actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2011, 08:38
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Softenon-slachtoffers vinden geen gehoor bij Belgische staat

Meer dan 20 personen die misvormde armen of handen hebben omdat hun moeder begin de jaren 60 tijdens de zwangerschap het geneesmiddel Softenon heeft ingenomen tegen ochtendmisselijkheid, daagden gisteren op in de rechtbank. Ze hopen dat die bevestigt dat hun lijdensweg voorkomen had kunnen worden door het geneesmiddel tijdig te verbieden. Yves Barbieux



'De overheid is in de fout gegaan door gebrek aan voorzorg. De wetenschap vermoedde al begin de jaren 60 dat het hoofdbestanddeel van Softenon verantwoordelijk kon zijn voor misvormingen bij boorlingen. Toch duurde het nog vier jaar vooraleer de allereerste officiële alarmsignalen in ons land ertoe geleid hebben dat Softenon uit de handel genomen werd. Maar intussen had niemand de vrouwen die Softenon namen verwittigd over de mogelijke gevolgen. En die gevolgen zijn dramatisch', pleitte meester Jean-Paul Tieleman gisteren voor 21 slachoffers.

Kluitje in het riet

'Uiteraard stuit het ons tegen de borst wanneer de Belgische staat pleit dat het niet bewezen is dat onze handicap toegeschreven moet worden aan het slikken van Softenon door onze mama terwijl zij van ons zwanger was', reageert Brigitte Condotta (49).

'De staat vraagt ons bovendien om aan te tonen dat wij het slachtoffer zijn van geneesmiddelen die 50 jaar geleden in ons land zijn besteld en gebruikt. Toen was Softenon verkrijgbaar zonder voorschrift. Het kreeg groen licht voor bestrijding van infecties zonder neveneffecten. Wij menen dat de staat vroeg genoeg wist dat Softenon gevaarlijk kon zijn, maar de overheid heeft niets ondernomen om het gevaar in te dijken. Dat de overheid ons nu met een kluitje in het riet wil sturen, is heel pijnlijk'.

Brigitte heeft op zolder het doosje Softenon teruggevonden waarvan haar moeder 50 jaar geleden één pil heeft geslikt. 'Haar dokter is toen toegesneld om haar te vertellen dat zij die pillen maar beter kon laten. Maar blijkbaar was het al te laat. Mijn handicap heeft mij mijn job gekost. Ik ben nu een beetje bang omdat mijn dochter een vriend heeft en ik haar weldra zal moeten missen. Zij was een ankerpunt om door te bijten. Maar ik zal doorbijten.'

Jean-Michel Parmentier is ook verontwaardigd. 'Lichamelijk ga ik er op achteruit en over enkele jaren zal ik mijn dochter wellicht moeten vragen om financieel bij te springen voor mijn verzorging. En dan moeten we bewijzen dat we slachtoffer zijn?'

'Minister Onkelinx heeft toegegeven dat de overheid gefaald heeft. Zij heeft voorgesteld om een fonds op te richten voor de vergoeding van de slachtoffers van Softenon, ten bedrage van 5 miljoen euro. Dat is toch schuld bekennen, dacht ik. Maar omdat de regering er plots eentje is van lopende zaken, moeten wij weer wachten. Wij zijn al 50 jaar gehandicapt. Hoeveel langer moeten wij wachten op gerechtigheid?'

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=G5P3H93O5

Eigen mening:
Ik begrijp niet dat het 4 jaar heeft moeten duren voor het product uit de rekken werd gehaald. Het is ongetwijfelt zeer moeilijk om een geneesmiddel 100% veilig te verklaren, maar er zijn zo veel middelen die je niet mag innemen als je zwanger bent, dus zou ik denken dat wat je wél mag innemen dan ook echt veilig is. Zeker omdat het speciaal ontwikkeld werd voor zwangere vrouwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.