actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 07:50
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Vier keer meer snelheidovertredingen in Vlaanderen dan in Wallonië

Vier keer meer snelheidsovertredingen in Vlaanderen dan in Wallonië

In Vlaanderen worden vier keer meer snelheidsovertredingen vastgesteld dan in Wallonië. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen woensdag op basis van het antwoord van minister van Justitie Annemie Turtelboom op een vraag van Vlaams Belang-senator Anke Van dermeersch.

In 2010 (het laatste jaar waarvoor de cijfers volledig zijn) werden voor heel België 2.796.270 snelheidsovertredingen vastgesteld en beboet door middel van onmiddellijke inning. Voor Vlaanderen gaat het om 2.137.249 snelheidsovertredingen, voor Wallonië om 551.222. De ruim 100.000 overige snelheidsovertredingen waren voor rekening van Brussel.

De cijfers moeten wel enigszins gerelativeerd worden, omdat er in 2010 ook bijna eens zoveel Vlamingen dan Walen waren. Wanneer men daar rekening mee houdt, dan blijft het zo dat er in Vlaanderen ruim 65 pct meer snelheidsovertredingen worden vastgesteld en beboet.

Flitspalen

De meest voor de hand liggende verklaring is dat er in Vlaanderen beduidend meer onbemande flitspalen staan en dat Vlamingen daardoor ook sneller gesnapt worden. Maar hoewel de Vlamingen verantwoordelijk zijn voor 76,43 pct van de inbreuken, draaien ze slechts voor 71,41 pct van de boetes op.

Dat betekent dat de boetes in Wallonië gemiddeld gesproken iets hoger liggen. De voor de hand liggende verklaring hiervoor is dat het verkeer op de Waalse autowegen minder druk is, dat dit uitnodigt tot sneller rijden en dat dit bij vaststelling van overtreding leidt tot een hogere boete.

Bron: http://destandaard.be/artikel/detai...DMF20120509_013

Eigen mening:
In het artikel wordt de titel al heel wat meer genuanceerd. We moeten de cijfers veel meer in hun context plaatsen en op die manier merken we dat de het normaal is dat cijfers in Vlaanderen zoveel hoger liggen dan die in Wallonië.
Ik vind persoonlijk dus de titel van dit artikel verkeerd gekozen omdat het eigenlijk onmiddellijk voor een shockeffect zorgt, terwijl dit helemaal niet nodig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2012, 09:00
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Tja, shockeffect dient nu eenmaal om lezers te lokken.
Hoe dan ook vind ik deze cijfers zéér hoog liggen.
Ik heb eens berekend hoeveel snelheidsovertredingen dit per dag zijn en ik kom uit op een gemiddelde van 7661 elke dag, het hele jaar door!
We zullen geloof ik toch een beetje op onze snelheid op de baan moeten gaan letten, want deze cijfers zijn naar mijn mening best confronterend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2012, 15:47
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Deze cijfers liggen heel hoog maar ik schrik er helemaal niet van. Zoals in het artikel al staat, staan er veel meer flitspalen in Vlaanderen dan in Wallonië, is het dan niet logisch dat er meer snelheidsovertredingen zijn in Vlaanderen dan in Wallonië. De kans op hardrijders die betrapt worden ligt in Wallonië dus beduidend lager dan in Vlaanderen. We zullen dit artikel dus met een korrel zout moeten nemen. Dit artikel is dus totaal zinloos want dit artikel steunt niet op een goede basis.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th May 2012, 13:20
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Natuurlijk zijn de cijfers te nuanceren, in Vlaanderen is er ontzettend veel meer verkeer en meer flitspalen zoals eerder aangehaald.
Maar daarbovenop doet men in Vlaanderen ook meer inspanningen om mensen aan de snelheid te houden, de regio Turnhout staat ondertussen al gekend om zijn snelheidsmeters. Daarbovenop komt nu de trajectcontrole die in de toekomst ook snelheidsovertredingen zal registreren, in onze regio staat er op elke hoofdbaan, dat wil per gemeente zo'n 5 a 10 palen zeggen, trajectcontrolepalen. Dat men controle wil uitoefenen is voor mij goed, te snel rijden moet je gewoon niet doen. Maar op deze manier pluimt men de mensen gewoon, en dat is een beetje jammer, rijd je 1 km/u te snel over het traject heb je het zitten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2012, 11:00
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
Ik vind het logisch dat er in Wallonie minder snelheidovertredingen zijn dan in Vlaanderen. Bij ons zijn er zeer veel flitspalen (al dan niet actief), en mobiele flitsers. In Wallonie ligt het aantal flitspalen indrukwekkend lager dan bij ons dus is de kans om geflitst te worden In Vlaanderen ook groter dan in Wallonie. Ik ben wel erg geschrokken van het totaal aantal snelheidsovertredingen in Belgie (2.796.270), ik had nooit verwacht dat dit getal zo hoog zou zijn. Ik denk dat dit cijfer absoluut omlaag moet, maar volgens mij zijn geldboetes niet efficient genoeg. Rijke mensen betalen de geldboetes met de glimlach, minderen de volgende keer hun snelheid op de plaats waar ze geflitst zijn, en op andere plaatsen rijden ze gewoon weer te hard. Ik denk dat het meer resultaat zou hebben als de rijbewijzen sneller ingetrokken worden. Iedereen vind het erg als hun rijbewijs ingetrokken wordt, maar niet iedereen vind het even erg om een geldboete te krijgen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th May 2012, 23:08
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik ga regelmatig fietsen in de Ardennen en dan komen wij ook op 'grote' banen. Op deze banen komt er om de 2 minuten misschien 1 auto voorbij. Dit wil zeggen dat in Wallonië ontzettend weinig auto's rijden. In Vlaanderen is het onmogelijk om op de grote banen te fietsen door de vele auto's die er rijden. Het lijkt mij dan ook logisch dat er in Vlaanderen veel meer snelheidsovertredingen gebeuren. Bijna 3 miljoen snelheidsovertredingen is natuurlijk heel veel, maar ook niet onlogisch als je kijkt naar de vele snelheidscontroles. Als ook de trajectcontrole nog eens in werking treed, zal dit aantal nogmaals toemenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.