actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2016, 23:10
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Honden en baasjes bestrijden met succes criminaliteit in Kortrijk

Honden en baasjes bestrijden met succes criminaliteit in Kortrijk


In Kortrijk worden honden en hun baasjes ingezet om de criminaliteit te bestrijden. En met resultaat, want het aantal woninginbraken is, onder meer dankzij de inzet van een netwerk met hondenbaasjes, in de eerste drie kwartalen met een derde teruggevallen in vergelijking met 2015.

Om de criminaliteit terug te dringen, werkt ook Kortrijk met buurtinformatienetwerken of zogenaamde BIN’s. In Kortrijk noemt dat SAVE (Samen Alert zijn Voor Elkaar). Eén van die netwerken is een netwerk met hondenbaasjes dat inmiddels al 100 deelnemers heeft. Kortrijk meent dat hondenbaasjes ideale buurtwakers zijn omdat ze heel vaak op pad zijn met hun trouwe viervoeter, van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat.

Concreet mogen de hondenbaasjes alle verdachte handelingen doorgeven die ze zien op hun tocht. Met die meldingen wordt aan de slag gegaan. Zo worden verdachte handelingen onder meer gecommuniceerd aan de buurt. De baasjes hebben ook een aparte leiband met het opschrift ‘Wij spitsen oren en ogen voor jouw veiligheid (101)’ zodat ze altijd herkenbaar zijn.

Vandalisme

Het netwerk met hondenbaasjes en andere SAVE-netwerken renderen want in de eerste drie kwartalen van het jaar waren er 180 woninginbraken. Dat zijn er 58 minder in vergelijking diezelfde periode het jaar voordien. Zo werd onder meer een minderjarige, die aan het verkennen was, opgepakt na een melding van een hondenbaasje. Ook verschillende vormen van vandalisme werden al gemeld.

Bron: De Standaard, 31/10/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161031_02549375

Eigen mening: Dit is de eerste keer dat ik er van hoor, maar ik vind het een geweldig project! Het heeft in mijn ogen enkel maar voordelen. De criminaliteit vermindert duidelijk, want dat is bewezen. Ook wordt vandalisme vaker gemeld. Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat de honden op een goede manier worden ingezet, ik kan geloven dat mensen nu meer met hun honden gaan wandelen omdat ze een soort van verantwoordelijkheid hebben gekregen, namelijk de buurt beschermen. Ik hoop dat dit project zich uitbreidt naar heel Vlaanderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.