actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2011, 18:24
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Abonnement De Lijn wordt duurder op 1 februari

5/12, 14:37

Dagpassen en abonnementen bij De Lijn worden op 1 februari 2012 duurder. Vooral gepensioneerden zullen dat voelen. Aan de prijs van een biljet, een sms-ticket of een meerdagenpas verandert daarentegen niets.

Een Buzzy Pazz (jongerenabonnement voor -25 jaar) voor een jaar kost voortaan 178 euro, dat is 10 euro meer dan vandaag. Voor een Omnipas (25-64 jaar) wordt dat 232 euro in plaats van 219 euro. De Omnipas 60+, die nu 190 euro kost, verdwijnt en gaat op in de Omnipas.

Voor sociale abonnementen Omnio-WIGW en VG (Vervoersgarantie) betaalt de reiziger 2 euro meer.

De dagpas, die recht geeft op een hele dag trammen of bussen, kost voortaan 7 euro bij aankoop op de bus of te tram. Nu is dat nog 6 euro. Bij een aankoop in voorverkoop blijft het tarief 5 euro.

Bron: http://www.vandaag.be/economie/8510...1-februari.html

Eigen mening:
Waarom doet De Lijn dit? Ik vind persoonlijk dat een Buzzy Pazz al genoeg kost. Jongeren kopen dit grotendeels om zo naar school te gaan. Het geld dat je daarvoor moet betalen is een groot bedrag bijvoorbeeld inschrijvingsgeld, boeken, uitstappen,... Door de bus nog duurder te maken is dit weeral een extra kost erbij. Mensen kopen een Buzzy Pazz of Omnipas om voordeliger te reizen in plaats van elke dag een ticket te kopen. Een rit met de trein is veel goedkoper dan met de bus. Mensen die op pensioen zijn, zijn vaak verplicht om zich met de bus te verplaatsen. Overal krijgen zij een korting zoals in de bioscoop, trein, De Lijn tot nu toe,... Zij krijgen een pensioen, maar dit bedrag is minder dan een normaal inkomen. Er zijn veel gezinnen waarvan twee kinderen of meer personen een Buzzy Pazz, Omnipas,... kopen, dus zij moeten nog meer investeren dan een gezin met één kind. Ik vind dat De Lijn toch al een mooi geldbedrag had voor een ticket, dus snap ik niet waarom zij dit duurder gaan maken. Bijvoorbeeld: Ik woon in Nijlen en als ik naar Lier ga, neem ik altijd de trein omdat dit 3,20 euro kost heen en terug. Als ik met De Lijn zou gaan, dan moet ik 5,40 euro betalen heen en terug. Voor een kleine afstand is hier toch al een verschil van 2,20 euro.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2011, 09:53
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik snap de opmerking van Julie. Je met het openbaar vervoer verplaatsen is de laatste tijd echt geen pretje meer. De bussen rijden niet stipt genoeg en zijn vaak van slecht kwaliteit als je deze vergelijkt met de bussen in de grootsteden. Bovendien is je betaalbewijs zeer duur. Toch vind ik dat we eerst moeten nadenken voor we kritiek geven op de stijgende prijs. De brandstof- en benzineprijs is de laatste maanden enorm gestegen. De bussen laten uitrijden kost bij gevolg dus ook een pak meer dan een jaar geleden. Bovendien vind ik dat de Lijn nog wel rekening heeft gehouden met de reiziger door vooral de abonnementen op te slagen. Enkel de Omnipas wordt een pak duurder, maar is volgens mij nog steeds voordelig voor de regelmatige reiziger. Ik ontken niet dat het voor vele gezinnen een grote hap uit hun budget zal zijn. Ik wou met deze post enkel en alleen duidelijk maken dat we de situatie ook eens uit een ander perspectief moeten bekijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.