actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2009, 16:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Leger pleegt oorlogsmisdaden'

'Leger pleegt oorlogsmisdaden'


BRUSSEL - 'Het Congolese leger vermoordt burgers en verkracht op sommige plaatsen meer dan de Hutu-rebellen', zegt Anneke Van Woudenberg van Human Rights Watch. 'Zonder krachtig signaal aan Kabila maken de VN zich medeplichtig.'



'Zes soldaten zijn ons huis binnengedrongen. Ze hebben eerst mijn zusje van drie verkracht. Daarna hebben twee soldaten ook mij opnieuw verkracht. Ze hebben mijn baby op de grond gesmeten. De soldaten hebben mijn moeder meegenomen. Ik denk dat ze dood is.' Aan het woord is een meisje uit Kalehe, Zuid-Kivu. Ze raakte vorig jaar zwanger, nadat Congolese regeringssoldaten haar hadden verkracht. In maart beviel ze van haar kind, en deze maand is ze opnieuw door Congolese soldaten verkracht. Ze is vijftien jaar oud.

Haar getuigenis is opgetekend door de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW). 'De bewijzen stromen binnen dat het Congolese leger zich in de Kivu-provincies schuldig maakt aan oorlogsmisdaden', zegt Anneke Van Woudenberg, telefonisch vanuit New York.

Het Congolese leger voert in de oostelijke provincies Noord- en Zuid-Kivu sinds april een nieuw offensief tegen de Rwandese Hutu-rebellen van het FDLR. De militaire operatie wordt door de VN-macht Monuc onder meer logistiek gesteund. Een delegatie van de VN-Veiligheidsraad bezoekt deze week Oost-Congo. 'De VN kunnen het niet maken een militaire operatie te ondersteunen waarin het regeringsleger oorlogsmisdaden begaat. Als de VN-Veiligheidsraad geen krachtig signaal stuurt naar president Joseph Kabila, staat dat gelijk aan medeplichtigheid.'

Het HRW-team in Goma, Noord-Kivu, documenteerde sinds eind januari eigenhandig 300 moorden op burgers. 'De Hutu-rebellen hebben de meeste moorden op hun geweten, maar minstens 19 burgers zijn door het Congolese leger vermoord.' In dezelfde periode registreerde het team 250 verkrachtingen. Meer dan 143 vrouwen en meisjes werden door regeringssoldaten misbruikt.

'De onderbevelhebber van deze operatie is Bosco Ntaganda', zegt Van Woudenberg. Ntaganda was de militaire leider van Laurent Nkunda's rebellengroep, maar liep recent over naar het regeringsleger. Ntaganda wordt door het Internationaal Strafhof in Den Haag gezocht wegens oorlogsmisdaden. 'Bosco loopt vrij rond in Goma', zegt Van Woudenberg. 'Monuc heeft in januari gezworen nooit een operatie te steunen waarbij hij betrokken is. En nu sluiten de VN de ogen.'


Blog DS, 20-05-2009 (Ine Roox)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.