningen uit te delen komen deze mensen zeker in de verleiding om nieuwe drugs aan te kopen op moeilijke momenten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2011, 11:19
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik denk wel dat dit op korte termijn een uitkomst kan bieden. Het is algemeen geweten dat straf en beloning zeer effectief werkt in het sturen van gedrag.

Het is echter de vraag of dit op lange termijn een goed idee is. Men kan namelijk niet blijven aankomen met geschenken en beloningen. De persoon in kwestie moet zelf tot het besef komen dat een leven zonder drugs veel waardevoller is dan een leven mét. Om tot dergelijk (volwassen) besef te komen, is volgens mij meer nodig dan beloningen en straffen.

Ook is deze aanpak sterk afhankelijk van de persoon waarmee je te maken hebt. Er is geen universele aanpak die voor alle gebruikers werkt.
Misschien is het dan aangewezen om een aangepast plan uit te dokteren in samenspraak met ouders/vrienden/... om de gebruiker te helpen in zijn proces.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.