actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2015, 12:51
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Islamonderwijs in de lift in Vlaanderen

Het aantal scholen in Vlaanderen dat islamonderwijs voorziet, zit in de lift. Zo is het aantal scholen in het gemeenschapsonderwijs dat islamonderricht aanbiedt op acht jaar tijd met 60 procent gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Onderwijs Hilde Crevits op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Barbara Bonte. Vlaamse Belang bestempelt de toename als 'verontrustend'.

Uit de cijfers van minister Crevits blijkt dat er dit schooljaar 727 islamleerkrachten actief zijn in 1.023 scholen. Het gaat dan vooral om scholen in het gemeenschapsonderwijs (533 scholen) en het officieel gesubsidieerd - stedelijk en provinciaal - onderwijs (460 scholen). In het vrij onderwijs zijn er amper 26 scholen die islamonderricht aanbieden.

Vooral in het gemeenschapsonderwijs is sprake van een toename. In het schooljaar 2006-2007 ging het nog om 331 scholen. Op acht jaar tijd is er dus een toename van ruim 60 procent.

Er zijn ook grote geografische verschillen. In het Brussels gewest wordt in de helft van de scholen islamonderricht voorzien. In West-Vlaanderen gaat het dan weer maar om amper 13 procent van de scholen.

Vlaams Belang-fractieleider Chris Janssens noemt de toename van het aanbod van islamonderricht 'verontrustend'. Janssens: 'De islam is immers niet alleen een godsdienst, maar ook een politieke ideologie die haaks staat op de basisprincipes van onze Europese beschaving en de mensenrechten. Het kan niet dat ons onderwijssysteem wordt misbruikt om kinderen de waarden en normen van de islam op te dringen'.

Bron: De standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150429_01655178

Mening: Hoewel ik dit artikel ook onder het luik politiek kon plaatsen, heb ik er toch voor gekozen om dit artikel in het luik cultureel-maatschappelijk te plaatsen. We kunnen er niet aan onderuit dat een groot deel van de inwoners van België een islamitisch geloof hebben. Ik heb er daarom ook niet op tegen dat er meer en meer islamleerkrachten zijn. Ik snap de reactie van de leden van het Vlaams Belang ergens wel, maar ik denk niet dat ze dit gaan kunnen tegenhouden. Het is nu eenmaal zo dat er meer en meer mensen in België zijn die de islam als 'hun' godsdienst hebben. Waarom zouden zij dan geen leerkrachten mogen hebben? Wij hebben toch ook godsdienst leerkrachten die christen zijn. Waarom zouden zij dit dan niet mogen?

Laatst aangepast door m#thias.van nuffelen : 29th April 2015 om 12:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.